ANALIZA: Cresc investitiile in social media vanzarile? Cazul Audi America
investitiisocial mediaaudivanzarifacebooktwitter
Suntem in era de aur a social media. Daca nu esti pe Facebook sau Twitter, companie fiind, multi ar fi tentati sa spuna ca nu existi. Dar like-urile pe care le primeste pe pagina de profil o firma ajuta cu ceva vanzarile?
Anul acesta,
Audi America a prezentat, in timpul evenimentului sportiv american Super Bowl, prima reclama (la modelul A8) care afisa un hashtag
Twitter -
#ProgressIs. Acesta se referea la sloganul companiei "Luxul a progresat" si a aparut pe ecran doar o secunda. Apoi, constructorul auto a angajat o firma,
Klout, care se ocupa cu gasirea, pe
Facebook si Twitter, a celor mai influente persoane. Dupa ce a descoperit circa 1.000, Klout a intrat in contact cu acesti utilizatori ai retelei de microblogging si le-a spus ca, daca folosesc in mesajele lor hashtag-ul #ProgressIs, au sansa de a castiga premiul cel mare, o excursie in California si ocazia de a-i indica companiei unde sa doneze 25.000 de dolari. De asemenea, alti 200 de participanti la campanie au primit cate o cana si o lanterna.
Dar a vandut Audi mai multe masini A8 in urma acestei campanii elaborate si costisitoare? S-a imbunatatit perceptia privind brandul Audi pe Twitter in urma ei? Compania nu stie. "Astazi ecuatia care sa masoare acest lucru nu exista", a declarat Doug Clark, general manager pe social media si relatia cu clientii al Audi America, citat de FastCompany.com.
Pe langa aceste campanii, Audi America are o echipa de angajati care se ocupa de conturile de pe retelele de social media ale companiei. Acestia au grija sa publice continut nou, sa se ocupe de campanii si sa interactioneze cu fanii. Clark spera ca toate aceste eforturi dau roade. Nu are prea multe dovezi in acest sens. Una ar fi ca un studiu recent, realizat de firma de analiza pe internet
Vsibli, a aratat ca Audi este marca cu
cei mai multi fani activi pe Facebook, chiar mai multi decat
Lady Gaga,
Justin Bieber si, cel mai mare atu, mai multi decat orice alt producator de masini.
Totusi, Clark admite ca acest lucru nu inseamna ca Audi vinde mai multe masini datorita strategiei social media. "Pot spune ca, pentru Audi, Facebook si Twitter sunt locurile in care fanii interactioneaza cu marca. Dar pot sa spun ca acesti fani cumpara masini Audi? Nu", a admis Clark.
Compania EMarketer estimeaza ca in acest an 80% din companii vor face social media marketing. Procentul este dublu comparativ cu cel inregistrat acum trei ani. Banii care sunt bagati in acest mod de promovare sunt foarte multi. Firma de consultanta BIA/Kelsey estimeaza ca in 2010 companiile au investit 2,1 miliarde de dolari in promovarea pe retelele sociale, iar in 2015 suma se va ridica la 8 miliarde de dolari.
Pana nu avem ecuatia de care vorbeste Doug Clark, nu vom stii daca acesti bani nu sunt cumva aruncati pe apa sambetei. Pana la urma scopul final al oricarei afaceri este sa vanda, produse si servicii, inainte de a fi "cool" sau iubita pe Facebook.