Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: O istorie a multifinantarii

ANALIZA: O istorie a multifinantarii
de la 20 Ian. 2014
ANALIZA: O istorie a multifinantarii Tags: multifinantareistoriecrowdfundinganalizakickstarterfinantari totale

Multifinantarea presupune un efort colectiv din partea unor investitori, care socializeaza si finanteaza, de obicei cu ajutorul internetului, diverse proiecte demarate de alti oameni sau companii. Crowdfundingul este utilizat in multe situatii, cum ar fi sustinerea celor afectati de dezastre naturale, jurnalismul cetatenesc, sustinerea unor artisti, campanii politice, finantarea unor start-up-uri, dezvoltarea de programe, de inventii, cercetarea stiintifica si proiectele civice.


Crowdfundingul se refera si la finantarea unei companii de catre mai multi investitori, prin mici volume de actiuni. Multifinantarea are la baza crowdsourcing-ul, un concept mai generalist, care tine de realizarea unui proiect printr-un efort financiar comun. Crowdfunding-ul reprezinta aplicarea acestui concept. Modelele de multifinantare implica o varietate de participanti. Multifinantarea este sustinuta de o organizatie (platforma), care aduce la un loc initiatorul proiectului si "grupul" care il finanteaza.
 
Multifinantarea, utilizata in trecut pentru tiparirea de carti

 
Un "stramos" al crowdfundingului este Prenumeratia sau modelul cu abonament, folosit in secolul 17, pentru tiparirea unor carti. Ca si in cazul crowdfundingului, donatorii aveau anumite beneficii, dupa ce se implicau in proiectele respective.
 
In 1884, Comitetul American pentru Statuia Libertatii a ramas fara bani chiar cand trebuia sa construiasca piedestalul simbolului american. Mogulul media Joseph Pulitzer i-a rugat pe americani sa doneze bani pentru piedestal, in ziarul sau, "New York World". Pulitzer a reusit sa stranga 100.000 dolari in sase luni. Peste 125.000 de persoane au cotizat pentru Statuia Libertatii si cei mai multi au donat maxim un dolar. 
 
In 1997, fanii au sustinut un turneu al trupei rock britanice Marillion, in SUA, prin donatii totale de 60.000 dolari, prin intermediul internetului. Ideea a fost pusa in practica fara implicarea trupei, chiar daca Marillion isi finanteaza acum albumele si reclama din multifinantare. 
 
Compania americana ArtistShare (2000/2001), "prima platforma de multifinantare", a fost infiintata in 2001, dupa care au aparut site-uri precum EquityNet (2005), Pledgie (2006), Sellaband (2006), IndieGoGo (2008), GiveForward (2008), Kickstarter (2009), RocketHub (2009), Fundly (2009), GoFundMe (2010), Appsplit (2010), Microventures (2010) si Fundageek (2011). 
 
De asemenea, micropatronajul este un sistem prin care publicul sustine direct munca unor oameni, prin donatii. Termenul a fost popularizat incepand cu 2005, cand bloggerul Jason Kottke a renuntat la jobul sau de designer web si a scris articole timp de un an, traind doar din donatii. Micropatronajul difera fata de patronajul clasic, permitandu-le mai multor "patroni" sa doneze sume mici de bani, in loc sa beneficieze de un numar mai mic de patroni, care doneaza sume mari.
 
In industria filmului, regizorul si scenaristul independent Mark Tapio Kines a realizat un site pentru filmul sau neterminat, Foreign Correspondents, in 1997. In 1999, reusise deja sa stranga 125.000 dolari, de la cel putin 25 de fani, avand suficienti bani pentru a-si finaliza productia. Franny Armstrong a folosit sistemul de donatii pentru a-si finanta filmul, The Age of Stupid. In cinci ani, intre iunie 2004 si iunie 2009 (luna lansarii filmului), a strans 1,5 milioane lire sterline. 
 
Adopt-A-Classroom, infiintat in 1998, este un site de multifinantare pentru educatie. Potrivit Wordspy, prima utilizare a cuvantului "crowdfunding" ii este atribuita lui Michael Sullivan in fundavlog (august 2006).
 
Cel mai de succes proiect de multifinantare de pana acum a fost "Star Citizen", un joc video pe teme spatiale, dezvoltat de Chris Robertson si Cloud Imperium Games, care, in data de 20 ianuarie 2014, a anuntat strangerea a peste 36 milioane dolari, devansand proiectul anterior, Peeble Watch, care a beneficiat de suma-record de 10 milioane dolari. 
 
In data de 7 martie 2013, site-ul de crowdfunding Chipin.com a fost inchis de InMobi. In 2013, industria de crowdfunding a valorat 5,1 miliarde dolari. 
 
Cuvantul multimii

 
Fiecare persoana reprezinta un agent, care poate promova proiectele in care crede cu adevarat. In unele cazuri, acesti utilizatori devin actionari si contribuie la dezvoltarea pe termen lung a produsului sau serviciului respectiv. O persoana care ia parte la actiuni de crowdfunding are unele trasaturi specifice: spirit inovator, care stimuleaza dorinta de a incerca noi modalitati de a interactiona cu companiile si alti consumatori; identificarea sociala cu continutul, cauza sau proiectul finantat, care aprinde dorinta de a lua parte la initiativa; exploatarea (monetara), care il motiveaza pe finantator sa investeasca banii respectiv, sperand intr-un profit.
 
Platformele de crowdfunding
 
In 2012, la nivel global existau 450 platforme de multifinantare. Crowdfundingul a fost aplicat in zone precum bloggingul , jurnalismul, muzica, productia de filme independente si dezvoltarea de startup-uri. Totodata, unii apeleaza la crowd lending, dar nu iau bani de la bancheri, ci de la institutiile non-financiare (o adevarata "amenintarea pentru marile banci globale).
 
In SUA, ONG-ul Zidisha ofera un model de creditare person-to-person pentru a-i sprijini pe micii antreprenori din tarile sarace, in curs de dezvoltare. Pe de alta parte, una din provocarile crowdfundingului tine de protejarea proprietatii intelectuale. O idee afisata pe internet poate fi "furata". 
 
Beneficiile pentru creator
 
Campaniile de multifinantare furnizeaza cateva baneficii, dincolo de castigurile financiare, cum ar fi: profilul - un proiect important poate contribui la cladirea unui profil excelent al inventatorului respectiv; marketing - initiatorii proiectului pot demonstra ca exista o audienta pentru produsele lor; angajamentul publicului - multifinantarea permite interactiunea creatorilor cu investitorii; feedback - creatorii ofera acces in avans si finantatorii pot testa produsele "beta", pentru a decide daca mai injecteaza sau nu donatii in proiect. Daca fiecare familie din SUA ar oferi 1% din venitul sau in scopul multifinantarii, suma ar ajunge la 300 miliarde dolari. 
 
Riscuri si obstacole 
 
Crowdfundingul presupune insa si unele riscuri: reputatia - inventatorul sau creatorul risca sa esueze in campania sa si isi strica imaginea; protecita IP - multi dezvoltatori IDM (Interactive Digital Media) ezita sa publice detaliile proiectelor lor inainte de productie, de teama furtului de idei si vor sa isi protejeze IP-ul impotriva plagiarismului; renuntarea donatorilor - exista riscul ca, dupa folosirea indelungata si repetata a unor surse de crowdfunding, acestea sa renunte la a mai oferi sustinerea respectiva; teama de abuz - fara un cadru legislativ adecvat, probabilitatea producerii unor inselatorii in zona crowdfundingului este ridicata. 
 
Legislatia referitoare la crowdfunding
 
SUA 
 
Legislatia federala
 
Presedintele Barack Obama a semnat JOBS Act in 5 aprilie 2012. SEC a oferit 270 de zile in care trebuia stabilit intregul cadru legal pentru multifinantare, pentru a fi asigurata protectia investitorilor. Unele reguli au fost dictate chiar de SEC. 
 
Marea Britanie
 
Abundance Generation a fost prima platforma de crowdfunding reglementata in Marea Britanie, cu implicarea FSA (Financial Services Authority, in prezent Financial Conduct Authority). Legislatia a fost aprobata in iulie 2011 si a fost lansata in 2012. Abundance Generation furnizeaza finantare pentru dezvoltatorii de proiecte energetice din Marea Britanie. 
 
In august 2012, mogulul Richard Branson a anuntat ca va sustine platforma de crowdfunding, crowdinvesting si crowdlending BankToTheFuture.com. In februarie 2013, platforma de multifinantare CrowdCube, lansata in 2011, a primit aprobarea FSA. 
 
Suedia si Norvegia
 
Portalurile de multifinantare au fost lansate in Scandinavia, atat in limba engleza, cat si in cele locale. Dintre aceste site-uri, amintim de FundedByMe si Invesdor. 
 
Finlanda
 
Portalul Equity Crowdfunding a fost lansat in Finlanda in mai 2012, de catre Invesdor. FundedByMe a lansat portalul Equity Crowdfunding si in Finlanda, in ianuarie 2013.
 
Australia si Noua Zeelanda
 
Crowdfunding-ul este promovat in Australia. Noua Zeelanda a aprobat legislatia legata de multifinantare in 2013 si cel putin doua platforme, Backable si Snowball Effects, vor functiona incepand cu 2014. 
 
Germania
 
Dupa doua proiecte mici in 2010, anul 2011 a fost unul de succes pentru industria multifinantarii nemtesti. Cel mai mare proiect de crowdfunding a fost lansat de compania Brainpool in decembrie 2011. Aceasta dorea sa stranga un milion de euro pentru serialul tv "Stromberg", pana in martie 2012; suma a fost stransa intr-o singura saptamana. La finele lui 2013, in Germania a aparut o noua platforma de crowdfunding, denumita Dreamojo, care permite colectarea de bani de la oricine, pentru orice. Dreamojo permite strangerea de bani si prin retelele sociale.
 
Canada
 
Chiar daca statul canadian avea propriile portaluri de crowdfunding, acestea nu permiteau multifinantarea de tip equity. In iunie 2013, Ontarios Securities Commission a anuntat ca va permite existenta unui portal in Ontario, pentru investitorii acreditati. Provincia Saskatchewan a legalizat crowdfundingul in 2013. 
 
Italia
 
In iulie 2013, Italia a devenit prima tara din Europa care adopta o legislatie completa in domeniul multifinantarii de tip equity, care stabileste un registru national al operatorilor crowdfunding. 
 
Turcia
 
Platforma turceasca de multifinantare se numeste FonlaBeni. 
 
Care sunt cele sapte elemente-cheie ale unei campanii excelente pentru multifinantare?

 
Multifinantarea poate reprezenta cea mai buna modalitate prin care iti poti indeplini visul antreprenorial. Fie ca doresti sa iti extinzi aparatul de marketing, baza de clienti sau sa apelezi la prieteni si familie pentru finantare, multifinantarea furnizeaza o platforma de sustinere pentru tine si compania ta. Care sunt insa elementele-cheie ale unei campanii excelente de crowdfunding?
 
1. Trebuie sa spui o poveste.
 
Faptele vorbesc, povestile vand. Cand vine vorba de castigarea angajamentului unui client, o campanie cu o poveste buna reprezinta o strategie imbatabila. Ai intampinat obstacole in drumul tau spre antreprenoriat? Ai avut un eveniment major in viata, care te-a determinat sa alegi o anumita cariera? Spune-ti povestea in cadrul pitch-ului de multifinantar, pentru a interactiona cu finantatorii tai. Daca nu ai o poveste personala de impartasit, vorbeste-le celorlalti despre startup-ul, produsul, viziunea ta. Descrie-le problema pe care o va rezolva produsul tau. Pastreaza un ton personal, astfel incat finantatorii sa se simta apropiati de tine si respectivul proiect.
 
2. Furnizeaza valoare in schimbul valorii. 
 
Campaniile pentru multifinantare se bazeaza pe reciprocitate. Daca startup-ul tau ofera produse fantastice, recompense si oportunitati, ai infiintat deja un beneficiu major pentru finantatori. Cand alegi recompensele, gandeste-te la cele care ti-ar placea tie, daca ai fi client; intreaba-ti prietenii, familia si sustinatorii ce anume si-ar dori.
 
3. Foloseste o anumita limita.
 
O lectie de baza a economiei ne spune ca stocurile limitate genereaza o cerere si mai mare. Creeaza o cerere uriasa pentru produsele/serviciile startup-ului tau prin limitarea ofertei; astfel, oamenii vor finanta mai generos campania, pentru a dobandi recompensele!
 
4. Creeaza un eveniment de marketing.
 
Oamenii vor sa stie ca fac parte dintr-o anumita schema. Incearca sa ii inviti la un eveniment special. Poti lega produsul tau de o vacanta, un eveniment sportiv, un sezon anume. Te poti baza pe emotia acestor intalniri, pe faptul ca oamenii vin sa discute cu tine despre produsele si serviciile finantate prin crowdfunding. Astfel, vei lua legatura in mod fericit cu sustinatorii tai, prin toate canalele. 
 
5. Hraneste viziunea.
 
Ne intoarcem la dorinta umana de a face parte din ceva maret. Multi oameni nu vor sa fie singurii implicati intr-o campanie pentru multifinantare, astfel incat au nevoie de un imbold, ceva care sa-i motiveze spiritual. Ai angajat macar un consilier, un contabil, un avocat? Prezinta lista colaboratorilor tai, astfel incat finantatorii sa stie ca nu esti singur. 
 
6. Construieste credibilitatea si legitimitatea.
 
Multi finantatori vor crede cand vor vedea. Cu alte cuvinte, vor o dovada a faptului ca firma ta este legitima, ca investitia "merita" o sansa. Arata-le acestor finantatori in ce anume vor investi, cum functioneaza ideea/produsul/serviciul, vino cu fotografii, videoclipuri si chiar un prototip. Vizitati site-ul Kickstarter pentru initiere. Aminteste-ti ca nu te vei intalni niciodata cu acesti finantatori, astfel incat dovezile nu trebuie sa lipseasca, inca de la inceputul campaniei.
 
7. Interactioneaza cu finantatorii tai.
 
Nu iti neglija finantatorii timp de una-doua saptamani. Interactioneaza cu acestia, ofera-le situatia actualizata, multumeste-le prin email-uri sau pe retelele sociale, acorda-le sansa de a-ti furniza un feedback. Poti organiza chiar si un concurs in cadrul campaniei pentru multifinantare. Incurajeaza dialogul si angajamentul. In general, oamenii vor sa vorbeasca, nu sa asculte. Update-urile si comunicarile tale trebuie sa aiba forma unei conversatii, nu a unui mesaj unidirectional, banal si rece. 
 
14 site-uri de crowdfunding care te-ar putea ajuta sa-ti indeplinesti visul
 
Potrivit unei definitii simple, "crowdfundingul reprezinta o strangere de fonduri in retea, mai exact intr-o retea organizata de oameni care cred in aceleasi principii si care isi investesc banii cu scopul de a ajuta o idee sa creasca" (Andreea Marc, 2011, andreeamarc.com). Totul a inceput cu Kickstarter. Aceste platforme au ajuns sa activeze la nivel global si li se ofera oportunitatea de a participa si de a schimba unele proiecte, dincolo de faptul ca furnizeaza finantare. Trendwatching numeste acest nou trend "Presuming". Te inrolezi intr-o comunitate, gasesti povesti interesante si urmaresti un produs in cursul dezvoltarii sale. Ii permiti clientului sa aiba contact cu produsul chiar inainte de lansarea acestuia.
 
1. Crowdcube este primul site de crowdfunding bazat pe participatii
 
Crowdcube adopta un model diferit fata de Kickstarter - este primul site de crowdfunding bazat pe participatii. Investitorii nu primesc bani sau acces la munca inventatorilor, ci cumpara actiuni in cadrul afacerilor pe care le sustin financiar.
 
2. Indiegogo obtine bani pentru proiecte
 
Indiegogo a fost concentrat initial asupra proiectelor de cinema, dar si-a diversificat afacerea. Spre deosebire de alte platforme, proiectele nu sunt asigurate, banii ajung direct la creatori si daca tinta de profit nu este atinsa, trebuie sa returneze investitia initiala.
 
3. Lucky Ant, afaceri in curtea casei
 
Lucky Ant este o tentativa a oamenilor de a-si sustine proiectele "de cartier". Se concentreaza asupra unei afaceri locale in fiecare saptamana si consumatorii o pot sustine. Ei investesc bani in schimbul recompenselor sau accesului VIP.
 
4. DemoHour din China
 
Crowdfundingul a invadat si China. DemoHour, un startup din Beijing, activeaza din 2011 si are pe rol 70 de proiecte.
 
5. Idea.me este lider de crowdfunding in America Latina
 
Idea.me este cel mai important crowdfunder din America Latina. Site-ul si-a inceput activitatea in august 2011 si a crescut de la 250 de utilizatori la 25.000; numarul finantatorilor a crescut de la 70 la 5.000. Compania argentiniana a cumparat recent un rival din Brazilia, pentru a-si spori influenta in zona.
 
6. Gambitious le permite gamerilor sa isi materializeze jocurile video
 
Olanda gazduieste Gambitious, care le permite gamerilor sa ia legatura cu dezvoltatorii de jocuri.
 
7. RocketHub le permite oamenilor sa aleaga cele mai bune afaceri, care merita o investitie
 
RocketHub le permite oamenilor sa voteze diverse proiecte, care pot primi finantare.
 
8. Fundable aduce equity crowdfundingul pentru afacerile mici din SUA
 
Pactul JOBS, adoptat in acest an, le va permite investitorilor non-acreditati sa obtina participatii in startup-uri pentru prima oara. Fundable este un site american de crowdfunding. Deocamdata, functioneaza ca si Kickstarter.
 
9. ToGather.Asia aduce finantarea de grup intr-o piata emergenta uriasa
 
ToGather.Asia, lansata in iulie, este primul site concentrat exclusiv asupra pietei emergente din Asia. Ca si Kickstarter, site-ul din Singapore sustine proiecte care pot fi sprijinite de finantatorii interesati.
 
10. Rock The Post le permite utilizatorilor sa isi ofere sprijinul
 
Rock The Post combina crowdfundingul cu retelele de socializare. Dincolo de finantare, utilizatorii pot furniza mana de lucru si materiale pentru un anumit proiect.
 
11. AppStori le permite utilizatorilor sa colaboreze cu dezvoltatorii de aplicatii si sa ofere feedback la aplicatiile in faza demonstrativa
 
AppStori se concentreaza asupra aplicatiilor pentru smartphone-uri si furnizeaza ajutor pentru dezvoltatori. Oamenii pot finanta proiectele, pot interactiona cu dezvoltatorii si pot furniza feedback referitor la versiunile beta ale aplicatiilor.
 
12. Zao Zao din Hong Kong le permite oamenilor sa sustina ideile designerilor vestimentari
 
Zao Zao le permite designerilor de haine sa posteze produsele inainte de lansare si sa obtina finantare pentru materializarea lor.
 
13. Cut on Your Bias le permite oamenilor sa personalizeze si sa voteze concepte, idei; finantatorii beneficiaza de reduceri
 
Designerii isi prezinta ideile pe site-ul Cut on Your Bias, apoi utilizatorii le pot analiza. Cele mai populare proiecte sunt materializate si cei care au ales castigatorii beneficiaza de o reducere de 25%.
 
14. Kickstarter ramane lider
 
Cel mai cunoscut site de crowdfunding este Kickstarter. Acesta a lansat pana acum 73.065 produse de succes. Kickstarter percepe o taxa de 5% din finantarea totala a proiectelor de succes. Kickstarter a ajutat proiecte precum Pebble Watch, Elevation iPhone Dock, Ouya Games Console sa se dezvolte cu ajutorul unei finantari totale de 377 milioane dolari.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement