Criza discursului public in Romania (2): Tacerea mediului de business

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Criza discursului public in Romania (2): Tacerea mediului de business Criza discursului public in Romania (2): Tacerea mediului de business
de Manager.ro la 22 Ian. 2013
Urmareste-ne pe Google News
discurs publiccrizaprmanagerdezbatere

E o tacere graitoare aceea a managerilor cu greutate din Romania. In spatele tacerii stau ipocrizia si indiferenta. Ce da, aceea si primeste mediul corporate din partea unei societati slabite de neimplicarea sa: ipocrizie si indiferenta din partea administratiei. Cand vorbim despre discurs public, suntem adesea tentati sa ne rezumam la presa, la comunicarea politica si la ceea ce – acolo unde exista, nu e cazul in Romania -, se cheama a fi societate civila, un loc de intalnire a vocilor relevante din mai multe zone neguvernamentale.

Uitam adesea – si exista si justificari pentru asta – marea masa a managerilor, a corporatistilor si a specialistilor cu mare reputatie in domenii specifice. Sunt oamenii care misca economia, dar a caror voce nu razbate decat rareori – si prin ce personaje! – in spatiul public. Efectele acestei stari de fapt contribuie si ele la criza discursului public din Romania.

Un spatiu public bine articulat presupune – sine qua non – deschiderea catre dialog a actorilor. Mediul corporate din Romania nu comunica, insa, decat extinderi ale business-urilor si cifre contabile avantajante. Si niste locuri comune pe care jurnalistii cu experienta le anticipeaza deja in articole, asteptand comunicatele de presa doar pentru mici retusuri de nuanta. Nimic esential, profunzime zero, viziune critica asisderea.

Majoritatea managerilor romani s-au baricadat in spatele unor PR-ite impenetrabile. Nu vor sa fie deranjati si nu vor sa deranjeze. Culmea comoditatii. De cine si, mai ales, de ce se ascunde mediul de business din Romania?

Relatia cu politicul e o prima explicatie. Exista businessmeni de succes au fost promovati, sunt interpusi sau fac parte din jocul clientelei unor anumite partide. Nu au niciun interes ca vocea lor sa se faca auzita. Si oricum nu au ce spune, pentru ca orice ar spune s-ar putea intoarce impotriva lor. Exista si cazuri de patroni - cazuri rare, oricum – care prefera discretia tocmai pentru a nu intra intra in masinaria de cotizare si clientelizare politica.

Dictatura corporate e o alta explicatie. O filosofie de business prost inteleasa si inca si mai prost aplicata la noi, conform careia nimic nu iese din firma decat cu acceptul expres al sefei de PR si al executivului suprem. Genul acesta de politica interna nu doar ca bareaza participarea angajatilor la discursul public, dar e un factor inhibitor pentru insasi afacerea a carei parte sunt ei. Parerile oamenilor devin parerile sefilor, stilul oamenilor e stilul sefei de PR, iar credintele lor intime despre lume si viata sunt un PowerPoint de zece slide-uri in care sunt descrise valorile companiei.

Indiferenta e si ea de luat in calcul. Sunt atatia manageri care nu vad mai departe de Excelul cu rezultatele din T2 ale companiei. Daca lor le merge bine, atunci nimic altceva nu mai conteaza. Ce daca tara se duce de rapa? Pe ei ii intereseaza doar bonificatiile de la sfarsit de an, ratele la decapotabila si vacanta in America de Sud. Sunt prea prinsi cu ale lor.

In aceste conditii, singurii comunicatori din mediul business sunt cei care au interese politice sau economice, cei care vor sa se vada pe sticla sau vor sa se auda vorbind, cei care vor sa traga foloase de imagine din faptul ca devin notorii, wannabes (sunt multi aici, mai ales din zona IT&C si retail, unii s-au cam dezumflat cu criza, au ramas doar cu copertele din revistele glossy de busines) si excentricii. Oameni care, cu tot respectul, chiar si cand spun ceva important sunt suspectati de interese ascunse, deci nu joaca credibil in spatiul public.

Ceilalti, cei care au si greutatea, si probitatea de a vorbi, o fac prin departamente sau prin firme de Public Relations. Adica nu spun nimic, nu numai in probleme esentiale legate de societatea din care sunt parte integranta, ci si in chestuni legate strict de activitatea sau de piata in care functioneaza. Inca nu s-a vazut societate structurata in jurul unor mesaje de PR…

Ultimele NOUTATI

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri
Business

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri

today26 Apr. 2024
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Business

PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)

today26 Apr. 2024
Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024
Guvernul modifica din nou Codul fiscal:  romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF
Economie

Guvernul modifica din nou Codul fiscal: romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF

today26 Apr. 2024
Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public
Economie

Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public

today26 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x