Fitch a mentinut ratingul Romaniei la BBB minus, cu perspectiva NEGATIVA, si suntem la un pas sa NU mai fim recomandati pentru INVESTITII
fitchrating de tarainvestitii
Agentia de rating Fitch a reevaluat ratingul de tara al Romaniei, mentinandu-l la "BBB minus" cu perspectiva negativa. Astfel, primim ultima nota din categoria "investment-grade", ceea ce inseamna ca suntem la doar un pas de a nu mai fi recomandati ca tara oportuna pentru investitii. Cu toate acestea, in evaluarea Agentiei, analistii noteaza si elemente pozitive, cum ar fi coerenta de la nivel guvernamental, dar si angajamentele luate de Guvern, atat in plan social, cat si economic, prin strategiile de reforme pe care si le-a setat ca obiectiv in perioada urmatoare.
Conform reprezentantilor Agentiei, acest calificativ este sustinut de apartenenta la UE si fluxurile de capital din UE care sprijina investitiile si macrostabilitatea, si PIB-ul per capita, indicatorii privind guvernanta si dezvoltarea umana, care sunt peste cele ale altor state care beneficiaza de un rating din categoria „BBB”. Insa avem probleme pe zona de deficit bugetar, dar si pe cea de deficit de cont curent.
Conform Eurostat, tara noastra, alaturi de Belgia, Grecia si Polonia, inregistreaza cele mai mari
deficite de cont curent din cadrul Uniunii Europene.
In cazul Romaniei, este vorba despre 4,4 miliarde de euro, in timp ce deficitul Belgiei e ridica la minus 6,2 miliarde de euro, cel al Greciei la minus 5,2 miliarde de euro si, in cele din urma, al Poloniei cu minus 4,7 miliarde de euro. In total, in perioada octombrie - decembrie 2021, un numar de 13 state membre ale UE au inregistrat un excedent de cont curent.
Revenind la evaluarea Fitch, analistii economici mai atrag atentia si asupra performantelor scazute privind consolidarea bugetara si rigiditati ridicate ale bugetului, precum si pozitiei de debitor extern net relativ ridicata.
In privinta justificarii perspectivei economice negative pentru Romania, analistii Fitch puncteaza incertitudinile continue privind implementarea politicilor care sa vizeze combaterea dezechilibrelor fiscale structurale pe termen mediu, insa si conflictul de la granita e amintit ca un factor negativ pentru dezvoltarea noastra economica, in timp ce un alt element care nu ne ajuta deloc vine din piata energetica, acolo unde ne confruntam, de luni bune, cu o criza. Efectele crizei energetice ar putea fi resimtite asupra performantei economice, fiscale si externe a Romaniei.
Per ansamblu, expertii Agentiei anticipeaza ca Romania va inregistra o incetinire a cresterii economice. E asteptata o incetinire a cresterii economiei la 2,1% in 2022 (de la 5,9% in 2021), reflectand in principal incetinirea consumului si a exporturilor.
Conform previziunilor Fitch, deficitul nostru fiscal ar urma sa ajunga la 7,1% din PIB anul acesta, fata de obiectivul de deficit bugetar de 6,3% din PIB.
"Estimam ca indicele armonizat al preturilor de consum va fi in medie de 10% in 2022 (cel mai ridicat nivel din 2004), iar in trimestrul doi din 2022 inflatia va fi de peste 10%, posibil si in trimestrul trei (de la 7,9% in februarie), reflectand pretul mai ridicat al energiei si al materiilor prime.
Spre deosebire de alte tari din regiune, cresterea salariilor pare a fi moderata (in special in urma limitarilor asupra salariilor publice), dar presiunile vor creste probabil deoarece continua inasprirea pietei fortei de munca continua si angajatii simt o presiune asupra nivelului de trai. Fitch se asteapta la o atenuare a inflatiei la 5,5% in 2023", mai noteaza Agentia.
Perspectiva provocatoare a finantelor publice
Guvernul si-a depasit obiectivele bugetare in 2021 (estimam deficitul de angajamente la 7,5% din PIB fata de 8% din buget) datorita performantei puternice a veniturilor si subexecutiei de capitaluri. Aceasta pozitie de pornire mai buna decat se astepta, precum si angajamentul guvernului de a adera la limitele cheltuielilor cu salariile si pensiile in 2022 (cum a fost cazul in 2021), vor ajuta autoritatile sa gestioneze presiunile tot mai mari asupra cheltuielilor care decurg din cresterea macro-provocarilor. Plafonul energetic va avea un cost net modest pentru buget (cea mai mare parte va fi finantat prin impozitarea profiturilor producatorilor de energie), iar autoritatile estimeaza costurile pentru refugiatii ucraineni la cel putin 1 miliard de euro (0,4% din PIB). Cu toate acestea, Fitch crede ca este posibil sa existe cereri suplimentare pentru masuri de sprijin, a caror sfera de aplicare va depinde in mare masura de accesul la finantare.
"Coalitia de guvernamant ramane angajata in consolidarea fiscala pe termen mediu si implementarea unor masuri ambitioase de venituri pentru a stimula colectarea impozitelor si reformele cheltuielilor ...", mai noteaza economistii, care puncteaza, in continuare, faptul ca "acest lucru va necesita compromisuri politice dificile ...".
"Romania are un istoric foarte slab in ceea ce priveste adoptarea de reforme fiscale structurale, bazandu-se adesea pe subexecutia investitiilor pentru a indeplini tintele de deficit", mai precizeaza sursa citata.
Fitch vede coerenta la nivel guvernamental
"Marea coalitie a PSD de centru-stanga si a PNL de centru-dreapta s-a dovedit remarcabil de stabila de la preluarea puterii in decembrie, in ciuda diferitelor zone de dezacord politic si pozitie confruntatoare din trecut".
Totusi, "nemultumirea publica ar putea creste rapid in cazul in care criza costului vietii se accentueaza, riscand potential politici mai populiste sau ascutind diviziunile interne in cadrul coalitiei".
Foto: Fitch Ratings