Peste 50% dintre romani cred ca incluziunea financiara va sustine dezvoltarea economiei
Numai jumatate dintre romani sunt de parere ca nivelul incluziunii financiare din tara noastra este ridicat, procent similar cu cel de la nivel european, conform unui nou studiu MasterCard, menit sa analizeze perceptia gradului de incluziune la nivel european.
Principalele motive ale excluziunii financiare enumerate de respondentii romani sunt neincrederea in banci (50%), lipsa cunostintelor cu privire la administrarea finantelor personale (42%), inegalitatea veniturilor si lipsa educatiei (cate 38%).
In schimb, europenii pun pe primul loc inegalitatea veniturilor si, pe locurile urmatoare, neincrederea in banci si lipsa cunostintelor cu privire la administrarea propriilor bani.
Jumatate dintre romanii chestionati sunt de parere ca, pentru a imbunatati incluziunea financiara, este nevoie de schimbari legislative, dar enumera si factori precum dezvoltarea infrastructurii de suport sau cursurile de educatie in domeniu.
Perceptia este relativ similara la nivel european, cu deosebirea ca europenii acorda cea mai mare importanta educatiei, urmata de necesitatea extinderii infrastructurii si a legislatiei.
Aproape trei din patru respondenti romani considera ca bancile ar trebui sa isi asume raspunderea pentru cresterea gradului de incluziune financiara, prin intermediul masurilor de mai sus, insa 66% plaseaza responsabilitatea si la nivelul guvernului.
Prin comparatie, 67% dintre europeni au indicat ca au aceste asteptari mai degraba de la guverne decat de la alte entitati.
Studiul mai arata ca incluziunea financiara si cea digitala sunt percepute ca fiind conexe, respondentii considerandu-le, in egala masura, importante pentru societate.
Intrebati cum ar reactiona, daca nu ar avea acces la produse si servicii financiare sau digitale, cel mai des raspuns a fost frustrarea.
In Romania, procentul celor care considera ca incluziunea digitala este importanta are cele mai ridicate valori la nivel european: 87% dintre respondenti.
Cu toate acestea, mai putin de 50% dintre romani considera ca traiesc intr-o tara care le asigura acces la tehnologii precum internet, dispozitive mobile, laptopuri si computere.
Principalele motive ale excluziunii digitale invocate atat de respondentii romani, cat si de cei europeni, sunt absenta educatiei specifice si inegalitatea veniturilor.
Accesul la comertul online este mentionat intre principalele trei beneficii ale incluziunii digitale de peste 60% dintre romani, alaturi de o informare mai buna (80%) si flexibilitatea de a interactiona online (70%).
Peste jumatate dintre romani, cel mai mare procentaj dintre nationalitatile participante la studiu, sunt de parere ca, pentru majorarea gradului de incluziune digitala la nivel local, este nevoie de mai mult sprijin financiar pentru cei cu astfel de nevoi.
Alti factori enumerati sunt dezvoltarea infrastructurii si cursurile de educatie in domeniu.
La nivel european, principalii factori nominalizati pentru imbunatatirea incluziunii digitale sunt aceiasi, insa primeaza educatia.
Atat romanii, cat si europenii, in general, sunt de parere ca principala entitate responsabila cu avansarea incluziunii digitale ar trebui sa fie guvernul, insa, in mod interesant, peste jumatate dintre romani considera ca ei insisi sunt responsabili pentru dezvoltarea accesului la produse si servicii tehnologice.