Ultimii din UE la competente digitale si la participarea angajatilor la cursurile de educatie si training
competente digitale romaniacursuri competente digitalepregatire digitaladigitalizare romania
Intr-o perioada in care se vorbeste tot mai mult despre digitalizare in administratie si economie, Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana la competentele digitale. Dincolo de dinamica sectorului IT, competentele digitale, de baza sau avansate, sunt scazute in raport cu populatia generala.
Fara un program national de pregatire a angajatilor aliniat unei strategii nationale si cadrului european de competente digitale DigComp 2.0, digitalizarea va fi o iluzie, din care Romania se va alege doar cu un nou contingent de echipamente scumpe, pastrate sub cheie in depozitele firmelor si institutiilor publice, arata o analiza realizata de Frames & Factory 4.0.
Potrivit datelor Eurostat, Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana in privinta participarii angajatilor la cursurile de educatie si training.
Numai 1,6% dintre angajati au urmat astfel de forme de formare profesionala, in 2019, fata de 37%, in Suedia, 39%, in Elvetia, in timp ce media Uniunii Europene este de 14,8%. De asemenea, in Bulgaria, procentul angajatilor care au urmat cursuri de pregatire a fost de 2,3%, in Polonia de 7,7%, iar, in Ungaria, de 7,3%. O alta statistica arata ca nici macar cand au nevoie de un loc de munca, romanii nu se grabesc sa urmeze cursuri de formare profesionala.
Numai 3,4% dintre someri au urmat forme de pregatire profesionala, nivel similar cu cel din Ungaria (3,4%), dar mult sub cel din Polonia (8,2%). Spre comparatie, 57,5% dintre suedezi s-au pregatit, in 2019, pentru a-si gasi un loc de munca, iar media UE este de 14,8%.
Raportul DESI 2020 (Indicele economiei si societatii digitale) al Comisiei Europene, care monitorizeaza performantele digitale globale din Europa si urmareste progresele inregistrate de tarile UE in ce priveste competitivitatea digitala, arata ca sub o treime dintre romanii cu varste intre 16 si 74 de ani au competente digitale cel putin elementare (58% pe ansamblul UE), in timp ce 35% au competente cel putin elementare in materie de software, fata de o medie a UE de 61%.
In ceea ce priveste competentele digitale peste nivelul elementar, Romania se situeaza pe ultimul loc in UE, cu doar 10% dintre persoane.
"Pentru majoritatea romanilor, competentele digitale se traduc in operatiunile uzuale precum folosirea anumitor instrumente TIC -Tehnologiei informatiei si a comunicatiilor (dispozitive si aplicatii software) dar competenta digitala este definita ca un cumul de abilitati, cunostinte si atitudini. In aceasta perspectiva, devine mai important modul in care folosim instrumentele TIC pentru a cauta informatii, pentru a crea continut digital, pentru a comunica eficient si extrem de important pentru a desfasura toate aceste activitati in siguranta si avand spirit critic in alegerea surselor credibile de informatii", a declarat Marius Haratau, CEO Factory 4.0.
Social media si apelurile video sunt pe placul romanilor
Potrivit datelor Frames, Romania se confrunta cu un paradox. Are printre cele mai bune conexiuni de internet din lume, o industrie software competitiva, insa, la capitolul uman, se aflam in Evul Mediu digital. Statisticile CE arata ca 18% dintre persoanele cu varste intre 16 si 74 de ani din Romania nu au utilizat niciodata internetul, fata de 9%, cat este media UE.
Exista doua activitati online in cazul carora tara noastra se situeaza pe locul 6 in Uniunea Europeana: utilizarea retelelor sociale (82%, fata de o medie a UE de 65%) si apelurile video (67%, fata de o medie a UE de 60%).
In schimb, utilizarea serviciilor bancare online (11%), cumparaturile (29%), citirea stirilor (55%) si consumul de muzica, materiale video si jocuri online (63%) sunt cele mai scazute din randul statelor membre ale UE.
"Totul pleaca de la educatie. De la scoala elementara pana la locul de munca, educatia digitala reprezinta inca o necunoscuta pentru multi romani. Educatia digitala nu se preda la scoala, firmele nu investesc in cursuri de pregatire decat foarte rar, iar, in mediul public, cursurile de digitalizare sunt mai mult ocazii de a merge la mare sau la munte pe banii contribuabililor", spune Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit expertilor, dincolo de achizitiile de hardware si software, digitalizarea nu poate fi pusa in practica fara consultanti si utilizatori care, fiecare pe nivelul lui de competenta, trebuie sa fie actualizat.
"Daca analizam experientele celorlalte tari aflate in fruntea clasamentelor privind indexul digital, observam ca toate masurile financiare de suport au fost precedate de programe de dezvoltare a competentelor digitale care au inceput cu elevii din clasele primare, au continuat cu populatia activa si persoanele retrase din activitate . Alfabetizarea digitala va fi esentiala pentru ca planurile de digitalizare/transformare digitala sa devina realitate", potrivit lui Marius Haratau.
Pandemia, noua realitate economica, au impulsionat semnificativ trecerea la digitalizare, insa, pentru ca potentialul sa fie atins, este nevoie ca, dincolo de investitiile in calculatoare, retele si platforme online, companiile si statul sa investeasca in pregatirea angajatilor.
Conform datelor Eurostat, Romania se situeaza pe penultimul loc intre tarile UE in ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale de catre intreprinderi, cu mult sub media UE. 23% dintre firmele din Romania fac schimb electronic de informatii, in timp ce doar 8% utilizeaza platformele de comunicare sociala, in timp ce media UE este de 25%). S-a inregistrat o usoara imbunatatire a ponderii IMM-urilor care fac vanzari online, de la 8%, in 2017, la 11%, in 2019, dar aceasta ramane mult sub media UE de 18%.
Din ce in ce mai multe IMM-uri isi vand produsele online in afara tarii, dar faptul se aplica doar pentru 6% din numarul total de IMM-uri, comparativ cu o medie a UE de 8%. In ceea ce priveste serviciile publice digitale, in ultimii trei ani, Romania s-a clasat pe ultimul loc in randul statelor membre ale UE.
Program gratuit de pregatire a angajatilor
Romania nu are timp de pierdut in competitia mondiala privind competitivitatea. Daca nu-si va instrui angajatii in privinta digitalizarii, risca sa piarda trenul transformarii digitale.
Experti din companii de tehnologie de renume, precum Bosch Rexroth, Phoenix Contact, Kuka, ifm electronic, Dell Technologies, reunite pe platforma Factory 4.0, vor oferi o resursa de informare si formare extrem de necesara in aceasta criza economica si sanitara si anunta lansarea proiectului national Factory 4.0 Workshop de sustinere a competentelor angajatilor din industria romaneasca pentru digitalizarea companiilor prin dezvoltarea competentelor resursei umane.
"Va fi o serie de workshop-uri gratuite (cu o metodologie similara programelor de instruire) care vor cuprinde intregul spectru de provocari din sectorul digitalizarii, de la gestiunea datelor, la securitatea informatiei, inovare si suport in sectorul economiei digitale. Atelierele se vor desfasura online, cu inscriere pe platforma
https://factory40.ro/workshop/.
Este un semnal, un gest prin care aratam ca se pot face pasi inainte, un efort pe care il facem cu gandul ca va fi sustinut prin masurile aflate in lista de prioritati a Agentiei pentru Digitalizarea Romaniei si a Guvernului.
Competentele digitale influenteaza direct modul de dezvoltare a companiilor care isi doresc transformarea digitala, iar efectul lor este resimtit la nivel de resurse, sisteme IT, organizatie si, poate cel mai important, cultura organizationala", a declarat Marius Haratau.