In 2020, ponderea sectorului HORECA in vanzarile de bere a scazut la 8%, de la 15%, in 2019
crestere piata berescadere bere horecaconsum bere horecarezultate piata berii
Asociatia Berarii Romaniei a publicat datele despre pieta berii din tara noastra, in anul 2020. Volumul pietei a crescut cu 0,5%, la nivelul anului 2019, ajungand la 16,75 milioane hl. In contextul Covid-19, romanii au preferat ambalajele de unica folosinta: sticla nereturnabila, sticla de plastic sau doza.
Anul trecut, ponderea sectorului HORECA in vanzarile de bere a scazut la 8%, de la 15%, in 2019. De asemenea, mixurile de bere si berile aromatizate au crescut cu 6%, in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 28%.
"Anul 2020 a fost unul cu multe provocari pentru societate si pentru piata de bere din Romania. Restrictiile impuse din cauza situatiei generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalitatii si, implicit, industria noastra. Pierderile cauzate de inchiderea HORECA au fost compensate partial de achizitiile din comertul cu amanuntul, mutandu-se consumul de bere acasa, precum si de faptul ca a fost un an cu vreme buna.
Inainte de pandemie, berea servita in sectorul ospitalitatii genera 443 milioane de euro in economia romaneasca in vreme ce, anul trecut, a generat doar putin mai mult de jumatate, respectiv 241 milioane de euro.
Totodata, presupunem ca piata s-a mentinut la nivelul anului anterior si datorita faptului ca multi romani din afara tarii, din cauza restrictiilor din statele unde isi desfasurau activitatea, au revenit, pentru o perioada, acasa, au stat alaturi de familie si si-au petrecut aici concediile", a declarat Dragos Constantinescu, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.
Mai multe ambalaje de unica folosinta pe fondul pandemiei
"Pe fondul crizei sanitare, din dorinta de a pastra distantarea sociala si de a evita calatoria necesara returnarii ambalajelor, romanii au optat, in 2020, pentru ambalajele de unica folosinta, de sticla sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, lucru datorat, in mare masura, opririi sau diminuarii activitatii in HORECA. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marcheaza o contra-tendinta, dupa 5 ani de scadere constanta, in care a pierdut 9% din ponderea detinuta intre ambalaje", a declarat Julia Leferman, director general Asociatia Berarii Romaniei.
Chiar si in conditiile unei unei stagnari in volum a pietei, sectorul de bere continua sa aiba un impact pozitiv semnificativ asupra economiei romanesti. Industria berii asigura, la nivelul intregii tari, direct si indirect, aproape 61.000 locuri de munca pentru romani, acopera exclusiv din productia locala aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura Romaniei.
In 2020, contributiile membrilor Berarii Romaniei la bugetul statului s-au ridicat la 289 milioane euro, iar nivelul contributiei cumulate din partea membrilor Asociatiei, in ultimii 17 ani, a depasit 4,17 miliarde de euro.
Anul trecut, eforturile investitionale ale producatorilor de bere membri ai Asociatiei au insumat 72,8 milioane de euro. Investitiile cumulate ale membrilor Berarii Romaniei, in cei 17 ani de la infiintare, se ridica la 1,7 miliarde de euro.
Structura in functie de ambalaj a pietei berii pe parcursul pandemiei Covid-19 nu a pastrat tendintele ultimilor ani. Dupa o crestere constanta de peste 5%, intre 2015 si 2019, sticla a scazut, anul trecut fata de 2019, cu 2,6% si a crescut preferinta pentru ambalajele de unica folosinta.
Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodata, berea ambalata la doza a crescut, anul trecut cu 1,7%, pastrand tendinta de crestere a ultimilor ani. Berea la draft a scazut cel mai mult, ca urmare a inchiderii partiale sau totale a sectorului ospitalitatii pe parcursul ultimului an, de la 3,4%, in 2019, la 2%, anul trecut.
In 2020, piata locala a berii si-a pastrat caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au cunoscut o crestere de 0,15 milioane hl, atingand un total de 0,65 milioane hl.
In ceea ce priveste exporturile, acestea au crescut cu 0,04 milioane hl fata de anul anterior, atingand un total de 0,53 milioane hl.
Berea lager a continuat sa domine preferintele romanilor si anul trecut, cu o pondere de 93,8%, in usoara crestere fata de 2019. Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 3,2% din piata, iar categoria specialitati, in care intra, printre multe altele, berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc. 1,6% din piata.
Berea fara alcool a detinut o pondere de 1,4%. In ceea ce priveste dinamica segmentelor in 2020, tendinta de crestere inregistrata in ultimii ani de mixurile de bere si berile aromatizate s-a mentinut, chiar daca 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (fata de peste 32%, in 2019), in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 28%.
In anul pandemiei, numarulul producatorilor de bere a crescut la 86, de la 68, in 2019.