Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Cele cinci mituri ale pietelor de capital

ANALIZA: Cele cinci mituri ale pietelor de capital
de la 15 Nov. 2013
ANALIZA: Cele cinci mituri ale pietelor de capital Tags: investitii bursawarren buffettmituri bursaberkshire hathawaypiata de capital

Increderea investitorilor in pietele de capital a scazut in ultimii ani, pe fondul crizei financiare si a scandalurilor de tot felul care au afectat credibilitatea companiilor. Rapoarte financiare umflate cu pompa, datorii si active toxice ascunse periodic in vehicule investitionale prin insule exotice, smecherii de evitare a taxelor, falimente bancare, scaderi masive. Toate acestea i-au determinat pe investitori sa se intrebe, uneori pe buna dreptate, daca intr-adevar merita sa mai investesti pe bursa.


Totodata, trebuie sa se pastreze o viziune realista asupra pietelor de capital. In afara problemelor reale, care au o stransa legatura si cu lipsa unei educatii financiare adecvate a multor investitori care vad in bursa ceea ce nu este, exista cel putin cinci mituri care ar trebui demontate, se arata intr-o analiza Investopedia.com.

1. La bursa este ca la pariuri

Atunci cand investesti la bursa fara sa stii ce faci, intr-adevar, este ca la pariuri. Daca depinzi de noroc, asa cum se intampla cand pariezi pe rezultatul unui meci de fotbal, nu se cheama ca esti un investitor adevarat. Dar, in cazul in care aloci mult timp pentru a te educa, pentru a intelege termenii financiari si economici, iar apoi iti faci o strategie clara si te tii de ea, norocul devinde un factor aproape neglijabil. Cand cumperi o actiune, devii proprietarul asupra unei mici parti din acea companie, cu tot ce inseamna ea: fabrici, angajati, produse, servicii, sucursale, calculatoare, unelte, idei etc. De multe ori, investitorii privesc investitia doar ca pe o speculatie, si uita ca, de fapt, ei devin unul dintre multii co-proprietari ai unei entitati. Investitorii incearca mereu sa estimeze cat profit va ramane actionarilor sau ce venituri va avea compania in viitor. In functie de aceste estimari si de asteptarile actionarilor, preturile oscileaza.

Estimarile, atat cele legate de companie cat si pe cele referitoare la piata, se schimba mereu, asa ca preturile vor oscila mereu. Stabilirea unei valori pentru o companie nu este o treaba usoara. Exista multe variabile implicate, astfel ca miscarile pe termen scurt par intamplatoare. Acestea sunt influentate si de speculatori, de cerere si oferta, adica variabile care, pe moment, nu prea au legatura cu valoarea reala a companiei. Totusi, pe termen lung, o companie va reveni mereu la valoarea ei reala, data, printre altele, de profiturile si veniturile obtinute. Nicio companie nu poate pacali investitorii pe termen lung. La pariuri, iei bani de la altii care pierd. Nu se creeaza valoare, ca in cazul unei investitii la bursa.

2. Bursa este doar pentru brokeri si oameni bogati

In trecut, daca aveai bani putini si nu aveai anumite surse de informatie, era mult mai greu decat astazi. In prezent, internetul a deschis larg piata pentru investitorii de toate categoriile. Oricine are azi acces la informatie, la carti, la studii, analize, rezultate financiare amanuntite, analize de piata, instrumente care ajuta la intelegerea mecanismelor. Un investitor are nevoie doar de timp. Mai mult de atat, investitorii individuali au un avantaj asupra investitorilor institutionali. Administratorii de fonduri de investitii sunt pusi sub presiune sa obtina profituri mari pe termen scurt, la fiecare trimestru, in timp ce un individ poate sa-si stabileasca fara probleme o strategie pe termen lung.

3. Companiile care au intrat in „groapa” vor iesi de acolo

Este foarte nociv pentru un investitor sa creada ca o actiune, odata scazuta foarte mult, ar putea reveni. Se merge aici pe principiul ca, daca a scazut timp de mai multe saptamani, pretul unei actiuni ar trebui sa revina. Se potriveste o vorba cunoscuta pe Wall Street: „Cine incearca sa prinda un cutit care cade, va avea de suferit”. De exemplu, sa presupunem ca un investitor urmareste doua actiuni. Actiunea X a atins in ultimul an valoarea record de 50 de dolari, dar ulterior a scazut la 10 dolari. Actiunea A, a unei companii mai mici, a atins recent pretul de 10 dolari, crescand de la 5 dolari. Presupunem ca toate celelalte variabile sunt la fel, ce ati cumpara? Statisticile arata ca majoritatea investitorilor alege actiunea X, crezand ca aceasta va reveni la valoarea de 50 de dolari. O astfel de gandire este insa extrem de toxica. Pretul este doar o mica parte din ecuatia investitiilor la bursa. Scopul este sa cumperi companii eficiente la un pret bun. A cumpara o actiune doar pentru ca pretul a scazut mult nu poate fi o strategie buna. Nu faceti confuzie intre aceasta strategie paguboasa si investitiile in valoare, adica in actiunile unei companii care sunt subevaluate in comparatie cu valoarea reala.

4. Actiunile care cresc trebuie sa si scada

Legile fizicii nu se aplica si pe bursa. Nu exista o forta gravitationala care sa coboare preturile dupa cresteri indelungate. Acum 10 ani, actiunile Berkshire Hathaway, compania controlata de Warren Buffett, a crescut intr-un an de la 6.000 de dolari actiunea la 10.000 de dolari. Daca ati fi mizat pe scaderea ei, ati fi pierdut urias: pretul a ajuns la aproape 173.000 in prezent. Intre 1997 si 2000, actiunile Wal-Mart au doborat record dupa record. Cresterea a fost de 500%. Companiile care creeaza in mod constant valoare, pe termen lung, nu au motive reale sa-si vada actiunile scazand pe piata de capital.

5. Nu trebuie sa stii prea multe pentru a avea succes

Este extrem de important ca investitorul sa-si faca bine temele. Pe bursa sunt milioane de investitori, unii mai bine pregatiti decat altii. Cei care stiu mai multe vor face alegeri mai bune, aproape intotdeauna. In cazul in care vrei sa stii mai multe intr-un timp mai scurt, este bine sa ai un consilier. Costul greselilor, de regula, depaseste pe cel al angajarii unui specialist.

La sfarsit, putem incheia cu un cliseu: „Ce este evident pentru toata lumea, este evident gresit”. Cu alte cuvinte, daca va luati doar dupa datele pe care le stie toata lumea, veti gresi. Au succes doar cei care analizeaza cum trebuie informatiile pe care nu le stie toata lumea. Altfel, doar vei fi o mica parte dintr-o turma. La fel ca in orice meserie, ai nevoie de multa munca si rabdare pentru a avea succes. Un investitor partial informat este ca un chirurg partial informat: orice greseala poate fi ultima.

Foto: Google Finance.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement