Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala
Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala
de Adrian Somai la 16 Iun. 2025
Urmareste-ne pe Google News
importuriexporturideficit comercial

Deficitul balantei comerciale a Romaniei a crescut semnificativ in primele patru luni din 2025, ajungand la 11,6 miliarde de euro, in crestere cu 24,5% fata de aceeasi perioada din 2024. De ce conteaza aceasta cifra? Pentru ca reflecta o problema structurala pe care o are tara noastra: Romania consuma mai mult decat produce si depinde in mod accentuat de importuri. Iar in ciuda promisiunilor oficiale de sustinere a exportatorilor, cresterea acestui sector este lenta si fragila, bazandu-se in mare parte pe eforturile companiilor private.


Datele Institutului National de Statistica indica o dinamica dezechilibrata: in timp ce importurile au crescut cu 6%, exporturile au avansat cu doar 0,5%. In luna aprilie 2025, chiar s-a inregistrat o scadere a exporturilor cu 5,2% fata de anul anterior, in timp ce importurile au crescut usor cu 0,4%. Aceasta evolutie duce la un dezechilibru economic ce afecteaza direct cursul valutar, investitiile si competitivitatea economica.

Discrepanta serioasa intre exporturi si importuri

Discrepanta dintre exporturi si importuri este sustinuta si de structura companiilor active in economie. Potrivit unei analize Termene.ro, in Romania sunt de aproape trei ori mai multe firme care fac importuri decat cele care exporta: 25.994 fata de doar 9.117. Practic, Romania este o piata de desfacere pentru marfuri externe mai degraba decat un motor de productie orientat spre pietele internationale. Din cele peste 757.000 de companii care au depus bilant pe 2024, doar putin peste 1% sunt implicate activ in exporturi.
 
Toate aceste lucruri le vedem si in cifrele privind cifra de afaceri si profitabilitatea. Firmele exportatoare au cumulat in 2024 venituri de aproximativ 1.008 miliarde de lei, in timp ce cele care importa au inregistrat venituri de 1.495 miliarde de lei. Si pe partea de profit net diferenta este considerabila: 52,8 miliarde de lei pentru exportatori, fata de 90,3 miliarde pentru importatori. Disproportia este vizibila si in ceea ce priveste forta de munca: firmele care importa au 1,52 milioane de angajati, fata de 958.000 in companiile care exporta.
 
Situatia este si mai nuantata daca analizam companiile care fac si import, si export. Aproximativ 7.000 de firme se regasesc in ambele categorii, ceea ce inseamna ca doar 2.142 de firme au activitate exclusiv de export. Asta arata cat de subtire este baza exportatoare a economiei romanesti. Dincolo de marile corporatii care opereaza local – precum Dacia, Ford, OMV Petrom sau Rompetrol – putine IMM-uri reusesc sa penetreze pietele externe cu produse competitive.
 
De ce nu avem mai multe firme care exporta? Raspunsurile sunt multiple: lipsa infrastructurii logistice, birocratia, lipsa stimulentelor reale pentru internationalizare, instabilitatea fiscala si o educatie antreprenoriala limitata privind extinderea pe piete externe. In plus, statul roman nu ofera un sprijin coerent sau constant pentru exportatori, in ciuda retoricii oficiale.
 
Topul celor mai mari companii care fac importuri si exporturi este aproape identic – semn ca doar marile grupuri au forta si capacitatea de a opera pe ambele piete. In acest clasament se regasesc Dacia, OMV, Ford, Lidl, Kaufland, Dedeman sau Profi. Metro Romania apare doar in randul exportatorilor, iar Carrefour exclusiv la importuri.

       Citeste si: Economistii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic

Sursa foto: freepik.com
 
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?
Financiar-Bancar

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?

today16 Iun. 2025
Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar
Companii

Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar

today16 Iun. 2025
Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain
Ultimele stiri economice

Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain

today16 Iun. 2025
Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv
Ultimele stiri economice

Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv

today16 Iun. 2025
Ghidul angajatorului. Salariatul nu se  poate opune trimiterii lui in delegatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Salariatul nu se poate opune trimiterii lui in delegatie!

today16 Iun. 2025
Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?
Sanatate

Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?

today16 Iun. 2025
13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort
Business

Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort

today16 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x