Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

ADIO ANTICIPATE si ALEGEREA PRIMARILOR IN DOUA TURURI: OUG pentru anticipate a picat la CCR


ADIO ANTICIPATE si ALEGEREA PRIMARILOR IN DOUA TURURI: OUG pentru anticipate a picat la CCR
de Magda Florea la 12 Mar. 2020
ADIO ANTICIPATE si ALEGEREA PRIMARILOR IN DOUA TURURI: OUG pentru anticipate a picat la CCR
Tags: alegeri anticipatealegeri localealegeri 2020alegeri parlamentareguvernul cituccroug alegeri anticipate

Ordonanta de Urgenta adoptata de Guvernul Orban pentru alegerile parlamentare anticipate a fost declarata neconstitutionala joi, de magistratii Curtii Constitutionale a Romaniei.


Avocatul Poporului a sesizat CCR, pe 21 februarie, cu exceptia de neconstitutionalitate referitoare la prevederile OUG 26/2020 privind modificarea legislatiei alegerilor parlamentare si unele masuri pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate.
 
Avocatul Poporului subliniaza ca actul normativ adoptat de Guvern ”incalca o serie de prevederi constitutionale si nu respecta recomandarile Comisiei de la Venetia in materie electorala”.

“Avocatul Poporului atrage atentia, intre altele, ca modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul Romaniei nu poate fi legiferata pe calea ordonantei de urgenta, fiind impotriva intregii arhitecturi constitutionale (vointei Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului ‘reprezentativ suprem al poporului roman’ sa fie data Guvernului prin delegare. Este important de spus ca, in domeniul electoral, competenta Guvernului este aceea de organizare a alegerilor si de reglementare normativa a masurilor care se impun in acest sens si nu de stabilire efectiva a sistemului electoral national, care reprezinta un drept suveran al Parlamentului. In plus, OUG 26/2020 este neconstitutionala, intrucat prevederile sale opereaza modificari in privinta drepturilor electorale, pentru care Constitutia interzice, in mod expres, efectuarea de modificari de ordin legislativ pe calea ordonantei de urgenta. Este necesar, asadar, ca modificarile reglementarilor sistemului electoral sa fie facute prin lege organica adoptata in cadrul dezbaterilor parlamentare”, se arata in sesizare.

CCR: OUG pentru anticipate "este neconstitutionala, in ansamblul sau"

 
CCR a admis sesizarea, declarand ca OUG in cauza "este neconstitutionala, in ansamblul sau". 
 
”In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate formulata de Avocatul Poporului si a constatat ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.26/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative in materia alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor, precum si unele masuri pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor parlamentare anticipate este neconstitutionala, in ansamblul sau.
 
Curtea a constatat ca dispozitiile art.I pct.35 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.26/2020, care elimina conditia restrictiva si permite alegatorului sa voteze in orice sectie de votare, independent de circumscriptia electorala unde isi are domiciliul sau resedinta, inlaturand efectele juridice pe care legea in vigoare le atribuie unor elemente esentiale ale exercitarii dreptului de vot si dreptului de a fi ales al cetateanului (domiciliul sau resedinta), cu consecinta eludarii insusi scopului pentru care au fost infiintate circumscriptiile electorale, incalca drepturile fundamentale consacrate de art.36 si art.37 din Constitutie.
 
Curtea a constatat ca dispozitiile art.IV alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.26/2020, care reglementeaza posibilitatea organizarii simultane a alegerilor parlamentare anticipate si a alegerilor locale generale din anul 2020, incalca dreptul de vot al cetateanului, prevazut de art.36 din Constitutie, intrucat il pune in situatia parcurgerii unei proceduri de votare greoaie, complicate, de natura a-i restrange libertatea de exprimare a vointei politice si, implicit, efectivitatea dreptului la vot.
 
Dispozitiile criticate incalca si dreptul persoanei de a fi aleasa, prevazut de art.37 din Constitutie, intrucat inlatura posibilitatea unei persoane de a candida in acelasi timp pentru o functie electiva locala (primar, consilier local, consilier judetean) si pentru o functie electiva nationala (deputat sau senator). In continuare, avand in vedere ca actualul Parlament si-a inceput mandatul in urma alegerilor desfasurate la 11 decembrie 2016, iar potrivit dispozitiilor art.63 alin.(1) din Constitutie, Camera Deputatilor si Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, Curtea a retinut ca adoptarea actului normativ prin care se aduc modificari legii privind alegerea Parlamentului Romaniei s-a realizat cu mai putin de un an inaintea alegerilor pe care le reglementeaza.
 
Mai mult, tinand cont de faptul ca obiectul reglementarii – „unele masuri pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor parlamentare anticipate”, a carui incidenta, prin ipoteza, este anterioara datei la care expira mandatul actualului for legislativ, deci anterioara lunii decembrie a anului 2020, este evident ca modificarea se realizeaza cu si mai putin timp inainte de organizarea acestor alegeri. De asemenea, Curtea a constatat ca modificarile adoptate au o relevanta semnificativa in procesul de organizare si desfasurare a alegerilor pentru Parlamentul Romaniei, reglementand elemente esentiale ale legii electorale: eliminarea unui element esential privind identificarea cetateanului care isi exercita dreptul de vot (domiciliul sau resedinta) si lipsirea de efecte juridice a
normelor care consacra unul dintre principiile pe care se intemeiaza sistemul electoral in vigoare (cel al reprezentarii proportionale).
 
Prin urmare, avand in vedere ca sunt intrunite ambele aspecte care atrag incidenta principiului securitatii juridice, Curtea a constatat ca, prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.26/2020, legiuitorul delegat nu a respectat obligatia de a se abtine de la modificarea cadrului normativ in materie electorala, astfel cum aceasta a fost dezvoltata in jurisprudenta Curtii Constitutionale, si nici recomandarile Codului bunelor practici in materia electorala elaborat de Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia), incalcand dispozitiile constitutionale ale art.1 alin.(3) si (5) privind statul de drept, obligatia respectarii Constitutiei si principiul securitatii juridice.
 
In fine, retinand ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.26/2020 incalca art.1 alin.(3) si (5), art.36, art.37 si art.61 alin.(1) din Constitutie, lipsind de legitimare si reprezentativitate mandatul de parlamentar, Curtea a observat ca actul normativ al legiuitorului delegat afecteaza drepturile electorale ale cetatenilor, precum si regimul constitutional al Parlamentului. In consecinta, Curtea a constatat ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.26/2020, in ansamblul sau, contravine dispozitiilor art.115 alin.(6) din Constitutie”, se arata in comunicatul Curtii.

Adio anticipate!

OUG care a fost declarata neconstitutionala bate inca un cui in sicriul anticipatelor, mai ales ca vine la doar cateva ore inaintea votului de inestitura in Parlament,pentru Guvernul Citu. OUG prevedea reducerea termenului pentru stabilirea datei anticipatelor, de la 90 de zile din momentul dizolvarii Parlamentului, la 50 de zile, astfel incat anticipatele sa poata fi organizate cel tarziu in luna iunie. 
 
Tinand cont ca, pe 25 aprilie se implinesc 60 de zile de la prima propunere de premier, perioada de timp in care trebuiau sa fi picat deja doua propuneri consecutive, pentru ca presedintele sa poata declansa anticipatele, decizia CCR ingroapa si mai mult sansa liberalilor de a ajunge la alegeri parlamentare inainte de termen, mai ales ca, semnalele din Parlament ale grupurilor politice sunt ca se intentioneaza investirea Guvernului, pentru ca, in actuala situatie de pandemie, e nevoie de un Executiv cu puteri depline, nu unul interimar.

De asemenea, nici anticipatele, nici alegerea primarilor nu mai sunt fezabile anul acesta. 

Citeste si: ALEGERI LOCALE 2020: Romanii, chemati la urne pe 28 iunie


 
 


 

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016