Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA Istoria Dacia, masina poporului roman: De la visul lui Nicolae Ceausescu la cel mai profitabil brand al gigantului Renault

ANALIZA Istoria Dacia, masina poporului roman: De la visul lui Nicolae Ceausescu la cel mai profitabil brand al gigantului Renault
de la 20 Aug. 2013
ANALIZA Istoria Dacia, masina poporului roman: De la visul lui Nicolae Ceausescu la cel mai profitabil brand al gigantului Renault Tags: dacianicolae ceausescurenaultlogan

Prima Dacie a iesit de pe linia de fabricatie a uzinei de la Mioveni in urma cu 45 de ani, pe 20 august 1968. Dacia, principalul producator de automobile din Romania, a aparut in anul 1966, odata cu crearea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni. Dupa doi ani, a fost produsa prima Dacia 1100 sub licenta Renault 8.


"Pentru noi este un motiv de mandrie ca (...) sarbatorim 45 de ani de cand vehiculele fabricate in uzinele de la Mioveni strabat soselele lumii in lung si in larg. Aceasta istorie marcata de multe momente de cotitura, dar si de succese, este rezultatul uneia dintre cele mai lungi si mai solide colaborari dintre doi constructori auto - Renault si Dacia. (...) Este o aniversare a Dacia, dar in egala masura si a Renault, a tuturor celor care cred in marca noastra: angajati, clienti, parteneri, furnizori", se arata intr-un comunicat transmis luni de Directia Comunicare Dacia, la solicitarea Agerpres.

Constructia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni a inceput in 1966, dupa un parteneriat incheiat intre autoritatile romane si producatorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Constructia uzinei s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumatate.

La 1 iulie 1968, au inceput testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar doua zile mai tarziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor. Primul automobil Dacia 1100 iesit pe poarta fabricii a fost facut cadou Presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci Nicolae Ceausescu.

Potrivit acordului semnat intre cele doua parti, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia sa le asambleze.Viteza maxima a masinii era de 138 km/h. iar motorul dezvolta 46 CP. Pentru a lansa cat mai repede in productia de serie un autoturism, liderii comunistii au preferat sa produca un autoturism sub licenta obtinuta de la un producator strain.

Nicolae Ceausescu devenise Secretar General al Partidului Muncitoresc Roman (redenumit la scurt timp in Partidul Comunist Roman) in martie 1965, la cateva zile dupa moartea lui Gheorghiu-Dej. Alaturi de alti lideri comunisti precum Ion Gheorghe Maurer, Ilie Verdet, Constantin Dragan sau Manea Manescu, Ceausescu a dorit ca Romania sa produca rapid primul sau automobil.

Liderii comunisti vroiau o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cmc, suficient de mare astfel incat sa satisfaca dorintele majoritatii populatiei. Acestia vroiau sa fie produse aproape 50.000 de unitati pe an. La licitatia organizata atunci au participat marci precum Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin.

Dupa semnarea unui contract de licenta intre Renault si statul roman in 1968, incepe fabricarea modelului Dacia 1100 sub licenta R8, urmat in august 1969 de Dacia 1300, sub licenta R12. Dacia 1300 avea un motor de 1.300 cmc, 54 CP, atingea 144 kmh si consuma in medie 9 litri/100km.



La vremea aceea, o masina noua costa in jur de 70.000 de lei, aproape cat un apartament, iar timpul de asteptare era uneori de peste un an de zile. Intre anii 1970-1980, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele care va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare.

Automobile Dacia continua autonom productia de autoturisme derivate din gama Renault 12 si dupa anul 1978. Dacia a exportat masiv in perioada respectiva in tari din Estul Europei, America de Sud sau Africa. In 1975 apare prima autoutilitara Dacia, modelul 1302, un pick-up cu doua usi construit pe platforma Dacia 1.300.

In acelasi an apare furgoneta Dacia D6, facuta pe baza lui Renault Estafette. A fost asamblata intre 1975 si 1978, fiind realizate aproape 650 de exemplare.

In 1979 apare Dacia 1310, gandita ca succesorul lui 1300. Acesta este cel mai longeviv model, rezistand 20 de ani pe piata si fiind produs in aproape doua milioane de exemplare. Modelul a avut mai multe motorizari de-a lungul timpului, cu motorizari cuprinse intre 1.300 si 1.500 cmc.

In 1980 apare Dacia 2000, care era de fapt un Renault 20, aparut atunci, si asamblat in Romania. Era cea mai luxoasa Dacie construita pana atunci, avand dotari ca geamuri electrice sau scrumiere cu iluminare. Avea un motor mare pentru vremea respectiva, de 2.000 cmc, care dezvolta peste 100 CP. Modelul era disponibil doar pentru elita Partidului Comunist Roman (PCR).


Foto: Dacia 2000. Sursa: Wikipedia.

In 1983 a fost lansat coupe-ul Dacia Sport, pe baza prototipului Dacia Sport Brasovia, prezentat in 1979. Au existat doua motorizari pentru acest model, cea standard de 1.300 cmc si 54 CP si una mai puternica, de 1.400 cmc si 65 CP.

Dacia 1320 este un autoturism in doua volume cu hayon fabricat de uzina Dacia din anul 1987 pana in 1991, cand a fost inlocuit de modelul 1325.

In 1988 este lansata Dacia 500 sau Lastun, o incercare a lui Ceausescu de a oferi romanilor un autoturism de mici dimensiuni, economic si ieftin. Din cauza grabei cu care a fost proiectat si construit, modelul a avut mai multe probleme de fiabilitate care l-au impiedicat sa ajunga la popularitatea celorlalte modele. Modelul avea un motor mic, in doi cilindri, de 500 cmc, care dezvolta sub 25 CP si atingea o viteza maxima de 107 kmh.

Imediat dupa Revolutie apare Dacia 1325 Liberta, o evolutie fata de Dacia 1320. Hatchback-ul cu cinci usi avea drept motorizare de varf un 1,6 litri de peste 74 CP, 160 km/h viteza maxima, si s-a produs in aproape 8.000 de exemplare.


Foto: Dacia Liberta. Sursa: Sabo Sergiu.

Anul 1995 este marcat de lansarea primului autoturism conceput 100% de inginerii romani, Dacia Nova. A avut doua motorizari, de 1,4 si 1,6 litri, care dezvoltau 62 sau 72 CP. In 1998 a fost dotat, in premiera pentru brandul romanesc, cu un motor cu injectie electronica Bosch.

Foto: Dacia Nova. Sursa: Wikipedia.

In anul 1999, Renault a achizitionat 51% din capitalul societatii in urma procesului de privatizare, iar in prezent detine 99,43% din capitalul Dacia. Compania a parcurs un amplu program de modernizare: refacerea instalatiilor industriale, reorganizarea retelei de furnizori, reconstructia retelei comerciale, reorganizarea activitatilor si formarea angajatilor. Acestea s-au concretizat in obtinerea a trei standarde de management al calitatii, dintre care unul in domeniul protectiei mediului.

In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000.

In acelasi an intreprinderea a obtinut Certificatului de Atestare a Implementarii Sistemului Calitatii ISO 9001. In 2000 are loc lansarea modelului Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborarii franco-romane, un autoturism echipat cu motor si cutie de viteze Renault. A fost automobil Dacia care venea echipat din fabrica cu aer conditionat si jante cu aliaj.

Modelul avea un motor de 1.400 cmc, de 75 CP, atingea 165 kmh si costa, in versiunea de varf, aproape 6.000 de euro. Consumul extraurban nu depasea 6 litri/100km. In noiembrie 2002 este lansata gama de vehicule utilitare echipata cu motor diesel Renault.

In aprilie 2003 are loc lansarea modelului Dacia Solenza, mai intai in versiunea de motorizare 1.4 MPI, pe benzina, iar din septembrie 2003, si in versiunea diesel, 1.9D. Propulsorul pe benzina avea 75 CP, iar cel diesel 63 CP, dar un cuplu motor mai bun (120 Nm vs. 114 Nm). Solenza a avut elemente de design care aratau deja o noua identitate a marcii. In premiera pentru constructorul roman, masina avea airbag, iar structura de rezistenta a fost imbunatatita dupa standarde moderne si gandita sa reziste la impact.

In 2004 are loc lansarea modelului Dacia Logan, cel care va impune brandul romanesc pe pietele din Vestul Europei. Masina venea in doua versiuni de motorizare: 1.4MPI si 1.6MPI. In 2005 este inaugurat Centrul de Export CKD (ILN) si este lansata cea de-a treia versiune de motorizare din gama Logan - 1.5dCi. Datorita modelului Logan, Dacia isi depaseste in 2005 toate recordurile sale anterioare de productie (172.000 de unitati) si vanzari (164.000 de unitati). In acelasi an, Dacia a fost aleasa masina anului in Serbia si Muntenegru si a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vanduta masina din Europa Centrala si de Est.

Dacia a vandut, in 2005, 164 406 masini la nivel mondial, dintre care 134 887 Dacii Logan, 8 354 Dacii Solenza si 21 185 vehicule comerciale. Productia de automobile a atins un maxim istoric de 172 000 unitati. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu si a produs automobilul cu numarul 2 500 000. Tot in 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).

Dacia Logan MCV a fost lansata in octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piata occidentala in ianuarie 2007. Pentru prima data in istorie, exporturile Dacia au depasit pragul de 100.000 unitati, mai exact 128.411 unitati, iar productia totala a trecut de 200.000 unitati. In cateva tari, cum ar fi Rusia si Ucraina, Logan este vandut sub sigla Renault. La Salonul Auto de la Bucuresti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up.

A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) si a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns in acel an la 172 886 unitati, iar vanzarile totale la 257 854 unitati. In 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero. Dacia a lansat, la 18 martie 2010, primul SUV din istoria companiei, modelul Duster.

A urmat monovolumul Dacia Lodgy care a fost prezentata la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012.

In martie 2013, Dacia si-a completat oferta si a prezentat noul Logan MCV, un break spatios la un pret accesibil, precum si seria limitata Duster Aventure, un 4X4 cu personalitate.

In prezent, viitorul brandului romanesc pare asigurat. Cu vanzari in crestere pe pietele importante ale Europei, in principal datoritat unui raport pret/calitate extrem de bun, Dacia a avut de castigat de pe urma crizei financiare care a redus drastic puterea de cumparare a europenilor din 2009 incoace. Lansarile constante de noi modele care pastreaza un pret foarte bun, precum si cresterea notorietatii pe pietele emergente ii asigura brandului romanesc, cel putin teoretic, un viitor sigur in urmatorii ani.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine

Calculator Timbru de Mediu

Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement