Drepturile pasagerilor: o noua aplicatie pentru smartphone
calatoriidrepturile pasageriloraplicatii smartphonecomisia europeana
Pasagerii blocati in aeroporturi sau care isi astepta bagajele pierdute pot sa foloseasca de acum incolo o aplicatie pentru smartphone pentru a-si verifica drepturile imediat si la fata locului. Tocmai la timp pentru vacanta de vara, Comisia Europeana a lansat o aplicatie pentru smartphone care vizeaza transportul aerian si feroviar si care functioneaza pe patru platforme de telefonie mobila: iPhone si iPad (ale companiei Apple), Google Android, RIM Blackberry si Microsoft Windows Phone 7. Aplicatia este disponibila in 22 de limbi ale UE, inclusiv in limba romana. Ea vizeaza deocamdata doar transportul aerian si feroviar, urmand ca in 2013 sa fie extinsa si la calatoriile cu autobuzul sau autocarul, precum si la transportul maritim.
Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul responsabil cu transporturile, a declarat: "Cati dintre noi nu am stat intr-un aeroport, simtindu-ne frustrati in fata cuiva care sustinea ca nu avem niciun drept, desi noi stiam ca avem! Cu ajutorul acestei aplicatii, milioane de calatori pot ajunge usor la informatiile potrivite despre drepturile lor de pasager in momentul in care au cel mai mult nevoie de acestea, cand apar situatii neasteptate."
Experienta unei calatorii care nu decurge conform planului este adesea stresanta. Indiferent daca este vorba de un zbor anulat, de faptul ca hotelul din cadrul unui pachet de servicii turistice nu corespunde descrierii sau de orarul modificat al unui tren, pasagerii fac fata mult mai usor situatiei daca isi cunosc drepturile.
Pentru fiecare problema potentiala, aplicatia explica drepturile pasagerilor. De exemplu, in cazul in care un zbor este anulat si pasagerului i se refuza, prin urmare, imbarcarea, acesta poate avea dreptul la despagubiri intre 125 si 600 de euro. In cazul in care bagajul dumneavoastra este deteriorat in urma unui accident, ati putea avea de asemenea dreptul la despagubiri. Totodata, este bine de stiut ca societatile de transport feroviar si aerian sunt obligate sa furnizeze informatii transparente privind preturile si sa ajute pasagerii cu mobilitate redusa.
In cazul in care considerati ca drepturile dumneavoastra nu au fost respectate, aplicatia va indica, de asemenea, pe cine trebuie sa contactati pentru a depune o reclamatie.
In timpul unei situatii de urgenta de mare amploare, asa cum a fost cazul in timpul crizei cenusii vulcanice din Islanda din 2010, aplicatia poate, de asemenea, sa afiseze informatii si sfaturi de calatorie puse la dispozitie de Comisia Europeana.
Aplicatia poate fi descarcata de la adresa:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/index.html