Digitalizarea fiscala, cu un pas mai aproape de noi: din ianuarie 2024 apar noi schimbari, dar firmele nu sunt pregatite
facturarea electronicaro e facturae factura 2024
Incepand cu anul viitor, firmele trebuie sa faca fata facturarii electronice obligatorii, doar ca sondajele recent efectuate arata ca majoritatea covarsitoare a societatilor inca nu sunt pregatite de marea schimbare.
"La finele lunii iulie 2023, Consiliul UE a aprobat derogarea privind adoptarea e-Factura generalizata in Romania cu aplicabilitate pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2026. Este asteptata legislatia nationala prin care trebuie stabilite cel putin data de la care intervine obligatia e-Factura si categoriile de operatori economici care trebuie sa se conformeze noilor reguli", conform EY Romania.
Ingrijorator este faptul ca 83% din companiile respondente declara ca nu ar fi pregatite pentru data de 1 ianuarie 2024 ca data de incepere a emiterii facturilor prin sistemul RO e-Factura, in timp ce doar 17% afirma ca sunt pregatite.
„Niciunde nu am vazut o transformare mai accelerata a raportarilor fiscale in format digital decat in Romania. SAF-T, RO-transport, e-Factura pentru bunuri cu risc fiscal ridicat si canalul B2G si iata-ne acum in asteptarea urmatorilor pasi pentru factura electronica B2B la nivel generalizat”, a precizat moderatorul webinarului, Georgiana Iancu, Partener, Coordonator Practica de Taxe Indirecte si Digitalizare Fiscala EY Romania.
In asteptarea legislatiei nationale, sunt o serie de aspecte pentru care se asteapta clarificari din partea autoritatilor, incepand cu data de la care se va adopta e-Factura, daca se va lua in considerare extinderea raportarii datelor din facturi prin platforma RO e-Factura care se aplica in prezent bunurilor cu risc fiscal ridicat la nivel generalizat sau, dimpotriva, daca se va adopta inca de la bun inceput platforma RO e-Factura ca unic canal de facturare. Consecintele nerespectarii termenelor de adoptare (deducerea TVA, potentiale contraventii sau stimulente in cazul conformarii in termen) sau daca se are in vedere o implementare etapizata sunt alte aspecte foarte importante pentru care mediul de afaceri asteapta clarificari prin legislatia ce urmeaza sa fie adoptata.
In spiritul derogarii primite de Romania din partea Consiliului UE, directia asteptata ar fi aceea ca singurul mesaj care dobandeste calitatea de factura sa fie cel transmis electronic prin sistemul RO e- Factura. Pe de alta parte, in contextul in care Romania are la dispozitie doar trei ani in care e-Factura sa devina aplicabila la nivel generalizat, poate fi luata in considerare si alternativa implementarii (poate pe o perioada de tranzitie) a unui sistem in care datele din facturile emise sa fie raportate prin sistemul RO e-Factura (asa cum se intampla acum in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat), astfel incat in paralel furnizorii sa isi comunice facturile catre clienti prin canalul agreat comercial.
Prezent la webinarul EY, reprezentantul Ministerului de Finante, Iulian Ardeleanu, Director General, Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile, a reiterat faptul ca, incepand cu anul 2024, in Romania se va aplica cu certitudine o varianta din cele doua.
Experienta privind facturarea electronica la nivelul UE arata situatii diferite. Astfel, Italia a fost primul stat care a implementat e-Factura, urmand Polonia, Franta si Germania. Italia a implementat in mai putin de un an, iar practica celorlalte state arata ca au avut nevoie de circa doi ani. Germania a obtinut derogarea din partea Consiliului UE odata cu Romania, termenul propus spre implementare fiind anul 2026.
Georgiana Constantin, Senior Manager, Taxe indirecte, EY Romania: „In privinta implementarii e-Factura generalizata in relatia B2B, este important sa ne uitam si la ceea ce au facut alte state membre din UE. Italia, Polonia si Franta au inceput de ceva vreme demersurile pentru adoptarea e-Factura la nivel generalizat, Romania si Germania tocmai ce au obtinut derogarea Consiliului UE. O analiza a celor mai bune practici privind e-Factura la nivelul UE ar trebui sa contribuie la asezarea unui sistem cat mai eficient, odata ce se trece catre e-Factura la nivel generalizat. Principalele directii observate sunt: timpul pe care tarile si l-au luat pentru implementarea e-Factura - intre 9 luni pana la 2 ani si jumatate, implementare etapizata in functie de categoriile de contribuabili - Franta, Polonia, Italia, precum si e-Factura ca document original pentru tranzactiile domestice”.
Aspecte concrete privind implementarea e-Factura la nivel generalizat, detaliate impreuna cu reprezentantii autoritatilor, s-au referit la obiectivele E-Factura, perioada si modalitatea de implementare, calendarul de implementare, etapizare precum si implicatiile in cazul neadoptarii e-Factura la termen.
„Principalul obiectiv, pentru autoritati, al trecerii la sistemul e-Factura, este cel al prevenirii si combaterii fraudei, pentru ca vom avea posibilitatea identificarii tuturor neconcordantelor aparute in datele raportate de contribuabili si vom putea interveni in timp real pentru remedierea acestora. La fel de important este obiectivul cresterii transparentei fiscale, mai ales in zona achizitiilor publice. Implementarea sistemului e-Factura este, de altfel, benefic pentru ambele parti, autoritati si mediul de afaceri, care va avea la dispozitie un foarte bun instrument de lucru, atat in relatia cu statul, cat si in relatia cu ceilalti parteneri de afaceri”, a explicat Iulian Ardeleanu, Director General, Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile, Ministerul Finantelor.
La randul sau, Antoine Avram - Director General, Unitatea de Management al Informatiei, ANAF a mentionat faptul ca „ANAF asigura cheltuielile publice printr-o colectare eficienta, pentru care trebuie sa avem o administrare fiscala digitalizata. Factura electronica reprezinta un element dintr-un intreg al digitalizarii fiscale. In continutul facturii regasim date valoroase, date despre contribuabili, sume ce urmeaza a fi incasate, bunuri ce vor fi livrate, informatii importante in activitatea de colectare. Trebuie sa devenim cea mai performanta agentie fiscala din UE. Urmarim sa realizam un profil al contribuabilului, in stanga patrimoniul, in dreapta obligatia fiscala, intre care trebuie sa existe un echilibru perfect”.
Albert Fruth - Sef Birou, Elaborare Strategii si Informatizare - Unitatea de Management al Informatiei, ANAF a mentionat faptul ca „Proiectul e-Factura a fost demarat conceptual in anul 2020, fiind desfasurate mai multe activitati la inceputul anului 2021 si a intrat in linie dreapta din noiembrie 2021, cand platforma RO e-Factura a devenit disponibila pentru agentii economici. Detaliile care sustin facturarea electronica se regasesc atat pe site-ul ANAF, cat si pe cel al Ministerului Finantelor Publice, unde este postat si link catre asro.ro, de unde se poate descarca in mod gratuit standardul european de facturare electronica ce sta la baza RO e-Factura”.
Facturarea electronica ar trebui sa contribuie semnificativ, nu doar in Romania, ci la nivelul administratiilor fiscale internationale la reducerea decalajului de TVA, dar si la imbunatatirea capabilitatilor de management al riscului. „Cat priveste detectarea timpurie a schemelor de frauda, desprindem atat in contextul discutiilor privind e-Factura cu reprezentantii administratiei fiscale din Romania, cat si din discutiile la nivelul UE pentru adoptarea pachetului ViDA - TVA in era digitala, o preocupare pentru a crea o legatura intre bunuri/servicii, factura si plata”, a concluzionat Georgiana Iancu.
„Companiile noi care vor trebui sa se conformeze vor avea nevoie de investitii in noi sisteme IT si de pregatire personal, dar si la nivelul autoritatilor vor trebui resurse pentru a ne pregati pentru inrolarea eficienta a companiilor. Analizam daca acest lucru sa se faca in etape, astfel incat sa integram eficient e-Factura in sistemul fiscal din Romania. Nu se pune acum problema unor sanctiuni pentru cei care nu vor reusi o conformare perfecta, pentru ca interesul nostru este sa avem cat mai multe companii in sistem”, a mai precizat Iulian Ardeleanu, Director General, Directia Generala de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile, Ministerul Finantelor.
Legat de acordarea unei perioade de gratie, faptul ca va urma implementarea e-Factura incepand de anul viitor a fost anuntat de catre autoritati inca de-acum doi ani, a explicat in continuare reprezentantul MF, „iar mediul de afaceri a fost informat ca am solicitat derogarea de la CE si am obtinut-o, pentru intervalul 1 ianuarie 2024, timp de trei ani, deci nu se mai pune problema unei perioade de gratie in trecerea la acest sistem. Intre timp, pentru a facilita modul de raportare pentru companii, analizam variante de lucru cu declaratii pre-completate, de exemplu decontul TVA, dar si altele”, a spus acesta.
Pe parcursul webinarului EY, a fost relansat sondajul de la finele lunii iunie 2023, pentru a lua pulsul mediului de afaceri si a vedea cat de pregatite sunt companiile din Romania sa adopte e-Factura. Astfel, 83% din respondenti spun ca nu sunt pregatiti sa aplice factura electronica la nivel generalizat de la 1 ianuarie 2024.
Intrebate care ar fi un interval considerat rezonabil pentru conformarea la regulile de facturare electronica prin intermediul platformei RO e-Factura de la data publicarii legislatiei, companiile au indicat astfel: 25% din respondenti s-ar putea incadra intr-un termen de pana la 6 luni. Majoritatea insa au nevoie de mai mult timp, astfel ca 45% din companii au nevoie de 6 luni pana la 1 an si 25% din companii au nevoie de 1 pana la 2 ani.
Putine sunt companiile carora le-ar trebui mai mult de 2 ani, respectiv doar 5%, in scadere de la 20% cat indica sondajul facut de EY la finele lunii iunie 2023, „ceea ce poate sa insemne si ca, odata ce Consiliul UE a avizat favorabil derogarea solicitata de Romania, companiile au inceput deja analiza si demersurile pentru conformarea la noile cerinte de facturare”, a explicat Georgiana Iancu.
"Concluzia principala care se desprinde din webinarul sustinut alaturi de invitatii nostri din cadrul Ministerului de Finante si ANAF, este aceea ca, odata ce se va trece catre e-Factura la nivel generalizat in spiritul derogarii primite din partea Consiliului UE, e-Factura devine singurul exemplar care sa sustina deducerea TVA. Or, acest lucru prezinta o importanta majora pentru companii. Asadar, recomand companiilor sa trateze implementarea e-Factura nu doar dintr-o perspectiva de solutie IT, ci sa ia in calcul toate implicatiile fiscale, dar si pe cele de natura comerciala, precum si o analiza de business detaliata pornind de la standardul de facturare electronica”, a concluzionat Georgiana Iancu in incheierea webinarului.
Foto: unsplash.com