Un fenomen care nu a fost eliminat complet: pirateria in largul coastelor Somaliei

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Un fenomen care nu a fost eliminat complet: pirateria in largul coastelor Somaliei Un fenomen care nu a fost eliminat complet: pirateria in largul coastelor Somaliei
de Mihai Balescu la 20 Mai. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Pana prin 2012, coasta estica a continentului african, cunoscuta sub numele de Cornul Africii, a fost o zona de mare risc pentru navele comerciale. Motivul l-au constituit piratii somalezi. Echipati cu barci rapide, armament puternic si aparate de comunicatie si de navigatie de ultima ora, acestia atacau navele, sechestrau echipajul si cereau rascumparari enorme, de ordinul milioanelor de dolari. Acest fenomen exista inca si astazi, in ciuda faptului ca zona este aparata acum de forte navale internationale.

Pirateria in largul coastelor Somaliei este o problema relativ recenta si, in mod cert, nu a avut de la inceput caracterul de crima organizata pe care l-a avut ulterior. Radacinile ei se leaga de razboiul civil care se desfasoara de 28 de ani in Somalia si care inca din primul an (1991) a lasat tara fara guvern.

Somalia a devenit atunci, brusc, o tara cu ape teritoriale nepazite (3.300 km de coasta) si, in consecinta, n-a durat mult pana cand in zona si-au facut aparitia vase de pescuit din China, Taiwan, Coreea de Sud, dar si din Franta sau Spania, dornice sa praduiasca (fara ghilimele) bogatia de toni, sardine, creveti, homari, rechini si alte specii numai bune sa fie comercializate pe pietele de peste din Tokyo sau Madrid.

Un raport al ONU arata ca incepand cu 1991, Somalia a fost jefuita in fiecare an de cca 300 de milioane $, sub forma capturilor ilegale de peste operate de aceste vase straine. N-avea cine sa le impiedice. Paza de coasta somaleza nu mai exista, iar pescarii locali, cu ambarcatiunile lor rudimentare, n-aveau nicio sansa in fata jefuitorilor care, atunci cand erau deranjati din afacerile lor, nu ezitau sa traga asupra pescarilor cu tunuri de apa sau chiar cu arme de foc.


O singura nava moderna pescuia intr-o singura zi cat o barca somaleza intr-un deceniu, ca urmare nu e de mirare ca plasele localnicilor, si asa loviti crunt de razboiul civil, au inceput sa fie din ce in ce mai goale.

In plus, pe langa problemele legate de pescuitul ilegal, au mai aparut si banuieli ca navele straine descarcau in apele teritoriale ale Somaliei containere cu reziduuri toxice. Treaba asta le costa doar 2,5 $/tona, fata de 250 $/tona, cat ar fi trebuit sa plateasca pentru o depozitare corespunzatoare in tarile lor de origine. In sprijinul acestor banuieli vine faptul ca raportul ONU mentionat mai sus indica o crestere brusca a bolilor de piele si a afectiunilor respiratorii in randul populatiei din satele de pe coasta.

Iata, asadar, contextul in care au aparut primii pirati somalezi. De fapt, nu pirati, ci grupuri de pescari cu ambarcatiuni mai performante, care au incercat in prima faza sa alunge traulerele straine. Numele acestor grupuri sunt de altfel sugestive pentru intentiile lor initiale – Paza Voluntara de Coasta, Marina Somaleza etc.

Doar ca pescarii in cauza au descoperit rapid ca pot obtine si niste bani din treaba asta, sub forma unor “taxe de pescuit”. Taxe care au fost platite fara prea multe discutii de vasele fara licenta, care nu voiau sa atraga atentia asupra faptului ca violau legile maritime internationale.

S-a nascut astfel o afacere prospera, o afacere banoasa, care a mai estompat frustrarile somalezilor, dar care a evoluat de o maniera trista: sumele solicitate (si primite) au permis achizitionarea unor vase performante, echipajele s-au inarmat si pretentiile au crescut, astfel ca in scurt timp s-a putut vorbi de piraterie in adevaratul sens al cuvantului.

Partea interesanta este ca principalii beneficiari ai acestei „afaceri” n-au fost piratii – acestia au castigat in 2011, anul de varf al activitatii lor, doar in jur de 145 de milioane $, in timp ce marile companii de asigurari si furnizorii de echipamente de aparare pentru navele comerciale au castigat in in acel an jur de 10 miliarde $!

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Suferi de artroza? Afla despre tratamentul pentru artroza, infiltratiile pentru genunchi
Sanatate

Suferi de artroza? Afla despre tratamentul pentru artroza, infiltratiile pentru genunchi

today25 Apr. 2024
Romanii cu panouri solare pe casa sunt loviti de o noua lege: alta obligatie pentru prosumatori
Casa si gradina

Romanii cu panouri solare pe casa sunt loviti de o noua lege: alta obligatie pentru prosumatori

today25 Apr. 2024
5 Lucruri pe care sa le iei in considerare atunci cand alegi un card cadou de Paste pentru angajati
Companii

5 Lucruri pe care sa le iei in considerare atunci cand alegi un card cadou de Paste pentru angajati

today25 Apr. 2024
Credite online, garantate de stat, pentru plata chiriei, nunta si chiar masina second hand: vezi aici conditiile ca sa iei banii cu dobanda mica
Economie

Credite online, garantate de stat, pentru plata chiriei, nunta si chiar masina second hand: vezi aici conditiile ca sa iei banii cu dobanda mica

today25 Apr. 2024
Doteaza eficient si igienic spatiile sanitare ale afacerii tale!
Companii

Doteaza eficient si igienic spatiile sanitare ale afacerii tale!

today25 Apr. 2024
Cum sa-ti rotunjesti salariul, stand pe telefon sau laptop: idei de facut bani online
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cum sa-ti rotunjesti salariul, stand pe telefon sau laptop: idei de facut bani online

today25 Apr. 2024
Investitorii PEPE isi redirectioneaza fondurile catre aceasta prevanzare noua (P)
Business

Investitorii PEPE isi redirectioneaza fondurile catre aceasta prevanzare noua (P)

today25 Apr. 2024
Cumperi de pe Temu si Shein? E ANCHETA MARE in acest moment in ROMANIA
Companii

Cumperi de pe Temu si Shein? E ANCHETA MARE in acest moment in ROMANIA

today25 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

5 Lucruri pe care sa le iei in considerare atunci cand alegi un card cadou de Paste pentru angajati
Companii

5 Lucruri pe care sa le iei in considerare atunci cand alegi un card cadou de Paste pentru angajati

today25 Apr. 2024
Credite online, garantate de stat, pentru plata chiriei, nunta si chiar masina second hand: vezi aici conditiile ca sa iei banii cu dobanda mica
Economie

Credite online, garantate de stat, pentru plata chiriei, nunta si chiar masina second hand: vezi aici conditiile ca sa iei banii cu dobanda mica

today25 Apr. 2024
Doteaza eficient si igienic spatiile sanitare ale afacerii tale!
Companii

Doteaza eficient si igienic spatiile sanitare ale afacerii tale!

today25 Apr. 2024
Cum sa-ti rotunjesti salariul, stand pe telefon sau laptop: idei de facut bani online
Banii tai - sectiune de educatie...

Cum sa-ti rotunjesti salariul, stand pe telefon sau laptop: idei de facut bani online

today25 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x