Cand ne gandim la antreprenori, ne imaginam niste oameni vizionari, care lucreaza cu o echipa numeroasa de programatori, oferind revelatii industriale pentru milioane de fani din intreaga lume.
Aceste imagini "de cinema" sunt valabile in cazul lui Mark Zuckerberg si Jack Dorsey, dar nu si in situatia unui antreprenor american cu o existenta obisnuita, spune Donna Kelly, profesor de antreprenoriat la Babson College.
Recent, o echipa de cercetatori din cadrul Babson College si Baruch College a discutat cu peste 6.000 de adulti americani, ca parte a raportului Global Entrepreneurship Monitor 2012. Cei mai multi antreprenori erau la inceput de drum, asumandu-si unele riscuri. Acestia se aflau in faza redactarii planului de afaceri si a gasirii unei finantari. Altii se aflau in bransa de cel putin trei ani si jumatate, subliniaza Kelley.
Potrivit raportului, un numar ridicat de antreprenori din SUA (69%) isi demareaza afacerea la domiciliu si la fel de multi (59%) continua sa munceasca de acasa, chiar si dupa ce firma este pusa pe picioare.
Multi antreprenori aleg sa mearga pe cont propriu pe drumul antreprenoriatului - fara parteneri sau angajati, spune Kelley. 23% se bazeaza pe cel putin un membru neplatit al familiei, pentru ajutor, in timp ce 21% au o ruda angajata pe statul de plata. 37% dintre antreprenori estimeaza ca vor angaja peste 5 oameni in urmatorii 5 ani.
De fapt, mult dintre acesti antreprenori (30%) aleg sa externalizeze aspectele afacerii lor, precum salariile, taxele si formalitatile juridice, deoarece internetul a facilitat aceasta libertate.
In privinta lansarii unei afaceri, spune Kelley, putem vorbi despre o "alegere personala". "Oamenii respectivi sunt ambitionati de oportunitati. Vad o ocazie prin care sa-si imbunatateasca veniturile sau sa obtina independenta financiara".
Tocmai de aceea, un antreprenor mediu este sceptic si refuza sa accepte finantari externe. "Investitorii externi au asteptari, pot impune reguli, care vor limita viziunea antreprenorului", explica Kelley. Doar 16% din finantarile primite de antreprenorii intervievati provin de la banci, in timp ce o proportie de 82% este asigurata din economiile personale si bani luati de la rude si prieteni.