Obiective turistice horror. Dvs. ati vizita astfel de locuri?
obiective turisticeauschwitzcernobil
Exista oameni foarte interesati de locurile unde s-au intamplat tot felul de grozavii - genociduri, accidente industriale, catastrofe naturale – si care, in consecinta, practica un gen aparte de turism numit, foarte sugestiv, dark tourism sau thanatourism, dupa Thanatos, zeul grec al mortii.
Da, sunt oameni care viziteaza Parisul nu pentru a se urca in Turnul Eiffel sau pentru a admira picturile de la Luvru, ci pentru a vedea tunelul Pont de l'Alma unde si-a pierdut viata printesa Diana, la 31 august 1997. Sunt oameni care, odata ajunsi la New York, nu cauta muzeele celebre ale orasului, ci se grabesc spre Ground Zero, locul unde s-au prabusit turnurile gemene pe 11 septembrie 2001.
Alte obiective din aceeasi categorie: Muzeul Tuol Sleng din Cambodgia, marturie a macelului comis de Pol Pot impotriva propriului sau popor in perioada 1976-1979, Cernobil-ul, oras asociat instantaneu cu explozia devastatoare din 1986 a unui reactor nuclear sau Insula Diavolului din Guyana Franceza, locul unde timp de 100 de ani a functionat cea mai dura colonie penitenciara care a existat vreodata.
Si problema n-o constituie preferinta cam ciudata pentru asemenea obiective, ci faptul ca multi dintre turistii amatori de asa ceva nu manifesta sensibilitatea sau decenta cuvenite. Ceea ce manifesta este mai degraba exact opusul. Nu compasiune, nu emotie, ci doar indecenta si lipsa de sensibilitate, pe fondul unei curiozitati morbide.
Este un aspect reliefat foarte clar in cazul unuia dintre cele mai celebre obiective de dark tourism din lume - fostul lagar nazist de exterminare de la Auschwitz, un obiectiv vizitat anual de peste 1 milion de oameni. Aici, limitele indecentei sunt duse din ce in ce mai departe.
Acum cativa ani, o femeie s-a dezbracat in camerele de gazare pentru a intelege ce au simtit “ei”. In 2001, un producator de imbracaminte a vrut sa organizeze in lagar o prezentare de moda. Inscriptia “Arbeit macht frei” a fost furata in decembrie 2009 si recuperata mai tarziu. Iar pe YouTube circula o filmare care te lasa perplex, in care un supravietuitor (foarte in varsta) danseaza la fata locului, impreuna cu nepotii lui, pe melodia “I will survive”, a Gloriei Gaynor.
Multi acuza guvernul polonez ca a facut din Auschwitz un fel de Disneyland si spun ca proasta organizare si informatiile oferite de ghizi nu permit intelegerea a ceea ce s-a intamplat aici.
Dar e greu de crezut totusi ca o simpla vizita la “Muzeul Auschwitz” - observati cat de neutra e denumirea - poate ajuta la intelegerea a ceea ce s-a intamplat in acest loc in urma cu 75 de ani. La Auschwitz trebuie sa vii deja pregatit, doldora de informatii despre aceasta atrocitate istorica si despre contextul care a facut posibila aparitia ei, pentru ca doar asa poti trai cu adevarat emotia vizitarii acestui loc.
Putini sunt insa vizitatorii avizati. Pentru cei mai multi dintre turistii interesati de Auschwitz, simpla informatie ca aici au murit cca 1 milion de oameni, in conditii groaznice, e suficienta - asta le declanseaza imediat dorinta de a trece acest obiectiv pe lista lor cu locuri de vazut.
E o superficialitate specifica de altfel amatorilor de dark tourism, dar care pana la urma conteaza mai putin. Si asta deoarece - nu-i asa? - interesele comerciale primeaza, dupa cum arata si un panou celebru din Cambodgia, o tara unde khmerii rosii au ucis 20% din populatie in anii ’70: “Tourism Will Bring Money And Jobs.”