Noua lege: chiar daca nu-ti platesti facturile, nu mai poti fi debransat oricum de la electricitate. Ce trebuie sa stii, in 2022
debransare energiedebransare energie electricaanunt debransarealternative debransare
La finele anului trecut, a fost emisa si publicata in Monitorul Oficial OUG 143/2021, pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, precum si pentru modificarea unor acte normative.
Una dintre modificari ii pasuieste pe
consumatorii care urmeaza sa fie debransati de la reteaua de energie electrica.
Astfel, clientii casnici care nu-si pot plati factura la energie electrica si risca, din acest motiv, sa fie debransati trebuie sa primeasca de la furnizor, cu suficient timp inainte de data stabilita pentru intreruperea serviciilor, informatii despre alternativele disponibile.
Conform OUG, clientii casnici au dreptul sa primeasca informatii adecvate cu privire la alternativele de intrerupere a livrarilor de energie electrica cu suficient timp inainte de data prevazuta a intreruperii.
Masurile alternative trebuie puse gratuit la dispozitia clientilor care ar putea fi debransati de la reteaua de energie electrica.
Care sunt masurile alternative
Masurile alternative pot face referire la surse de sprijin pentru evitarea intreruperii, sisteme de plata anticipata, audituri energetice, servicii de consultanta in domeniul energiei, planuri alternative de plata, consiliere pentru gestionarea datoriilor sau moratorii privind intreruperea.
OUG mai prevede ca clientii casnici, intreprinderile mici si microintreprinderile au dreptul sa schimbe furnizorul de energie electrica sau participantul la piata implicat in agregare, fara niciun comision de schimbare.
Prin derogare de la prevederile alin. (5), furnizorii de energie electrica sau participantii la piata implicati in agregare pot percepe clientilor finali comisioane pentru incetarea contractelor de furnizare a energiei electrice incheiate pe o durata determinata si cu preturi fixe, in cazul rezilierii lor anticipate de catre clientul final.
Comisioanele de incetare trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, mai multe conditii: sa fie comunicate in mod clar clientului inainte de incheierea contractului; sa fie prevazute in contractul de furnizare pe care clientul l-a semnat.
De asemenea, comisioanele trebuie sa fie proportionale si sa nu depaseasca suma pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului sau participantului la piata implicat in agregare prin rezilierea contractului, inclusiv costurile oricarei investitii sau pachete de servicii deja furnizate clientului in temeiul contractului respectiv.
Sarcina probei privind pierderile economice directe revine furnizorului sau participantului la piata implicat in agregare, iar respectarea de catre furnizori sau participantii la piata implicati in agregare a principiilor de stabilire a comisioanelor prevazute prin prezentul alineat este monitorizata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.