ANALIZA: Sefii ar trebui sa interactioneze mai mult cu angajatii lor
analizasefiangajatipanicarecesiunegreseli
Exista o panica apasatoare in "Officeville", care se simte in aer. Chiar in momentul in care toata lumea se simtea in siguranta si era dornica sa iasa din cuburile de la birou, cand recesiunea fusese declarata drept invinsa - BUM! Europa a inceput sa se clatine si companiile au intrat in impas.
"Este tot mai dificil sa mentii un moral sanatos si o productivitate ridicata, sa cultivi angajamentul salariatilor fata de locurile lor de munca, din cauza recesiunii, care a marcat ultimii trei ani. Angajatorii se confrunta cu teama angajatilor, care simt ca pot sa fie oricand disponibilizati; mai exact, nu mai sunt siguri pe joburile lor", a declarat Annie Stevens, managing partner la compania de consultanta ClearRock.
In aceste conditii, ce poti face, in calitate de sef, pentru a diminua tensiunea in biroul tau?
Stevens aduce in discutie un instrument vechi, dar foarte util - Management by Walking Around, inventat de Bill Hewlett si David Packard, fondatorii gigantului tehnologic Hewlett-Packard. Aceasta tehnica este utilizata de companiile din clasamentul Fortune 500 si a devenit favorita lui Steve Jobs de la Apple.
Emailul si dispozitivele mobile sunt excelente, pentru a ne mentine interconectati, dar au avut un efect negativ asupra comunicarii propriu-zise, intre patru (sau mai multi) ochi. Si cand compania trece prin momente dificile, angajatii si sefii trebuie sa discute personal. Nu exista alta cale.
"Cand treci prin schimbari majore, tinzi sa incurajezi interactiunea dintre oameni - nu sa o diminuezi", a spus Marie McIntyre, coach de cariere si autor al cartii "Secrets to Winning at Office Politics".
Seful isi creeaza o "lista de ascultare", a precizat McIntyre. "Acestia sunt oamenii care livreaza serviciile, care dezvolta produsele si care interactioneaza cu clientii", a declarat McIntyre. "Am vazut foarte multi manageri, prea multi, care au scapat afacerile din mana".
Pentru angajati, siguranta sefului este o motivatie uriasa - un factor de calm.
"In prezent, multi angajati se simt captivi in birourile lor... si daca seful sau directorul nu trece pe la ei, se simt ca niste robotei care indeplinesc o sarcina - nimic mai mult", a spus McIntyre. "Pentru ei, o vizita din partea sefului poate fi esentiala si ii poate determina sa se simta mai importanti, mai respectati - o motivatie excelenta".
Nu doar seful trebuie sa se plimbe printre angajati si sa discute cu ei. McIntyre a precizat ca toti managerii au obligatia de a interactiona cu cei pe care ii conduc. ClearRock ofera cateva sfaturi pentru metoda MBWA (Management by Walking Around):
1. Interactioneaza chiar TU cu angajatii, nu ii lasa pe altii sa conduca in locul tau;
2. Nu anunta vizita in avans. Astfel, interactiunea va fi cat mai naturala si eficienta. Cand te plimbi printre angajati, saluta-i si zambeste-le - altfel vei semana cu un dictator;
3. Intreaba-i cate ceva. "Care este cel mai vandut produs?", "Ce mai spun clientii?"
4. Implica-te. Una din marile greseli ale sefilor este sa se prefaca interesati de o anumita discutie, apoi sa o abandoneze;
5. Recunoaste si recompenseaza comportamentele exemplare. Daca nu ai bani pentru a le oferi o prima, lauda-i pe angajatii buni si asigura-i ca sunt de neinlocuit;
6. Nu ii critica! Aceasta actiune "ucide" practic vizita ta si bunele ei intentii. Daca un angajat nu se ridica la nivelul asteptarilor tale, nu il "ataca" in public, in fata colegilor; discuta cu el in particular
"Nu fii un ticalos insensibil!", a spus McIntyre. "Exista unii manageri care ar face mai bine sa stea inchisi in birouri, decat sa iasa pe holuri!"
Cu precadere in conditiile actuale, in care economia este dificila si ingrijorarile privind pierderea joburilor troneaza asupra existentei lor, ar trebui sa te astepti la intrebari dure si putina furie din partea angajatilor. "Daca angajatii se enerveaza sau sunt suparati, trebuie sa ramai calm. Trebuie sa dai dovada de empatie", a mai explicat McIntyre. "Cel mai rau lucru este sa raspunzi cu aceeasi moneda!"
La sfarsitul zilei, multi angajati ar vrea doar sa stie, in sinea lor, ca seful lor i-a ascultat, ca nu sunt singuri. Si, dupa cum spunea celebrul doctor "Frasier Crane": (foto): "Indrazneste, draga interlocutorule. Eu te ascult."