Angajatii de rand au primit 5 lei in plus la tichetele de masa, in timp ce alesii locali au unda verde la PENSII SPECIALE
tichete de masabonuri de masapensii specialecod administrativcodul administrativalesi localipensiiccrcurtea constitutionala a romaniei
Saptamana trecuta a adus mai multi bani pentru doua categorii de cetateni. Mai exact, pentru angajati si pentru alesii locali. Doar ca valorile beneficiilor primite de unii si de altii sunt mai mult decat disproportionate. Prin Codul Administrativ adoptat in OUG de Guvernul Dancila, alesii locali vor primi chiar si 7.000 de lei pensie suplimentara, dupa ce ani la rand au stat in fotolii de primari, viceprimari, presedinti si vicepresedinti de Consilii judetene.
De partea cealalta a barierei se afla romanii de rand, care nu au certitudinea unui "mandat" la locul de munca de patru ani si traiesc, aproximativ un sfert dintre ei, cu doar 1.300 de lei pe luna. Pentru categoria de cetateni care plateste taxe si impozite, statul a putut sa ofere doar aproximativ 5 lei in plus la valoarea unui tichet de masa. Insa, pe langa pensiile speciale, OUG a Vioricai Dancila aduce alte schimbari catalogate a fi "devastatoare".
Conform unei decizii a Camerei Deputatilor adoptata marti, valoarea tichetelor de masa a fost majorata de la 15,80 de lei, la 20 de lei. Aangajatii vor urma sa beneficieze mai multi bani pentru masa, incepand de la 1 martie 2020.
Intre timp, alesii locali au primit unda verde de la Curtea Constitutionala pentru pensiile speciale. Judecatorii CCR au respins miercuri
sesizarea Avocatului Poporului cu privire la Codul Administrativ, adoptat de Guvernul Dancila prin Ordonanta de Urgenta. Tot prin Ordonanta de Urgenta, Guvernul Orban a amanat acordarea pensiilor speciale prevazute de Cod, pana in anul 2021.
Insa OUG adoptata de Guvernul Orban este pe cale sa dispara cu desavarsire, fiindca a fost deja respinsa de Senat. In cazul in care si Camera Deputatilor o va respinge, alesii locali isi vor primi pensiile speciale chiar din acest an.
Si nu vorbim despre pensii speciale care sa echivaleze in vreun fel cu cei aproape 5 lei primiti de angajati pe tichetul de masa. Alesii locali ar putea primi chiar si cateva zeci de mii de lei, daca au mai multe mandate. Pensiile se vor calcula, deci, in functie de salariu si de numarul de mandate.
Cei care vor primi pensii speciale sunt: primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii de Consilii judetene.
Ce schimbari mai aduce Codul Administrativ adoptat prin OUG de Guvernul Dancila
Pe langa prevederea legata de pensiile speciale, celebrul Cod Administrativ mai aduce o serie de noutati legislative, precum:
-
Acceptarea in Guvern a condamnatilor penal
Codul mai prevede ca pot fi membri ai Guvernului persoanele condamnate penal, dar pentru care a intervenit reabilitarea.
-
Transferul raspunderii de la primari la functionari publici
De asemenea, Codul prevede transferul raspunderii de la primari catre functionarii publici.
Modificarea procedurii de adoptare a proiectelor ce vizeaza administrarea patrimoniului
Proiectele care vizeaza administrarea patrimoniului vor putea fi adoptate doar cu votul a jumatate plus unu din consilierii in functie, fata de doua treimi cat era pana acum, se mai arata in textul controversatului Cod.
-
Alegerea presedintilor de Consilii Judetene prin vot uninominal
Guvernul a aprobat la inceputul lunii un proiect de OUG care prevede modificarea modului de alegere a presedintilor de consilii judetene. "Vom modifica legislatia astfel incat sa fie ales din nou prin vot direct (...) Presedintele Consiliului Judetean nu trebuie sa faca obiectul negocierilor intre partide", a anuntat premierul Viorica Dancila. De fapt, se revine la modalitatea de alegere care a fost valabila in perioada 2008-2016.
"Asa cum il aleg pe presedintele Romaniei, asa cum il aleg pe primarul orasului, eu cred ca presedintele Consiliului Judetean trebuie ales de toti cetatenii judetului si nu desemnat in urma unui troc, prin vot indirect. Bineinteles ca PSD isi asuma, cea mai buna solutie este intoarcerea la cetateni. A fost un troc in 2015 intre PNL si PSD, plecand de la premisa ca presedintii de Consilii Judetene trebuie sa devina niste instrumente absolut obscure in mana presedintilor partidelor”, a spus Marian Oprisan pentru Europa Libera, la inceputul lunii, discutand despre Codul Administrativ.
Daniel Suciu a spus ca ordonanta a fost aprobata la solicitarea presedintilor de Consilii Judetene. "Din cei 34 de presedinti care au trimis punct de vedere, 29 sustin aceasta modificare a legislatiei, iar printre acestia sunt inclusiv reprezentanti ai partidelor care astazi sunt in Opozitie", a spus Suciu.
-
Obligatie pentru presedintele tarii
Art. 47 din noul Cod Administrativ il obliga pe presedintele Romaniei sa numeasca sau sa refuze un ministru in 10 zile de la inregistrarea propunerii premierului. In caz de refuz (motivat), urmeaza alte 10 zile pentru a doua propunere. Prevederea este considerata neconstitutionala, intrucat restrange termenul maxim de interimat (45 de zile) in care seful statului putea lua decizii. Extinde doar perioada in care premierul face nominalizarile.
-
A fost eliminata prevederea care-i proteja pe functionarii care sesizeaza fapte nelegale
A fost eliminata prevederea care-i proteja pe functionarii care sesizeaza fapte nelegale (articolul privind “dreptul la protectia legii al functionarilor publici care au sesizat incalcari ale legii, deontologiei sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei in cadrul autoritatilor si institutiilor publice”).
Codul Administrativ este aspru criticat: "Codul asigura luarea in stapanire a administratiei publice locale, un nou tip de baronizare"
Senatorul USR Florina Presada spune ca noul Cod Administrativ este doar o alta forma de abuz a Puterii.
"Este un cod facut sa le asigure luarea in stapanire a administratiei publice locale, sa dispuna de functionarii publici cum doresc si sa-i fidelizeze pe baronii locali. Este un nou tip de baronizare", spune senatorul USR.
"Efectele vor fi devastatoare"
De asemenea, Codul a fost criticat si de catre Federatia Nationala a Sindicatelor din Administratie. Reprezentantii FNSA spun ca "o sa ne trezim ca banii au fost cheltuiti aiurea si nu raspunde adevaratul vinovat".
"Scopul real al acestei OUG este sa paseze intreaga raspundere, de la primari si conducatori de institutii, la functionarii publici. Demnitarii nu mai raspund cu nimic. Nimic!
Codul legifereaza modul in care primarii si conducatorii de institutie dispun de bugete. Ne uitam la modul in care sunt cheltuiti banii publici si la controlul acestor cheltuieli. O sa ne trezim ca primarii vor iesi cu zambetul pe buze si vor spune: Nu mai sunt bani, dupa ce au cheltuit banii cum au vrut ei. Cine raspunde? Functionarul public. O sa ne trezim ca banii au fost cheltuiti aiurea si nu raspunde adevaratul vinovat.
Daca functionarul refuza sa semneze un act, primarului ii este foarte usor sa scape de el. Nu mai exista nicio forma de protectie. Primarul aduce alt functionar, pana gaseste unul obedient, care semneaza si mai tarziu va raspunde. In plus, modul in care se avizeaza organigramele va permite angajarea membrilor de partid, iar evaluarea functionarilor publici va fi controlata de primar, deoarece el numeste persoana care conduce comisia.
Bogdan Schiop atrage atentia ca efectele vor fi devastatoare si vor urma eforturi pentru repararea efectelor produse de
Codul administrativ, daca acesta va intra in vigoare in forma actuala (..), transmite FNSA.
Dancila: "Rolul acestui Cod Administrativ este sa modernizeze administratia publica, sa o faca mai flexibila"
Desi a fost aspru criticat din exterior, Guvernul Dancila sustinea ca noul Cod Administrativ va ajuta la modernizarea administratiei locale. Dancila spunea ca noul Cod Administrativ este un proiect pentru modernizarea administratiei publice. Conform premierului, administratia va fi "mai flexibila" dupa adoptarea acestui act normativ.