Oamenii de stiinta: Viata pe Terra s-a dezvoltat in adancuri, nu la suprafata

de la 09 Dec. 2013
Oamenii de stiinta: Viata pe Terra s-a dezvoltat in adancuri, nu la suprafata Tags: microbiviatapamantterraapamarte

Aparitia vietii pe Pamant ramane unul din cele mai mari mistere ale stiinte, dar o noua incursiune in "adancurile biosferei" indica faptul ca primele forme de viata s-ar fi dezvoltat in adancuri, nu la suprafata. Savantii au descoperit microbi care traiau si se reproduceau la o adancime de 5 km in scoarta terestra si studiile sugereaza ca au supravietuit in izolare completa, fata de biosfera de la suprafata, timp de milioane, poate chiar miliarde de ani.

Unul din cele mai noi studii ale scoartei terestre arata ca microbii au format o comunitate de organisme similare din punct de vedere genetic, in ciuda faptului ca s-au dezvoltat in medii opuse. Microbii ar fi evoluat direct dintr-un "stramos", care a trait acum miliarde de ani (3,5 miliarde de ani, mai exact).

Tot mai multi cercetatori cred ca viata ar fi inflorit in rocile subterane, fiind "hranita" nu de energia soarelui, ci de substantele chimice, precum hidrogenul si metanul, care pot fi produse la temperaturi si presiuni ridicate, scrie The Independent.

Ultima descoperire a microbilor din adancuri sustine ideea potrivit careia viata nu ar fi aparut in urma "vartejului primordial" din lacurile si marile de la suprafata, ci in micile fisuri umplute cu apa din rocile subterane, a declarat Matt Schrenk, din cadrul Universitatii de Stat Michigan.

"In urma cu doi ani, aveam o idee vaga despre microbi si prezenta lor in rocile din adancuri. De atunci si pana acum, studiile au contribuit la extinderea bazei de date stiintifice", a spus Schrenk.

"Obtinem informatii nu doar despre organismele care traiesc in aceste sisteme, ci si despre consistenta dintre cele doua medii - vedem aceleasi tipuri de organisme oriunde ne uitam", a mai precizat savantul.

Studiul a comparat secventele de ADN ale microbilor "hidrogenati" din rocile fracturate aflate in adancurile Americii de Nord, Europei, Africii de Sud si Japoniei. Spre uimirea lor, savantii au descoperit ca asemanarea se situeaza la 97% - speciile fiind aproape identice, a spus Schrenk.

Savantii au descoperit ca microbii subterani pot supravietui la temperaturi de pana la 120 grade Celsius si o presiune de 50 de ori mai mare decat la suprafata, informatii care ar putea fi importante pentru industrie si medicina. "Putem folosi cu succes genele si enzimele acestora", a precizat Shrenk.

Cunoasterea biosferei din adancurile Terrei si a modului in care a supravietuit in medii atat de extreme ar fi de ajutor si pentru astrobiologii care cauta viata pe Marte. Suprafata "Planetei Rosii" este ostila dezvoltarii organismelor vii, mai scrie The Independent.