ANAF renunta la controalele fiscale, din 2024? Factura electronica schimba fiscalitatea din temelii
ro e facturafactura electronicacontroale fiscaleanaf 2024
Factura electronica devine obligatorie, din 2024, pentru relatiile B2B, iar acest lucru ar putea presupune simplificarea controalelor fiscale sau cel putin la asta se asteapta antreprenorii locali.
Companiile romanesti anticipeaza o relaxare a ANAF-ului, dupa ce factura electronica va deveni obligatorie.
Sistemul va deveni transparent de la sine si atunci rolul ANAF ar putea deveni mai degraba unul de supraveghere, decat de control propriu-zis, asa cum se intampla in prezent.
"Principalul obiectiv, pentru autoritati, al trecerii la sistemul e-Factura, este cel al prevenirii si combaterii fraudei, pentru ca vom avea posibilitatea identificarii tuturor neconcordantelor aparute in datele raportate de contribuabili si vom putea interveni in timp real pentru remedierea acestora.
La fel de important este obiectivul cresterii transparentei fiscale, mai ales in zona achizitiilor publice. Implementarea sistemului e-Factura este, de altfel, benefic pentru ambele parti, autoritati si mediul de afaceri, care va avea la dispozitie un foarte bun instrument de lucru, atat in relatia cu statul, cat si in relatia cu ceilalti parteneri de afaceri”, a explicat Iulian Ardeleanu, Director General, Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile, Ministerul Finantelor.
Conform unui sondaj Pwc, majoritatea companiilor respondente se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa ce va fi implementata facturarea electronica in relatia dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024.
Astfel, 85% dintre cei care au raspuns cred ca RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara al ANAF, respectiv a controalelor la distanta, de tip desk – audit, iar 56% spun ca vor fi reduse solicitarile echipelor de control in timpul inspectiei fiscale.
In plus, companiile estimeaza ca facturarea electronica va aduce si alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene si va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenti) sau la diminuarea vulnerabilitatilor vechiului sistem de facturare in cadrul companiilor: erori umane, volume si costuri mari de arhivare (35% dintre respondenti).
Factura electronica e prevazuta de PNRR
”Obligativitatea facturarii electronice este una dintre masurile incluse in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru cresterea gradului de conformare a contribuabililor, precum si descurajarea tentativelor de frauda. Datele transmise de autoritatile romane Comisiei Europene arata ca extinderea obligatiei de e-facturare in relatia dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel putin 5 puncte procentuale pana in 2026, fata de nivelul inregistrat in 2019. Astfel, estimarea autoritatilor este ca masura va duce la o crestere a colectarii TVA si a impozitelor directe de cel putin 1,5 miliarde de euro. Avand in vedere ca bugetul de stat continua sa inregistreze dezechilibre mari si ca guvernul cauta solutii de consolidare fiscala, masurile de digitalizare si reforma a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecti”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul Departamentului de servicii fiscale si juridice al PwC Romania.
”Companiile din Romania trebuie sa-si adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice si a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificari de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicatii, precum si de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice in conformitate cu noua obligatie ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum si relatia comerciala dintre parteneri, avand in vedere ca pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi daca aceasta nu a fost emisa si transmisa prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC Romania.
Foto: facebook/anaf