Top 8: Principii de baza ale managerilor extraordinari
top 8manageriafacerimanagementangajati
In urma cu cativa ani, jurnalistul Geoffrey James de la publicatia Inc. a intervievat cativa dintre cei mai performanti manageri din lume pentru a le afla secretele. El a ajuns la concluzia ca cei mai buni dintre cei buni impart opt principii de baza.
Iata care sunt acestea:
1. Afacerile sunt un ecosistem, nu un camp de lupta.
Managerii mediocri vad afacerile ca pe un conflict intre companii, departamente si grupuri. Isi construiesc armate de angajati, ii considera pe competitori inamici, iar pe clienti un teritoriu care trebuie cucerit.
Managerii extraordinari vad afacerile ca pe un ecosistem in care doar firmele care ofera servicii inovatoare supravietuiesc si prospera. Ei sunt dispusi sa incheie parteneriate cu alte companii, chiar rivale, si ii trateaza pe clienti cu respectul cuvenit.
2. O companie este o comunitate, nu o masina.
Managerii mediocri considera ca firma pe care o conduc este o masina, iar angajatii sunt piesele, rotitele. Ei creeaza structuri rigide cu reguli rigide si incearca sa mentina controlul tragand de "manete".
Managerii extraordinari vad compania ca pe o colectie de sperante si vise individuale, toate conectate la un scop mai mare. Ei ii incurajeaza pe angajati sa atinga succesul in ceea ce fac si sa-si exprime individualitatea.
3. Managementul este serviciu, nu control.
Managerii mediocrii doresc ca angajatii sa faca exact ceea ce le-au cerut ei. Ei impun in organizatie o mentalitate de felul "asteptam sa vedem ce zice seful".
Managerii extraordinari incurajeaza creativitatea si inovatia si accepta ca angajatii pot avea deseori idei si solutii la probleme mai bune decat ei. Acesti lideri intervin doar atunci cand apar urgente.
4. Angajatii sunt colegii mei, nu copiii mei.
Managerii mediocri ii vad pe angajati ca pe niste fiinte imature in care nu poti avea incredere. De aceea, se simt adevarati patriarhi care au rolul de a-i indruma pe subalterni.
Managerii extraordinari trateaza fiecare angajat ca si cum ar fi cea mai importanta persoana din organizatie. Excelenta este asteptata in orice zona, de la depozit pana la sala de consiliu.
5. Motivatia este un rezultat al viziunii, nu al fricii.
Managerii mediocri vad teama pe care le-o inspira subordonatilor ca pe o metoda cruciala de motivare a acestora. Ca rezultat, subalternii raman paralizati si se tem sa riste chiar si putin.
Managerii extraordinari ii inspira pe angajati sa vada un viitor mai bun si cum pot fi ei o parte din el. Ca rezultat, salariatii lucreaza mai mult, le place ceea ce fac, deoarece cred in obiectivele organizatiei.
6. Schimbarea inseamna crestere, nu durere.
Managerii mediocri vad schimbarea ca pe ceva complicat si amenintator, care trebuie impus doar atunci cand situatia este critica in firma.
Managerii extraordinari cred ca schimbarea este o parte inevitabila a vietii. Ei nu schimba lucrurile pentru ca asa le vine, ci pentru ca stiu ca succesul este posibil doar daca angajatii si organizatia imbratiseaza noi idei si noi moduri de a face afaceri.
7. Tehnologia ofera putere, nu automatizare.
Managerii mediocrii cred ca tehnologia este o unealta foarte buna de intarire a controlului managerial.
Managerii extraordinari cred ca tehnologia ii ajuta pe oameni sa fie creativi si sa intareasca relatiile dintre ei.
8. Munca trebuie sa fie distractiva, nu istovitoare.
Managerii mediocri sunt de parere ca munca este "un rau necesar". Se asteapta ca angajatii sa se resemneze cu gandul ca trebuie sa munceasca.
Managerii extraordinari vad munca drept ceva care trebuie sa fie placut si distractiv si cred ca adevarata responsabilitate a unui lider este sa ii puna pe oameni in locurile in care se simt fericiti.