Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Desi Europa pune fonduri la dispozitie, Capitala nu reuseste sa obtina finantare pentru un proiect strategic


Desi Europa pune fonduri la dispozitie, Capitala nu reuseste sa obtina finantare pentru un proiect strategic
de la 14 Ian. 2019
Desi Europa pune fonduri la dispozitie, Capitala nu reuseste sa obtina finantare pentru un proiect strategic
Tags: termoficarebani europenifonduri europeneinvestitiifacturi

Uniunea Europeana ar oferi Bucurestiului 176 milioane de euro pentru modernizarea sistemului de termoficare, care este prea vechi pentru a le mai putea oferi bucurestenilor servicii de calitate. Insa ca sa obtina acesti bani, autoritatile au avut cativa ani la dispozitie pentru a intocmi documentatia necesara. Rezultatul? Ne aflam in 2019 si nu se prefigureaza nicio data certa la care se vor imbunatati conditiile de trai la bloc.

In mod normal, pana la finele anului trecut, Ministerul Energiei si autoritatile locale din Capitala ar fi trebuit sa aiba deja o strategie comuna clara, adoptata in instanta, pentru reorganizarea sistemului de termoficare din Bucuresti. Intocmirea si adoptarea respectivei strategii era urgenta, in conditiile in care doar in baza ei poate Bucurestiul accesa - fie si pe ultima suta de metri - o finantare de 176 de milioane de euro, cu care sa inceapa modernizarea sistemului.
 
E nevoie de acesti bani pentru ca sistemul de termoficare - care alimenteaza cu agent termic si apa calda 1,2 milioane de bucuresteni - sa poata fi reparat inainte sa cedeze definitiv.
 
Din pacate, fara modernizare, mai multe grupuri energetice ale ELCEN (societate care produce agentul termic pentru Capitala), nu vor mai putea fi folosite de la inceputul lui 2020, din cauza restrictiilor de mediu. In plus, sistemul de distributie a agentului termic (administrat de RADET) risca sa se destrame in curand. 
 
Potrivit unui raspuns oferit anterior de Regie la solicitarea Ziare.com, nu mai putin de 79% dintre conductele principale si 61% dintre tevile secundare ale sistemului sunt mai vechi de 20 de ani si ar trebui schimbate. De altfel, unui bucurestean i-ar fi imposibil sa nu observe starea jalnica a stevilor RADET, care cedeaza iarna de iarna, cauzand pierderi uriase si lansand in frig zeci de mii de bucuresteni.
 
Intr-o astfel de situatie urgenta, ne-am fi asteptat ca autoritatile centrale si locale sa se zbata pentru a profita de ultima sansa pe care o au de a atrage, prin POIM 2014-2020, cei 176 de milioane de euro cu care sa inceapa investitiile. Din pacate, lucrurile nu stau de loc asa.
 

Care ar putea fi solutiile la aceasta situatie?

 
Cei 176 de milioane de euro de la UE nu pot fi accesati decat daca sautoritatile schimba modul in care este administrat sistemul de termoficare din Bucuresti. Motivul: dupa ani de administrare defectuoasa, din luna octombrie 2016, atat ELCEN cat si RADET au intrat in insolventa, fara sperante reale de a mai reveni vreodata pe linia de plutire. Iar cum UE nu finanteaza societati cu astfel de probleme, statul si autoritarile locale din Capitala au inceput sa caute solutii alternative pentru a atrage banii.
 
Una dintre aceste solutii este ca atat ELCEN (in care actionar majoritar e statul, prin Ministerul Energiei) cat si RADET (detinuta de Primaria Capitalei) sa isi transfere activitatea Societatii Municipale Energetica SA, parte a Holdigului municipal creat de administratia Firea. Aceasta companie nu are probleme financiare - fiind alimentata de la buget - si ar putea fi considerata eligibila de UE. Cu alte cuvinte, ar avea toate sansele sa primeasca cei 176 de milioane de euro. Asta, daca autoritatile vor solicita banii in timp util.
 
Desi pare simpla, procedura de transfer este, in realitate, destul de complicata, lasand fiecarui actor din sistem posibilitatea de a-si urmari propriile interese. Una peste alta, insa, ca transferul de activitate de la RADET si ELCEN catre Compania Energetica sa se poata realiza, el trebuie prevazut in planurile de reorganizare ale ambelor societati aflate in insolventa. In plus, pentru ca planurile de reorganizare sa fie mai mult decat niste simple hartii lipsite de valoare, ele trebuie adoptate de adunarile creditorilor celor doua societati si ulterior, de instanta. Or, tocmai in aceasta etapa au aparut dificultati care par de nedepasit si risca sa puna in pericol accesarea banilor europeni.
 

Conflictul dintre ELCEN si RADET pune bete in roate proiectului

ELCEN a fost prima societate care a prevazut in planul sau de reorganizare - adoptat in instanta inca de pe 18 octombrie - transferul de activitate catre Compania Municipala Energetica SA. Lucrurile pareau sa fi intrat, in sfarsit, pe un fagas normal si venise randul RADET sa isi armonizeze propriul plan de reoganizare cu cel al ELCEN.
 
Probema - sustine ELCEN - este ca RADET n-ar fi facut acest lucru nici pana astazi. In plus, in incercarea de a nu-si plati buna parte din datoria pe care o are catre ELCEN, regia ar intarzia intreaga reorganizare a sistemului de termoficare propunand planuri vechi si imprecise.
 
Spre exemplu, pe 14 ianuarie, are loc o adunare extraordinara a creditorilor RADET, in care administratorul judiciar - adica societatea Rominsolv - va propune adoptarea unui plan de reorganizare al societatii intocmit in ferbuarie 2012. Problema este ca cel mai mare creditor al RADET - adica ELCEN - a stabilit deja ca nu va vota pentru adoptarea respectivului plan, ci va cere o amanare de cel mult 30 de zile. Inca o amanare...
 
Motivele pentru care ELCEN nu va vota planul RADET sunt mentionate pe la larg intr-un document postat pe o retea de sociealizare de consilierul municipal Catalin Deaconescu (PNL) . Ziare.com transmite ca nformatiile au fost confirmate de administratorul special al ELCEN, Claudiu Cretu.

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016