Prospera din nou afacerile cu carti tiparite
carti tipariteafaceresucceslibrarievanzare cartee-bookcarti digitale
Daca acum cinci ani se crease o panica in randul editurilor din cauza cresterii vanzarilor de carte in format digital, din valul mare de interes de la acel moment se mai pastreaza azi un siaj deloc remarcabil. Chiar daca nu putem spune ca e-book-urile nu mai aduc venit, a porni in acest moment o afacere cu astfel de produse inseamna sa vrei sa urci intr-un tren care nu mai exista.
Orice noutate isi are perioadele sale de viata, iar succesul e-book-urilor a urmat intocmai aceasta regula. Cei care au inteles ca trebuie sa patrunda in paralel si pe aceasta piata au obtinut profituri mari la vremea respectiva. Ca orice noua tehnologie insa, e-book-ul si-a pierdut din stralucire in fata consumatorului, fiindu-i greu sa-si reinventeze propriul format unic.
Un articol recent din The Guardian descrie povestea de succes a scriitoarei Judy Blume care si-a deschis o librarie in care vinde carti tiparite. Daca ni se pare ca aceasta e o idee teribila, Blume ne contrazice: afacerea merge mai bine ca niciodata, chiar prospera de la o zi la alta.
Poate sa fie noua meserie facuta cu pasiune a autorului indragostit de carti, pot fi chiar secretele pe care numai un librar bun le stie, cert e ca libraria functioneaza cat se poate de bine si se bucura de un real succes. In Romania insa lucrurile merg altfel si vedem cum multe librarii se inchid de pe o zi pe alta. Daca in marile orase inca se mai gasesc unele librarii, in orasele mai mici si in cartiere librariile au disparut. Succesul acestor afaceri poate fi insa recastigat cu abilitati pe care trebuie sa le aiba cel care finanteaza afacerea, pornind de la oamenii pe care ii angajeaza pana la felul in care intelege sa isi dezvolte succesul pe termen lung.
Vanzarea de carte nu mai este azi la fel de greu de facut ca in perioada in care cartile tiparite concurau cu e-book-urile. Vestile pe plan mondial confirma aceste auspicii: vanzarile de carte tiparita sunt in crestere, iar in unele tari se inregistreaza scaderi de pana la 10% pe piata de e-book-uri fata de anul precedent.
Este, asadar, o idee buna sa deschidem o librarie acolo unde nu exista? Daca pe piata deja se afla nenumarate afaceri care isi inchid usile din diferite motive, poate ca e timpul unor proiecte care sa readuca la viata ceea ce inainte functiona. Cu precizarea ca aceasta idee, dincolo de a fi o afacere, implica pasiune, cunostinte in domeniu si, in definitiv, dragostea pentru carti. O librarie va supravietui si isi va atrage cititorii din orice colt al orasului atata vreme cat este condusa intr-un stil pe care numai o librarie il poate cere de la managerul sau.
Vorbim nu doar de o promovare in online, ci si de crearea unor evenimente saptamanale in cadrul librarie, de promotii bine gandite, de vitrine amenajate in mod creativ, de o munca sustinuta si de librari care nu se ascund printre rafturi in momentul in care intra un client in librarie.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online