Spuma de carbon ar putea revolutiona industria bateriilor
baterietehnologienichelhibridspuma de carbonincarcare
Nu ar fi interesant sa cumperi baterii pe care sa le reincarci la nesfarsit? Iar acestea sa fie mult mai usoare si cu o durata de viata cu mult peste cele clasice? Ba da! Iar acest lucru s-ar putea intampla mai repede decat ne putem imagina. Solutia salvatoare ar putea veni din partea unui compus mai putin cunoscut: spuma de carbon.
Bateriile reincarcabile au revolutionat industria, reusind sa reduca risipa de materie prima si mai ales poluarea. In continuare producatorii cauta sa imbunatateasca performantele si sa reduca si mai mult nivelul poluarii in aceasta industrie. De fapt, aici intervine si contradictia: carbonul este un material poluator, insa, utilizarea lui intensiva in componenta bateriilor reincarcabile ofera un nivel redus al poluarii.
72% din carcasa bateriei este goala
O echipa de cercetatori de la Universitatea Tehnologica din Michigan, SUA, a reusit sa creeze un fel de condensator, doar pe jumatate baterie. Spre deosebire de bateriile normale, la care este folosit nichelul, dispozitivul cercetatorilor americani foloseste spuma de carbon.
O materie prima mult mai ieftina decat nichelul si extrem de usoara. De fapt, spuma de carbon este atat de usoara si plina de pori de aer, incat 72% din carcasa bateriei este goala. Astfel, in interiorul bateriei ramane spatiu pentru o paleta mai larga de compusi chimici, mai prietenosi cu mediul.
Bateriile clasice stocheaza si genereaza energia in urma unor reactii chimice care au loc intre diferitii compusi din interior. Acestia degajeaza caldura, care genereaza caldura, deci energia necesara alimentarii produslui. Insa, dupa ce reactiile chimice inceteaza, atunci bateria s-a golit.
In schimb, condensatorii care folosesc spuma de carbon stocheaza si genereaza energie electrica, dar nu in urma unor reactii chimice. Iar asta inseamna ca bateria pe baza de spuma de carbon nu mai degaja caldura necesara producerii electricitatii.
127.000 de reincarcari
Destul cu reactiile chimice si Tabelul lui Mendeleev! Sa trecem la lucrurile practice. Echipa de cercetatori de la Universitatea din Michigan a testat prototipul de baterii pe baza de spuma de carbon, reusind sa le utilizeze de 127.000 de ori! Adica, incarcat, descarcat complet si incarcat la loc.
Pentru domeniile in care este nevoie de baterii de mare capacitate, utilizarea spumei de carbon reduce semnifictativ greutatea acestora. Mai mult, va avea de castigat si designul bateriilor (spatiu de stocare), cat si modalitatea si capacitatea de a le transporta. Daca mai punem la socoteala si faptul ca putem folosi in compozitia acestui tip nou de baterie si materie prima biodegradabila, atunci industria mineritului (nichel) ar putea primi o serioasa lovitura.
Poate unul dintre domeniile unde aceste baterii vor face furori va fi industria auto. Masinile electrice sau cele cu propulsie hibrida sufera exact din aceasta cauza: capacitate de stocare redusa (putere mica), dar greutate si spatiu foarte mare pentru stocare.
N-ar fi interesant ca sub capota masinilor viitorului sa se afle montate baterii cu o greutate extrem de redusa, nu de 400 - 500 de kg ca acum, usor de schimbat/utilizat si mai ales pe care poti sa le incarci la nesfarsit?