Cel mai valoros brand din lume, Coca-Cola, a lansat recent o campanie pentru "refacerea eforturilor de a colabora cu comunitatile americane, liderii antreprenori si guvernul, in scopul identificarii unor solutii bune pentru combaterea obezitatii".
Prima reclama a acestei campanii, un clip de doua minute, numit "Coming Together", incepe cu un comentariu din fundal: "Timp de 125 de ani, am adus oamenii la un loc. Azi, dorim ca oamenii sa vina la un loc pentru a trata o problema care ne priveste pe toti: obezitatea". Spoturile vor rula la televizor.
Coca-Cola subliniaza in acest videoclip ca gama sa de 650 bauturi cuprinde si 180 de produse dietetice.
Coca-Cola a fost dintotdeauna tinta celor care doresc sa previna obezitatea; un critic vehement al Coca-Cola este CSPI (Center for Science in the Public Interest).
In luna octombrie, Michael Jacobson, directorul executiv al CSPI, a recunoscut ca oamenii consuma mai putin zahar si sucuri.
"Dar", a spus el, "comunitatea stiintifica a ajuns la un consens si anume ca bauturile carbogazoase cauzeaza cresterea in greutate si obezitate. Daca dorim sa tratam epidemia de obezitate, de aici trebuie sa incepem".
CSPI si-a pus planul in aplicare in luna octombrie, prezentand "The Real Bears" - un clip animat in care ii incurajeaza pe americani sa renunte la sucuri. Protagonistii sunt o familie de ursuleti polari care seamana izbitor cu cei din reclamele Coca-Cola.
Videoclipul a fost realizat de Alex Bogusky, omul din spatele campaniei anti-fumat "Truth" si coloana sonora este asigurata de cantecul "Sugar" al lui Jason Mraz.
Coca-Coal a avut o reactie dura la acest filmulet: "Aceasta reprezinta o atitudine iresponsabila, specifica celor de la CSPI. Stiam si noi ca echilibrul energetic este necesar - ne-am consultat cu un grup de experti - grup care nu include si CSPI. Atat avem de spus".
In noua sa campanie, Coca-Cola sustine ca "combaterea obezitatii va necesita actiune din partea tuturor consumatorilor, bazandu-se pe un fapt banal: Toate caloriile conteaza, indiferent de unde provin... Daca mananci si bei mai multe calorii decat "dai jos", te vei ingrasa".
Motivul pentru care bauturile carbogazoase au ajuns in colimatoriul celor care lupta "impotriva zaharului" este faptul ca foarte multi oameni le consuma, a declarat Dr. Robert Lustig, endocrinolog pediatru in cadrul Universitatii din California, San Francisco, precum si autor al lucrarii "Fat Chance: Beating the Odds Against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease".
"Motivul pentru care trebuie sa consumi zahar in forma unui fruct, nu a unei bauturi carbogazoase... este legat de faptul ca fibrele te ajuta sa reduci absorbtia acestuia in sange", explica Lustig. "Cand bei suc, zaharul nu trece prin niciun "filtru" si te ingrasi, apoi te imbolnavesti".
CSPI sustine ca noua campanie a Coca-Cola "nu reprezinta o contributie demna de luat in seama la lupta impotriva obezitatii".
Potrivit lui Jacobson (CSPI), consumul ocazional de sucuri poate face parte dintr-o dieta sanatoasa. "Nu dorim sa eliminam total sucurile", a spus Jacobson. "Am dori insa sa isi recapete rolul dietetic, pe care l-au jucat in anii '50".
"Am fost intotdeauna implicati total in lupta impotriva obezitatii", a declarat purtatorul de cuvant al Coca-Cola, Ben Scheidler, intr-un email, adaugand ca "2013 va fi decisiv in privinta extinderii parteneriatelor si eforturilor de educare a consumatorilor".
Dar cel mai important pas a fost facut de catre Coca-Cola, care a introdus informatii privind numarul de calorii pe fiecare sticla sau doza de suc. Astfel, consumatorii pot decide singuri pentru ei insisi, ca oricare dintre noi.