Ghidul managerului. Cum protejati sanatatea angajatilor dvs. in urmatoarea perioada?
Urmeaza o perioada foarte-foarte dificila. si asta deoarece, odata cu incheierea starii de urgenta si reluarea activitatii, veti fi obligat sa implementati in firma dvs. masuri stricte de protectie a angajatilor, in contextul in care amenintarea coronavirus persista. Iar obligatia aceasta este una cu totul si cu totul speciala.
Este speciala, in primul rand, pentru ca respectarea ei va fi urmarita foarte strict de ITM. S-au dat deja amenzi de 120 de milioane de euro pentru nereguli legate de declaratia pe proprie raspundere, cum credeti ca vor trata autoritatile situatiile cu adevarat riscante, in care firmele isi cheama angajatii din nou la serviciu si ii aduna la un loc, cu pericol real de contaminare? Asteptati-va la controale foarte rigide!
Si, in al doilea rand, obligatia este speciala pentru ca ea va aduce sub incidenta art. 349 din Codul penal care spune ca “neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca, daca se creeaza un pericol iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.”
Ce masuri concrete puteti lua?
1. Identificati angajatii care utilizeaza transportul public in comun si impartiti-i in grupe care sa inceapa si sa termine programul de lucru la ore diferite. Reduceti astfel riscul ca ei sa prinda aglomeratia de dimineata sau seara;
2. Asigurati-va ca exista suficiente cosuri de gunoi care pot fi folosite fara ca angajatii sa atinga capacele;
3. Instruiti-i pe angajati sa-si spele cat de des mainile cu apa si sapun timp de cel putin 20 de secunde sau cu un produs igienizant pe baza de alcool care contine cel putin 70% alcool;
4. Furnizati sapun, apa si dezinfectant la locul de munca si asigurati-va ca exista suficiente recipiente in mai multe zone din cladire sau in salile de conferinte pentru a incuraja igiena mainilor;
5. Asigurati servetele de unica folosinta, astfel incat suprafetele utilizate in mod obisnuit (clante, tastaturi, birouri) sa poata fi sterse de angajati inainte de fiecare utilizare.
ITM atrage atentia ca aceste masuri privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu comporta, in nicio situatie, obligatii financiare pentru angajati/lucratori!
Retineti, un control pe linie SSM e foarte probabil in urmatoarea perioada! E limpede ca autoritatile nu vor risca o relaxare prematura, care sa faca inutile eforturile costisitoare depuse in ultimele 2 luni! Repetam, daca s-au dat amenzi dure pentru abateri minore legate de completarea declaratiei pe propria raspundere, e de asteptat ca sanctiunile pntru nerespectarea masurilor SSM in companii sa fie o certitudine!
Sursa foto: www.pexels.com