Gfk: Romanii cheltuiesc doar pentru strictul necesar
gfkromanicheltuielistudiu gfkconsumatorigrecia
Consumatorii romani sunt nevoiti sa isi cheltuiasca cea mai mare parte a veniturilor pe produse alimentare si bauturi nealcoolice, cheltuielile fiind astfel limitate la strictul necesar, potrivit studiului "Climatul de consum Europa", realizat de compania de cercetare a pietei GfK.
Cu toate ca Romania a reusit sa depaseasca criza anul acesta, cu o crestere de la an la an de 0,2% in al doilea trimestru si o rata a somajului care a scazut usor la cu putin sub 5%, aceste imbunatatiri nu s-au facut inca simtite si nu au avut un efect pozitiv asupra vietii de zi cu zi a romanilor, potrivit Gfk.
"Inflatia se situeaza la 7,9%, iar TVA la 24%. Pe parcursul ultimului an, ca parte a masurilor de salvare, salariile functionarilor publici au fost reduse cu pana la 25% si deocamdata nu a fost posibil sa se renunte la aceste reduceri. Acest lucru este confirmat de indicatorul privind dorinta de cumparare, care in prezent se situeaza la -37,6 puncte. Dupa o usoara redresare la -20,9 puncte in august, acesta a scazut din nou in ultimele doua luni ca urmare a nesigurantei legate de evolutia crizei datoriilor in Europa si SUA", se arata in studiu.
Potrivit cercetarii, consumatorii europeni sunt, in mod vizibil, din nou nelinistiti, confruntati cu dezbaterea in desfasurare privind salvarea Greciei si cu inrautatirea crizei datoriilor in Franta si Italia. Inca din iunie, asteptarile privind starea economiei "aproape ca s-au prabusit" in majoritatea tarilor europene incluse in studiu. Cele mai accentuate scaderi s-au inregistrat in Germania (de la 50,3 la 4,8 puncte), Austria (de la 19,6 la -26,2 puncte) si Franta (de la -15,3 la -42,2 puncte). Singurele state care au reusit sa evite acest trend puternic descendent au fost Polonia (de la -13,9 la -10,2 puncte), Bulgaria (de la -10,8 la -15,3 puncte) si Romania (de la -26,2 la -32,8 puncte).
"Cresterea economica in majoritatea tarilor europene nu este atat de puternica cum au prezis expertii in primavara. Germania continua sa inregistreze rezultate economice extrem de bune, insa pana si aici asteptarile privind cresterea au inregistrat recent un declin accentuat", se precizeaza in documentul Gfk.
Infiintat in 1934 ca prima companie de cercetare de piata in Germania, Grupul GfK are in prezent mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente. GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK. De peste 10 ani, GfK Romania este institutul numarul unu de cercetare de piata din Romania.