Efectele nefaste ale motorizarii Chinei

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Efectele nefaste ale motorizarii Chinei Efectele nefaste ale motorizarii Chinei
de Mihai Balescu la 28 Nov. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
In ultimii 5 ani, China si-a sporit cu aproape 400.000 de km reteaua de drumuri nationale, din care cca 36.000 km sunt autostrazi. Este un ritm de 4 ori mai rapid decat cel in care America si-a construit sistemul sau de autostrazi interstatale. Doar in Shanghai s-au finalizat in ultima decada 2.400 km de drumuri, de 3 ori mai mult decat reteaua rutiera din intregul Manhattan.

Si de ce acest efort? Foarte simplu, deoarece estimarile arata ca flota de masini a Chinei va ajunge la 600 de milioane de bucati pana in 2030. Problema insa e ca deja acest efort nu mai este suficient nici macar pentru satisfacerea nevoilor actuale de infrastructura rutiera, daramite pentru cele viitoare. Traficul in Beijing, Guanghzou sau Shanghai este aproape blocat, astfel ca aceste orase apeleaza la tot felul de posibile solutii, cum ar fi un sistem de loterie prin care se aloca un numar limitat de inmatriculari.

China greseste cam in acelasi mod in care a facut-o SUA in perioada sa de ascensiune, punand in centrul vietii urbane masina, in loc sa puna oamenii. Iar rezultatele care se contureaza sunt aceleasi ca in SUA: inghesuiala, poluare, o calitate a vietii nesatisfacatoare, degradarea centrelor oraselor.

Solutia pe care au gasit-o americanii in urma cu 60-70 de ani a fost migrarea spre suburbii, urmata mai tarziu, cand suburbiile s-au aglomerat, de o migrare in sens invers, spre orase, de data aceasta cu lectia invatata: americanii au inceput sa foloseasca transportul in comun si... sa mearga pe jos.


In China insa, acest scenariu, cu o dubla migratie, nu a fost luat in calcul. Beijing-ul, de exemplu, s-a axat pe constructia de autostrazi, inele mediane si parcari, neglijand utilizarea bicicletei (doar 17% din locuitori mai folosesc acum bicicleta, fata de 60% in urma cu 30 de ani) si “incurajand” in consecinta aglomeratia, efectul de sera, poluarea.

Beijing-ul este acum unul dintre cele mai poluate orase ale lumii si, bineinteles, suporta urmarile acestei situatii - cum ar fi faptul ca orasul a pierdut o gramada de bani in 2008 cand autoritatile, pentru a asigura un cer albastru pe perioada Olimpiadei, au fost nevoite sa restrictioneze traficul si sa inchida fabrici.

Desigur, se pot analiza diferite scenarii pentru reducerea efectelor nefaste ale motorizarii Chinei, cum ar fi modernizarea sistemului de transport in comun, introducerea combustibililor alternativi (etanol), acordarea de subventii la achizitionarea masinilor electrice sau aplicarea “taxelor de aglomeratie” care au facut minuni la Londra sau Singapore (taxe percepute la intrarea cu masina in anumite zone).

Iar autoritatile chineze chiar analizeaza aceste scenarii, constiente ca au la dispozitie o fereastra de oportunitate limitata in care sa faca ceva pentru a opri un adevarat dezastru social, economic si de mediu, de proportii nemaintalnite.

E oarecum ciudat ca o superputere in devenire, China, sa aiba ca prioritati transportul public, bicicleta si mersul pe jos, dar realitatea e ca fara rezolvarea acestor prioritati orasele sale vor claca.

Iar astazi orasele conteaza mai mult ca oricand. Pentru ca ele sunt de fapt motoarele economiei globale: 60% din PIB-ul mondial este asigurat in acest moment de doar 600 de centre urbane si se estimeaza ca situatia va fi si mai interesanta in 2025, cand orasele care vor sustine economia lumii vor fi in numar de doar 75 (!).

Bineinteles, gigantii de astazi – New York, Tokyo, Londra, Chicago – vor ramane in top, dar lor li se vor adauga numeroase orase din China, de care n-ati auzit, probabil, niciodata. Va spun ceva nume ca Fuzhou sau Wuhan?

Urbanizarea Chinei se petrece intr-un ritm ametitor, la o scara de 100 de ori mai mare in comparatie cu prima tara care a trecut printr-un proces de urbanizare (Marea Britanie) si intr-un ritm de 10 ori mai rapid. Expertii spun ca pana in 2025 vor fi 221 de orase chineze cu peste 1 milion de locuitori. Dar asta doar daca urbanizarea de care vorbim nu se va stinge pana atunci, sufocata de poluare si de blocaje rutiere.

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Ce nu ar trebui sa lipseasca din geanta unui manager aflat in deplasare vara
Life Style

Ce nu ar trebui sa lipseasca din geanta unui manager aflat in deplasare vara

today30 Apr. 2025
Ce supozitoare sunt bune pentru hemoroizi: solutii pentru reducerea inflamatiei si durerii
Sanatate

Ce supozitoare sunt bune pentru hemoroizi: solutii pentru reducerea inflamatiei si durerii

today30 Apr. 2025
Ce se intampla cu pretul aurului?
Economie

Ce se intampla cu pretul aurului?

today30 Apr. 2025
Se amana unele amenzi pentru RO e-Transport, pana la finalul anului - vezi lista amenzilor de care scapa transportatorii
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Se amana unele amenzi pentru RO e-Transport, pana la finalul anului - vezi lista amenzilor de care scapa transportatorii

today29 Apr. 2025
Patronii romani fac afaceri dupa ureche. Doar 2 din 10 antreprenori romani au cultura antreprenoriala solida!
Companii

Patronii romani fac afaceri dupa ureche. Doar 2 din 10 antreprenori romani au cultura antreprenoriala solida!

today29 Apr. 2025
Studiu: Utilizarea AI la locul de munca creeaza riscuri complexe pentru organizatii
Tehnologie

Studiu: Utilizarea AI la locul de munca creeaza riscuri complexe pentru organizatii

today29 Apr. 2025
Plus Auto Marketplace redefineste increderea in achizitiile auto: selectie riguroasa, atat pentru masinile noi, cat si pentru cele rulate
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Plus Auto Marketplace redefineste increderea in achizitiile auto: selectie riguroasa, atat pentru masinile noi, cat si pentru cele rulate

today29 Apr. 2025
Fii pregatit oricand! 7 Reguli de baza pentru a supravietui in caz de urgenta
Afla...

Fii pregatit oricand! 7 Reguli de baza pentru a supravietui in caz de urgenta

today29 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x