Cum a schimbat pandemia comportamentul consumatorilor. Ingrijorarea legata de bani ramane
obiceiuri consum pandemiegriji baniingrijorare bani
Probabil ca nu exista domeniu de activitate sau obicei care sa nu fi fost influentat sau schimbat radical de pandemia de coronavirus, iar majoritatea oamenilor continua sa-si faca griji in privinta impactului asupra propriilor finante.
Nu mai putin de 78% dintre consumatori sunt ingrijorati de felul in care pandemia le va influenta
sanatatea financiara, releva a saptea editie a EY Future Consumer Index, la care au participat 14.047 de consumatori din 20 de tari.
Studiul a fost realizat intre 16 aprilie - 10 mai 2021 si a avut ca tema modificarea atitudinii si comportamentelor consumatorilor pe orizonturi de timp si piete globale.
Una dintre concluzii a fost ca, pentru 53% dintre consumatori, pretul a devenit un criteriu mai important pentru o achizitie decat era inainte de pandemie.
Totodata, se inregistreaza o usoara scadere a nivelului de ingrijorare a consumatorilor in privinta efectelor pandemiei: 39% sunt de parere ca vietile lor vor fi afectate de criza sanitara timp de cel putin inca 12 luni, in scadere de 40%, in februarie 2021.
In loc sa se angajeze financiar pentru atingerea unor obiective de sustenabilitate importante pentru societate, multi consumatori se implica in actiuni cu impact redus si nu presupun costuri.
Astfel, 56% dintre respondenti au declarat ca adopta comportamente sustenabile doar daca acest lucru ii ajuta sa economiseasca bani, in special in zona activitatilor casnice de baza, cum ar fi: diminuarea consumului de energie (85%), reciclarea sau reutilizarea ambalajelor (83%) si refolosirea pungilor de cumparaturi (83%).
Studiul releva ca 68% asteapta de la companii sa actioneze ca lideri pentru schimbari pozitive sociale si de mediu. Consumatorii considera ca organizatiile sunt mult mai in masura sa determine transformarea pietelor in directia sustenabilitatii prin procese si inovatii.
In acelasi timp, aproximativ 28% sunt de parere ca multinationalele trebuie sa diminueze cantitatea de deseuri generate prin procesele de productie, iar 25% spun ca acestea trebuie sa-si reduca emisiile de gaze cu efect de sera.
Studiul a mai constatat ca, in randul consumatorilor, exista un nivel scazut de informare cu privire la ce inseamna sustenabilitate. 61% recunosc ca au nevoie de mai multe informatii pentru a face alegeri mai bune la cumparaturi, situatie care indica necesitatea unei transparente mai mari din partea comerciantilor si a companiilor producatoare de bunuri de larg consum pentru a-i ghida pe consumatori in a face alegeri sustenabile.
Potrivit studiului, deseurile din plastic reprezinta cel mai mare motiv de ingrijorare in SUA (62%) si Marea Britanie (73%), in timp ce poluarea aerului este principala preocupare in China, iar poluarea apei este pe primul loc in Brazilia (93%).
Aceste rezultate arata ca nu exista o abordare universal valabila pentru companii si ca acestea vor trebui sa tina cont de nuantele regionale, atunci cand vor incerca sa solutioneze problemele de sustenabilitate.
Circa 64% dintre respondenti si-au propus sa acorde mai multa atentie impactului pe care il are asupra mediului ceea ce consuma, iar 60% intentioneaza sa se concentreze mai mult asupra raportului calitate-pret. Aceasta situatie creeaza o tensiune in legatura cu cine trebuie sa suporte costul sustenabilitatii.
Cercetarea a mai aratat ca 64% dintre consumatori petrec, in continuare, mai mult timp acasa, unde muncesc, comanda diverse bunuri, se mentin in forma si se distreaza, ceea ce reprezinta un moment extrem de favorabil pentru a face tranzitia catre optiuni sustenabile, cu un impact pozitiv asupra mediului si societatii.