Traversam cu totii o perioada destul de dificila din punct de vedere economic, preturile la alimentele de baza si la utilitati crescand de la o luna la alta parca. In aceste conditii, este destul de comun sa ne trezim cu datorii la banci sau la diverse institutii financiare nebancare (IFN-uri). Fie ca e vorba de credite pentru locuinta, carduri de credit sau alte tipuri de imprumuturi, putem ajunge intr-un moment in care simtim ca aceste datorii ne coplesesc.
Cu toate acestea, nu trebuie sa disperam. Exista strategii pe care le putem aplica pentru a face fata si a rezolva aceste problema financiare. Primul pas esential pe care trebuie sa il faci este sa evaluezi cu atentie datoriile pe care le ai. In mod specific, analizeaza suma totala datorata, ratele de dobanda ale fiecarui imprumut si termenele limita pentru plati. Asigura-te ca intelegi in totalitate toate conditiile impuse de creditori.
Dupa ce ai evaluat datoriile, prioritizeaza-le. Identifica care dintre ele au cele mai mari rate de dobanda sau care sunt cele mai urgente si concentreaza-te pe acestea. Practic, asta inseamna ca vei aloca mai multi bani pentru platile acestor datorii.
Pentru a face fata datoriilor, este esential sa stabilesti un buget riguros. Analizeaza-ti veniturile si cheltuielile si vezi unde poti sa faci economii. Redirectioneaza banii economisiti catre plata datoriilor urgente. Totodata, nu ezita sa contactezi creditorii pentru a discuta optiunile de plata. Multi creditori sunt dispusi sa lucreze cu tine pentru a gasi solutii. Poti negocia dobanzi mai mici, extinderi ale termenelor de plata sau planuri de rambursare personalizate.
Prin intermediul CSALB, iti poti rezolva litigiul cu banca sau cu IFN-ul de la care ai imprumutat bani. Centrul de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul bancar mediaza situatiile dificile dintre clienti si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei, prin colaborare cu experti in domeniul financiar-bancar (conciliatori) care, in functie de procedura aleasa de parti, pot propune sau impune o solutie de rezolvare a litigiului.
Concilierea este una dintre cele doua metode prin care CSALB poate interveni. Mai exact, concilierea este o procedura care se finalizeaza dupa ce partile au fost de acord cu solutia propusa de conciliator. Partile au la dispozitie 15 zile pentru a accepta sau refuza solutia propusa. In acest caz, partile se pot retrage oricand din procedura.
Mai departe, exista si o a doua solutie in cazul unei interventii prin CSALB, si anume arbitrajul. In acest caz, procedura se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Este o procedura similara cu cea din instantele de judecata, insa termenele sunt cu mult mai scurte, de pana in 90 de zile.
Ambele proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instantele de judecata si gratuite pentru consumator.
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Art Set by GAEP: Companii de 2 miliarde de lei adopta arta pentru retentia si satisfactia angajatilor
Cererea masinilor electrice pe piata interna, in crestere
Idei inedite de afaceri rurale: 6 modalitati de a face bani din curtea copilariei
Fa bani in timpul liber. Cum sa iti rotunjesti veniturile dupa program
7 metode de a castiga bani fara sa iesi din casa
Partenerii nostri
Baza de calcul pentru concediu medical - este influentata de indicele de inflatie?
Ce conteaza cu adevarat pentru tinerii din generatia Z la locul de munca
Cum sa folositi SAGA pentru PFA: Ghid pentru evidente fiscal-contabile perfect legale
Imprumuturi intre societati: care sunt conditiile de acordare?
Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana: obligatiile angajatorului
Litigiile de munca si drepturile angajatilor: Cand este timpul sa apelezi la un avocat?