Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Maersk, uriasul si marea

ANALIZA: Maersk, uriasul si marea
de la 14 Ian. 2014
ANALIZA: Maersk, uriasul si marea Tags: maerskromaniauriasimareatransport maritimcontainere maersk

AP Moller - Maersk Group, pe scurt Maersk, este un conglomerat danez. Uriasul are activitati in numeroase sectoare, cu precadere in cel al transportului si energiei. Incepand cu 1996, Maersk este cel mai mare transportator maritim de containere din lume, un record greu de egalat. Compania are sediul in Copenhaga, Danemarca, cu subsidiare si birouri in peste 135 de tari din toata lumea si circa 108.000 angajati. Se afla pe locul 147 in clasamentul Fortune Global 500 (editia 2010), in scadere de pe pozitia 106 (2009).


Capitanul si fiul

 
AP Moller-Maersk Group a inceput prin a fi o companie de transport maritim, Dampskisselskabet Svendborg, infiintata de capitanul Peter Maersk-Moller si fiul sau, Arnold Peter Moller in anul 1904, undeva in Svendborg.
 
AP Moller a avut patru copii, doi cu fiecare dintre nevestele sale, Chastine Estelle Roberta Mc-Kinney si Pernille Ulrikke Amalie Nielsen. Al doilea copil al capitanului a fost Arnold Maersk McKinney Moller si a decedat in 2012. In 1939, anul izbucnirii celui de-al Doilea Razboi Mondial, acesta din urma a devenit partener al companiei.

Dupa moartea lui AP Moller, in iunie '65, Arnold a devenit CEO-ul companiei, pana in 1993, cand a fost succedat de Jess Soderberg. Incepand cu 1965, Maersk Mc-Kinney Moller a fost si presedintele Maersk, renuntand la functie in 2003, la varsta de 90 de ani, cand presedintia a fost preluata de Michael Pram Rasmussen. Maersk Mc-Kinney Moller a fost "manager" pana la moarte si presedinte al Odense Steel Shipyard, pana in data de 2 mai 2006.
 
Un logo cu incarcatura emotionala

 
PM Moller, care era foarte religios, a atasat un logo albastru, cu o stea alba cu sapte colturi, pe ambele parti ale furnalului navei cu aburi Laura, dupa ce sotia s-a si-a revenit dintr-o cumplita boala. Intr-o scrisoare catre ea, PM Moller explica in octombrie 1886: "Steaua este o amintire a noptii in care m-am rugat pentru tine si am primit un semn: Daca o stea o sa apara pe cerul gri si plin de nori, inseamna ca Dumnezeu raspunde la rugaciuni". Steaua a devenit logo-ul Maersk Group.
 
Uriasii Maersk

 
Activitatile grupului AP Moller-Maersk sunt organizate in mai multe segmente: transportul de containere si activitati adiacente; terminale APM, tancuri petroliere, training, activitati offshore si alte operatiuni de transport maritim; afaceri in zona petrolului si a gazelor naturale; activitati de retail; constructii navale si alte companii industriale, implicarea in Danske Bank etc.
 
Eivind Kolding este al 12-lea CEO al bancii Danske Bank in istoria de 141 de ani a acesteia. In trecut, a fost CEO-ul Maersk Line.
 
Activitati de transport maritim al containerelor
 
"Activitatile de transport maritim al containerelor" reprezinta cea mai mare arie de afaceri a companiei AP Moller-Maersk, furnizand aproape jumatate din veniturile grupului in 2008. Compania transporta marfuri si ofera servicii sub brandurile: Maersk Line, Safmarine si Damco. Incepand cu 1996, Maersk este cel mai mare transportator maritim de containere din lume.
 
Maersk Line, 600 vase cu o capacitate totala de 3,8 TEU
 
Cea mai mare unitate a AP Moller-Maersk in functie de venituri si personal (in 2012 avea 25.000 de angajati) este Maersk Line. 
 
Anul trecut, compania se descria ca fiind cel mai mare transportator maritim din lume si avea 600 de vase, cu o capacitate de transport a containerelor de 3,8 milioane TEU (Twenty-foot equivalent unit).
 
In 2006, cea mai mare nava de transport maritim pentru containere din lume, Emma Maersk (Clasa E), a ajuns in "garajul" Maersk Line. Vasul a fost construit de Santierul Naval Odense Steel. Alte sapte nave sora au fost construite si in 21 februarie 2011, Maersk a comandat alte zece nave mai mari de la Daewoo (Clasa Triplu E), fiecare avand o capacitate de transport de 18.000 containere. Primele nave au fost livrate in 2013. 
 
Compania a cooperat cu Marina Americana pentru a testa biocombustibilul din alge, pe nava de mari dimensiuni Maersk Kalmar in decembrie 2011.
 
In ianuarie 2012, Soren Skou a preluat functia de CEO de la Eivind Kolding. In acelasi an, compania a renuntat la business-urile din Iran, pentru a preveni o lovitura de imagine asupra companiei, mai ales in ochii tarilor occidentale cu care coopereaza, in genere SUA.
 
MCC Transport - Un operator inter-asiatic care furnizeaza servicii de transport maritim in containere.
 
Seago Line - O subsidiara de shipping care deserveste porturile maritime din zona Mediteranei.
 
Safmarine - O companie maritima independenta din grupul AP Moller - Maersk Group, cu radacini in Africa. Are 40 de vase si 20 de vase pentru intrebuintari multiple (MPV).
 
Damco - Damco este un brand combinat de activitati al grupului Maersk, cunoscut in trecut drept Maersk Logistics and Damco. Damco are 10.800 angajati in peste 93 de tari si este implicata in managementul lanturilor de distributie. Compania furnizeaza solutii de transport maritim pentru diverse tari ale lumii.
 
Maersk Line, Limited
 
Maersk Line Limited este o subsidiara americana a AP Moller - Maersk Group, care administreaza o flota de vase americane si furnizeaza servicii de transport si logistica pentru guvernul SUA. Sediul companiei este in Norfolk, Virginia. 
 
DFDS
 
Grupul AP Moller-Maersk detine 31% din compania navala daneza DFDS.
 
Compania mai are business-uri in China si Chile, printre alte tari. 
 
Terminalele APM

 
Terminalele APM ale AP Moller - Maersk apartin companiei APM Terminals cu sediul la Haga, Olanda; acest business gestioneaza o retea globala care ofera servicii in 56 de porturi si terminale de containere din 36 de tari de pe cinci continente; de asemenea, APM are 155 operatiuni de Inland Services in 47 de state ale lumii. 
 
PTO (Port and Terminal Operations) include: 
 
Europa:  Algeciras, Aarhus, Bremerhaven, Gdansk, Gioia Tauro, Gothenburg, Le Havre, Oslo, Portsmouth, Port of Poti, Rotterdam, Zeebrugge
 
America de Nord: Portul din Montreal, Charleston (operatiuni in Stevedoring), Houston, Jacksonville, Los Angeles, Miami, Mobile, Portul Elizabeth, Portsmouth, Tacoma
 
America de Sud: Buenos Aires, Itajai, Pecem, Callao
 
Orientul Mijlociu: Aqaba, Bahrain, Salalah, Portul Said
 
Asia:  Cai Mep, Colombo, Dalian, Guangzhou, Kobe, Laem Chabang, Mumbai, Pipavav, Qingdao, Tanjung Pelepas, Tianjin, Shanghai, Xiamen, Yokohama
 
Africa: Abidjan, Apapa, Cotonou, Douala, Luanda, Monrovia, Onne, Pointe Noire, Port Elizabeth, Tangier, Tema
 
Proiecte noi in curs de definitivare: Rotterdam-Maasvlakte II, Limon, Santos, Savona, Wilhelmshaven
 
Tancuri petroliere, activitati maritime offshore
 
In 2008, tancurile petroliere si activitatile maritime offshore au generat 8,8% din veniturile Maersk; in aceeasi perioada, a generat 25% din profiturile grupului danez. Segmentul de business cuprinde Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Maersk Drilling, Maersk FPSOs, Maersk LNG si Svitzer.
 
Maersk si transportul de petrol

 
Maersk Tankers este implicat in transportul de petrol si gaze naturale. In iulie 2009, Maersk Tankers avea 140 vase: 20 de transporatoare de petrol crud, 91 tancuri petroliere si 21 transporatoare de gaze naturale, precum si 8 nava transportatoare de LNG (gaz natural lichefiat). Toate tancurile Maersk sunt dublu izolate, o cerinta de mediu impusa dupa dezastrul ecologic cauzat de Exxon in 1989, in Valdez. Incepand cu 2009, compania (alaturi de alti operatori) a folosit o viteza redusa de deplasare, pentru a reduce consumul de carburanti.
 
Maersk Drilling
 
Compania desfasoara activitati de foraj in toata lumea si detine 26 platforme. In Marea Nordului, Maersk Drilling opereaza cele mai moderne platforme de exploatare, la adancimi de pana la 150 metri. Compania Maersk Drilling a anuntat ca va investi in dezvoltarea unor tehnologii care sa permita forajul pe tot parcursul anului in zona arctica.
 
Maersk Supply Service
 
MSS furnizeaza servicii pentru industria petroliera si dispune de 39 de vase in acest sens. 
 
Svitzer
 
Svitzer are activitati de remorcare si salvare a ambarcatiunilor din 100 de porturi. La finele lui 2008, flota Svitzer era de 347 remorchere. 
 
Transportul de automobile - Maersk detine aproape 40% din actiunile Hoegh Autoliners, care in 2008, avea 67 de vase, cu o capacitate anuala de transport de 1,9 milioane unitati.
 
Exploatarea de petrol si gaze naturale
 
Maersk Oil a fost infiintata in 1962, cand Maersk a reusit sa concesioneze sectorul danez din Marea Nordului, unde exploateaza petrol si gaze naturale. 
 
In prezent, Maersk Oil este implicata in exploatarea si productia de petrol si gaze naturale in multe tari ale lumii. 
 
Productia totala de petrol ajunge la 600.000 barili pe zi si cea de gaze naturale la 28 milioane metri cubi pe zi. Majoritatea productiei provine din Marea Nordului, atat din perimetrul danez, cat si din cel britanic; Maersk are insa exploatari si in Qatar, Algeria si Kazahstan.
 
Compania a dezvoltat tehnici de productie pentru exploatari in zone dificile (Marea Nordului). Astfel, Maersk a reusit sa "stoarca" petrol chiar si din cele mai inaccesibile regiuni.
 
Activitatea de retail
 
Dansk Supermarked Group: Supermarketuri: Bilka (hipermarketuri), Fotex (supermarketuri cu produse de calitate superioara), F. Salling (magazine universale) si Netto (supermarketuri cu reduceri).
 
Training la Maersk

 
Maersk Training furnizeaza instruire pentru diverse profesii. Fuziunea din 2010 dintre Maersk Training Centre si Svitzer Safety Services a largit portofoliul de cursuri pentru industriile maritime, petroliere, cele care tin de exploatarea gazelor, terminale si ferme eoliene.
 
Star Air

 
Star Air opereaza 11 avioane Boeing 767, avand un contract pe termen lung cu UPS (United Parcel Services) in Europa. Avionul oficial al companiei Maersk, un model Challenger 604 (Canadair), activeaza tot in cadrul Star Air.
 
AP Moller - Maersk detine 20% din Danske Bank, una din cele mai mari banci din Scandinavia. 
 
De asemenea, ERS Railways BV (European Rail Shuttle), este o companie feroviara cu sediul la Rotterdam, care furnizeaza servicii de transport pentru containerele ISO. 
 
Programele entry level in cadrul AP Moller-Maersk sunt: Maersk Line Graduate Programme (MLGP), Finance Programme (MIFP) si Technology & Science (MITAS).
 
MISE (Maersk International Shipping Education) a fost programul de training managerial de doi ani, pentru dezvoltarea viitorilor lideri ai grupului. Anual, circa 450 de stagiari din 80 de tari au participat la programul MISE. Acestia au fost selectati din randul a 85.000 de aplicatii primite in fiecare an si au studii excelente. Programul combina teoria cu practica si ofera oportunitati pentru cei care vor sa lucreze la Maersk. Incepand cu 2009, programul MISE a fost sistat si Maersk continua sa intreprinda programe obisnuite de instruire a colectivului. In toamna lui 2009, Maersk Line a lansat un nou program, denumit Maersk Line Graduate Programme (MLGP).
 
Cu piratii somalezi pe urme

 
In dimineata zilei de 8 aprilie 2009, vasul de 17.000 tone MV Maersk Alabama, care trebuia sa ajunga in Mombasa, Kenya, a fost deturnat de piratii somalezi. Compania a confirmat ca nava sub pavilion american si 20 de americani se aflau la bord. Personalul a reusit, pentru moment, sa respinga piratii si sa recastige controlul vasului. Din nefericire, acestia au revenit si l-au luat ostatic pe capitan. In data de 12 aprilie 2009, autoritatile au confirmat faptul ca acesta a fost eliberat de trupele speciale americane SEAL, care au ucis trei pirati somalezi. Un al patrulea pirat s-a predat, deoarece era ranit. Povestea a fost transpusa in filmul artistic din 2013 "Capitanul Philips", cu Tom Hanks in rolul principal. Maersk Line estimeaza ca piratii genereaza pagube anuale de 100 milioane dolari - navele sunt obligate sa urmeze rute mai lungi si circula cu viteze mai mari, mai ales in zona Africii de Est. In ultimii ani, toate cele 83 de tancuri petroliere ale Maersk au schimbat ruta pe la Cape of Good Hope (sudul Africii), evitand Canalul Suez.
 
Controverse legate de Maersk

 
Sindicatele si organizatiile pentru protejarea drepturilor angajatilor au criticat deseori compania Maersk. In El Salvador, Maersk a fost acuzata ca permite folosirea unor metode abuzive impotriva soferilor din porturile maritime. Acestia au un program foarte lung, sunt platiti cu salariu minim si nu au voie sa se asocieze in sindicate; in 2001, o suta de soferi se situau pe "lista neagra", iar unii au fost concediati. 
 
Globalization Monitor, un ONG care protejeaza drepturile angajatilor, a vorbit despre conditiile dificile de munca din unitatile Maersk situate in Dongguan si Qingdao, China. 
 
Ca raspuns fata de acuzatiile informatorului Jerry H. Brown II, guvernul SUA a dat in judecata compania Maersk pentru suprataxarea serviciilor de transport maritim catre trupele americane care luptau in Irak si Afghanistan. In 3 ianuarie 2012, Maersk a platit amenzi de 31,9 milioane dolari. Brown a fost recompensat cu 3,6 milioane dolari din aceasta suma. 
 
Afaceri cu Iranul
 
In august 2010, guvernul american a amendat Maersk cu 3,1 milioane dolari pentru incalcarea embargoului implus Iranului si Sudanului. Potrivit autoritatilor americane, Maersk Line s-a folosit de navele inregistrate in SUA pentru a efectua 4.714 transporturi comerciale catre Sudan si Irak, intre ianuarie 2003 si octombrie 2007. Maersk a riscat atunci plata unei amenzi de 60 milioane dolari.
 
Dupa introducerea pe "lista neagra" a companiei Tidewater Middle East, un operator portuar important din Iran, care avea legaturi cu IRGC (Islamic Revolutionary Guard Corps), Maersk si-a suspendat operatiunile in cateva porturi iranieine. In iulie 2010, UANI (United Against Nuclear Iran) a vorbit despre legaturile dintre Maersk si Tidewater. In zilele urmatoare, dupa ce Maersk si-a incetat activitatea in Iran, actiunile sale au scazut cu 40%. 
 
Maersk in Romania

 
In 2004, Maersk a demarat o actiune in instanta impotriva statului roman. Compania cerea despagubiri de 40 milioane dolari. Danezii doreau sa ceara statului roman despagubiri pentru modificarea legislatiei fiscale. Investitorii au trimis atunci autoritatilor o citatie prin care erau "chemate" la o intalnire de "impacare". Intalnirea nu a avut loc. Investitorii erau nemultumiti de faptul ca nu mai beneficiau de aceleasi conditii, dupa ce legislatia a fost modificata in 2002. Nielstrand Nielsen, directorul general al Maersk Romania, declara la vremea respectiva ca "daca statul roman este serios si respecta legea, speram sa rezolvam problema pe cale amiabila". 
 
In 2007, compania Maersk Romania a lansat prima linie maritima de transport containere intre Constanta si porturile din Asia. Noua linie de transport a scurtat cu 15 zile durata transporturilor catre Asia si reprezinta totodata o legatura directa intre Constanta si porturile din Rusia, Ucraina, Bulgaria si Georgia. Primul vas care a poposit in portul Constanta pe noua ruta avea o lungime de 294 metri si o capacitate de 5.000 de containere. 
 
In Romania, sediul Maersk Romania SRL se afla in strada Popa Savu, nr. 14, Sector 1, Bucuresti. Compania ofera joburi precum Vessel Agent in Constanta, director de vanzari in Bucuresti sau coordonator logistic in Constanta, potrivit site-ului de recrutare myjob.ro. De asemenea, agentia de crewing Maersk Romania are sediul in Bd. Mamaia, Nr. 175, Constanta si ofera joburi pentru navigatori si cei care vor sa faca parte din echipele de reparatii, platformele si santierele navale din toata Europa. 
 
Descriere http://www.consiliulconcurentei.ro/:
 
"APMT este controlata de catre Maersk Holding B.V, iar aceasta intreprindere este controlata la randul ei de catre A.P. Moller-Maersk A/S (in continuare APMM), intreprindere cu sediul in Copenhaga, Danemarca. Grupul APMM este implicat in activitati de transport de linie containerizat oceanic/de adancime si maritim, de transport de marfuri lichide vrac, de servicii pentru terminalele de containere, de transport pe cai navigabile interioare, de logistica, de remorcaj, de explorare si productie de petrol si gaze, de retail si de transport aerian. 
 
Grupul APMM este prezent pe teritoriul Romaniei prin intermediul mai multor intreprinderi care desfasoara activitati in domeniul transportului de containere, precum si activitati de logistica si expeditie, inclusiv prestarea de servicii de transport pe cai navigabile interioare. 
 
Intreprindere constituita in baza legislatiei din Hong Kong, cu sediul social in 32/F China Merchants Tower, Shun Tak Centre, 168-200, Connaught Road Central, Hong Kong, numar de inmatriculare 764908. 
 
 Intreprindere constituita in baza legislatiei din Olanda, cu sediul social in Turfmarkt 107, 2511 DP Haga, Olanda, numar de inmatriculare 27303900. 3 
 
Intreprinderile controlate de catre Grupul APMM in Romania sunt: 
 
APM Terminals Romania SRL - intreprindere al carei obiect principal de activitate consta in prestarea de servicii de transport pe cai navigabile interioare, cum ar fi manipularea containerelor, depozitarea containerelor, reparatii containere, incarcare-descarcare si transport containere. In plus, APM Terminals Romania desfasoara activitati de operator de terminal in interiorul teritoriului. Potrivit clasificarii din Cod CAEN principalul obiect de activitate al acestei intreprinderi este “Manipulari” (Cod CAEN 5224); 
Maersk Romania SRL - intreprindere al carei principal obiect de activitate este reprezentat de “Alte activitati anexe transporturilor” (Cod CAEN 5229); 
Damco Romania SRL - intreprindere al carei principal obiect de activitate este reprezentat de „Transporturi maritime si costiere de marfa” (Cod CAEN 5020)."


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4 din 5 - 4 voturi.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement