De exemplu, s-ar putea ca un angajator sa il intrebe pe un candidat daca este familiarizat cu un anumit program de calculator, usor de deprins. Candidatul va crede ca, daca va fi sincer, ar putea pierde oportunitatea respectiva de angajare.
Daca vei minti in legatura cu CV-ul tau, atunci vei fi nevoit sa ascunzi adevarul legat de viata ta profesionala in ansamblu.
Evolv, un furnizor de date, care analizeaza gradul de retentie a angajatilor, a dorit sa afle in ce masura sunt afectati angajatii de propriile minciuni, dupa obtinerea jobului respectiv. In loc sa le adreseze intrebari legate de sinceritate si integritate, cercetatorii au decis sa le puna celor 31.000 de angajati intrebari despre aptitudinile lor tehnologice, deoarece rezultatul poate fi verificat foarte usor, in privinta onestitatii.
Iata cateva din aceste intrebari:
Cercetatorii i-au intrebat pe angajati sa isi evalueze cunostintele IT&C, dupa cum urmeaza:
Navigare generala prin intermediul computerului
Nu ma pricep sau Nu stiu.
Functii de baza - Folosesc computerul pentru emailuri si editarea de documente.
Functii avansate - Folosesc computerul pentru emailuri, accesarea internetului, editarea foto, administrarea datelor, muzica, munca etc.
Expert - Stiu sa rezolv problemele complexe ale calculatoarelor si sistemelor de operare.
Utilizarea tastaturii, a shortcut-urilor si mausului
Nu ma pricep sau Nu stiu.
Functii de baza - Folosesc mausul pentru cele mai multe activitati pe care le intreprind la calculator.
Functii avansate - Folosesc mausul si shortcut-urile de pe tastatura.
Expert - Folosesc shortcut-urile avansate pentru cele mai multe din activitatile pe care le intreprind la calculator.
Navigare internet
Nu ma pricep sau Nu stiu.
Functii de baza - Folosesc internetul pentru jocuri, retele sociale, blogging si shopping.
Expert - Stiu sa lucrez cu codurile sursa si pot realiza singur site-uri web.
Dupa sesiunea de intrebari, participantii au fost testati in privinta sinceritatii lor; Evolv a strans aceste informatii alaturi de altele, legate de rata de retinere a angajatilor, performanta lor si motivul pentru care au plecat dintr-o anumita companie.
Studiul arata ca angajatii sinceri raman mai mult timp in cadrul unei companii, lucreaza peste program si sunt harnici (chiar si atunci cand nu sunt supravegheati).
Totusi, acestia nu se descurca mai bine, nu genereaza o satisfactie mai mare pentru clienti si inregistreaza vanzari mai modeste decat cei care au mintit in privinta aptitudinilor lor.
Mincinosii sunt mai dispusi sa le spuna potentialilor clienti exact ce isi doresc sa auda si sa incheie o vanzare.
Acest lucru este valabil in cazul oricarei interactiuni intre angajati si clienti. Daca ii vor putea "pacali" pe clienti ca "le pasa", ii vor castiga de partea lor.