Care mai este starea de spirit a romanilor dupa un an si jumatate de pandemie. Oboseala este resimtita de tot mai putini dintre noi
stare spirit romanipandemie romaniasondaj pandemie
Maine-poimaine, vor fi doi ani de cand s-a produs ceea ce putina lume isi imagina: intreaga tara si intreaga planeta au fost confiscate de un virus, care ne-a dat vietile peste cap, a facut milioane de victime si a produs pagube enorme economiei mondiale.
Dar care mai este starea emotionala a romanilor, nu chiar dupa doi, ci dupa un an si jumatate de pandemie? La aceasta intrebare a incercat sa raspund un nou studiu realizat de Reveal Marketing Research.
Conform cercetarii, starea de oboseala este in continua scadere (de la 27%, in mai 2020, la 7%, in mai 2021) si cresc tot mai mult starile pozitive: 71% dintre respondenti sunt multumiti de starea actuala de spirit (de la 56% in mai 2020), modul de petrecere al timpului liber (de la 50% in mai 2020, la 53% in mai 2021) si starea de sanatate perceputa (de la 42 la 54%).
Masurile de relaxare au generat emotii pozitive
"In Romania, masurile de relaxare a unor restrictii anuntate de autoritati in 13 mai, au generat o serie de emotii pozitive in randul romanilor. Comparativ cu vara anului trecut, cifrele au crescut considerabil si ne asteptam ca acest teritoriu emotional sa fie din ce in ce mai puternic, in contextul relaxarii graduale a restrictiilor“, potrivit lui Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
In mai 2021, pe primul loc, se situeaza iubirea, prietenia si bucuria, cu o crestere de 3% fata de mai 2020. Teritoriul depasirii obstacolelor si al schimbarii trece pe locul doi, inregistrand o scadere de 3%, care ar putea fi explicata in asociere cu cresterea in prieteniei si a bucuriei, romanii avand tot mai mult posibilitatea de a se indrepta spre cei apropiati si sa se bucure de compania lor.
O explicatie ar fi si ridicarea restrictiilor de circulatie pe timp de noapte si eliminarea portului mastii in exterior, care contribuie la cresterea importantei relatiilor sociale.
Totodata, teritoriul stabilitate, responsabilitate, credinta a scazut cu 8% comparativ cu aprilie si continua sa inregistreze scaderi din luna martie. In comparatie cu 2020, a scazut in importanta teritoriul stabilitatii, responsabilitatii, credintei (5%), dar a crescut importanta prieteniei si a bucuriei cu 3%. Romanii par a simti o nevoie acuta de relatii sociale.
Starea de spirit este tot mai buna
La nivel national, s-au inregistrat procente ridicate fata de mai multe aspecte ale vietii, comparativ cu luna aprilie.
Astfel, cele mai ridicate procente se regasesc in cazul starii de spirit (11% in plus fata de luna aprilie), al situatiei financiare (6% in plus fata de luna aprilie) si al modului de petrecere a timpului liber (1% in plus fata de luna aprilie).
Aceste cresteri de la o luna la alta pot fi asociate cu anuntarea noilor masuri de relaxare care intrau in vigoare la data de 1 iunie.
La nivel national, satisfactia fata de modul in care romanii isi petrec timpul liber este in continuare intr-un trend ascendent (de la 50%, in mai 2020, la 53%, in mai 2021), alaturi de satisfactia fata de venituri (de la 46%, la 49).
Familiile moderne constituie in continuare segmentul cel mai multumit de cariera/locul de munca si de venituri, alaturi de tinerii profesionisti.
Pentru luna trecuta, se observa o crestere a cheltuielilor aferente produselor care raspund nevoilor de baza ale oamenilor (produse alimentare, de igiena, de curatare a casei si alte utilitati etc.). De asemenea, au crescut cu 6% cheltuielile ce raspund nevoii de integrare sociala (iesiri in oras, pub-uri, restaurante), cel mai probabil pe fondul eliminarii restrictiilor care limitau viata sociala a romanilor, in special in weekend.
Economii peste economii
In acelasi timp, romanii continua sa economiseasca mai mult, mai ales, in comparatie cu luna anterioara, avand in minte posibilitatea de a merge in concediu.
Segmentele care economisesc cel mai mult sunt persoanele mature singure, milenialii, si tinerii profesionisti (procente de aproape 30%). In mediul urban, persoanele singure economisesc cel mai mult (28%), urmate de tinerii profesionisti (27%). In mediul rural, cei mai economi sunt familiile cu copii (32%) si tinerii profesionisti (16%).
Produsele destinate dezvoltarii personale si stimei de sine sunt in general consumate de catre mileniali (produse legate de hobby-uri si produse tehnologice in special, cu procente de peste 18%).
Dintre produsele cu o componenta de integrare sociala cel mai consumate sunt cadourile pentru cei dragi (23%). Pentru aceasta componenta, cele mai mari vanzari sunt generate de familiile moderne.
Romanii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research, care functioneaza ca instrument de punere in context a cercetarilor de piata implementate pentru clientii din portofoliul companiei.
Sursa foto: pexels.com