Multi analisti spun ca Lafley a adus inovatia la P&G - ideea ca o companie poate si ar trebui sa foloseasca inovatii externe, precum si interne, pentru a genera noi produse si servicii - aceasta reprezentand cheia succesului, scrie Forbes. Este adevarat, dar ceea ce a facut Lafley este si mai profund.
In calitate de CEO, Lafley i-a directionat pe sefii directiilor de cercetare si dezvoltare, astfel incat jumatate din viitoarele lor idei sa vina prin intermediul departamentelor, nu din departamente; cu alte cuvinte, inceteaza sa mai inventezi "apa calda" si cauta comorile din jurul tau.
Lafley nu a gandit ca un sef obisnuit. Nu i-a eliminat din proces pe cercetatorii inteligenti. Nu a plecat la vanatoare de idei fara echipa sa de cercetare si dezvoltare. Nu a folosit pur si simplu un program de calculator, pentru a gasi acele idei despre care unii spuneau ca sunt imposibile. In viziunea sa, cei mai inteligenti oameni trebuie sa identifice solutiile cele mai bune.
Lafley a inteles ceea ce multi lideri prefera sa ignore: Oamenii sustin ceea ce creeaza.
De la Edison la Jobs, antreprenorii au stiut sa insufleteasca o echipa care creeaza si sustine marile idei. Organizatiile ar trebui sa mizeze pe ideile marete, intotdeuna nebunesti, in loc sa recruteze oameni care sa le elimine din ecuatie. Liderii ar trebui sa tina cont de cateva sfaturi simple si practice.
I. Stabileste contextul
Misiunea primordiala a unui lider este sa stabileasca un anumit context. Cum vrem ca altii sa interpreteze ceea ce facem noi? Care este obiectivul nostru? Ce sta in calea indeplinirii acestuia? Ce rol avem fiecare in aceasta situatie?
II. Fii o gazda inteligenta
A venit timpul sa renuntam la costum, cravata si sala gri de conferinta. Liderii adevarati stabilesc in detaliu cum, cand, unde si de ce ne adunam. Ei stiu ca atunci cand vine vorba de inovatie, fiecare intalnire si experienta stabileste un exemplu in privinta culturii corporatiste. Cum ar arata acea intalnire ideala, care ar incuraja deschiderea, transparente, creativitatea si sentimentul apartenentei la o comunitate profesionala?
III. Stii sa comunici?
Comunicarea este leadership. Cei mai importanti lideri au stiut sa cladeasca fundatiile conversatiilor fructuoase. Ei inteleg ca transformarea tine de limbaj, de renuntarea la un anumit "scut personal". Ei sunt stapani pe propriile abilitati de comunicare, incurajandu-i si pe altii sa le urmeze exemplul.
"Pestele de la cap se impute", dupa cum spune o vorba romaneasca. Istoria culturilor extraordinare incepe cu lideri indeajuns de curajosi sa ii stimuleze mai intai pe oameni si apoi sa impuna o schimbare.