ERORI frecvente care apar in procesul de EVALUARE a angajatilor
erorievaluarea angajatilorefectul de halo
Procesul de evaluare a angajatilor nu este un lucru simplu. Evaluatorul nu trebuie sa fie nici prea dur, nici prea moale.
Fiind ingaduitor, evaluatorul evita posibilele nemultumiri si discutii neplacute cu angajatul in cauza. Fiind sever, pur si simplu il reduce la tacere.
Evaluatorii au adesea tendinta de a nivela aprecierile legate de performantele subordonatilor. Ei ezita sa faca aprecieri utilizand si calificativele extreme.
Tendinta "de centru" o intalnim atunci cand rezultatele evaluarii indica faptul ca majoritatea angajatilor evaluati prezinta acelasi nivel al performantei. Acest lucru este posibil, dar improbabil. Aceasta eroare penalizeaza angajatii merituosi si ii favorizeaza pe cei cu rezultate mai slabe. Astfel, tendinta "de centru" impiedica identificarea celor apti pentru promovare.
Eroarea de proximitate are loc atunci cand evaluarile iau in considerare activitatea cea mai recenta – in general cea desfasurata in ultimele doua luni dinaintea evaluarii. Sunt date uitarii gafe sau reusite mai vechi de la inceputurile perioadei evaluate.
Eroarea de contrast/similaritate consta in tendinta evaluatorului de a-i aprecia pe angajati in comparatie cu propria lui persoana, care devine implicit un etalon de evaluare. In cazul in care evaluatorul este extrem de performant, va rezulta o notare severa a celor mai slabi.
O alta eroare ce poate aparea in procesul de evaluare este
efectul de halo. Acest efect are loc cand un evaluator permite unei singure trasaturi dominante a celui evaluat sa influenteze aprecierea fiecarui aspect ce trebuie evaluat separat.
... citeste continuarea pe LegislatiaMuncii.ro.