De ce sunt bucurestenii in fata celei mai dificile ierni din ultimii 30 de ani

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
De ce sunt bucurestenii in fata celei mai dificile ierni din ultimii 30 de ani
De ce sunt bucurestenii in fata celei mai dificile ierni din ultimii 30 de ani
de Vlad Strunescu la 31 Oct. 2019
Urmareste-ne pe Google News
probleme radetfaliment radetincalzire bucurestiracire vreme

Pentru 1,2 milioane de bucuresteni racordati la RADET, iarna lui 2019 se anunta una plina de provocari. Vor avea apa calda si mai ales caldura, asa cum promit autoritatile?

Aceasta este intrebarea la care analistii de la Frames incearca sa raspunda intr-o radiografie a situatiei din sistemul de termoficare al Bucurestiului. Raspunsul este greu de dat, avand in vedere starea critica in care se afla reteaua de termoficare si diferendul in justitie pe seama datoriilor neachitate, intre RADET si ELCEN.  

Citeste si: Lucian Croitoru, BNR: Ne apropiem de o recesiune similara celei din 2008
 
Dincolo de asigurarile edililor, de promisiunile cu iz electoral, singura sansa ca bucurestenii sa nu tremure de frig este ca noul guvern sa treaca problema RADET pe lista prioritatilor, afirma analistii de la Frames.
 
Potrivit acestora, iarna 2019-2020 se anunta extrem de dificila. Dincolo de prognozele meteo alarmiste, marea problema o reprezinta reteaua de termoficare care a ajuns la un nivel de degradare fara precedent in ultimii 30 de ani.
 
A doua cea mai extinsa retea de termoficare urbana din lume, dupa Moscova, cu peste 950 de kilometri de retea primara, 2.900 km de retea secundara si peste 1.000 de puncte si module termice, se afla intr-o situatie critica.
 
Potrivit analizei Frames, mai mult de 80%  din conductele termice ale RADET au o vechime de peste 25 de ani si trebuia, de acum 10 ani, sa fie inlocuite.  Astfel, s-a ajuns ca, aproape zilnic, multe dintre conducte sa crape, iar racirea vremii si inceperea furnizarii caldurii vor accentua acest fenomen.
 
"Iarna trecuta au fost peste 3.500 de avarii si zeci de mii de bucuresteni au inghetat in case. In conditiile unei subfinantari cronice, cei de la RADET abia daca au reusit in acest an sa schimbe cateva dintre conducte si sa repare o parte din retea. O parte infima, de numai cateva procente", arata analiza Frames.
 
O dovada ca reteaua de termoficare a ajuns intr-un punct critic o reprezinta situatia apei de adaos, cea care asigura presiunea necesara pentru ca apa calda si caldura sa ajunga in apartamentele bucurestenilor.
 
ELCEN a ajuns in situatia de a pompa aproape 2.000 de tone/ora, in conditiile in care, in 2016, cantitatea nu depasea 1.200 de tone. In 2017, pentru a mentine presiunea in conducte, ELCEN a crescut nivelul la 1.600 de tone, iar. In 2018, la 2.000 de tone.
 
Statisticile ELCEN arata ca presiunea din conductele tur, in sezonul de iarna, a scazut progresiv de la valori de 8-9 bari la 3,5-4 bari si debitul de apa de adaos a crescut progresiv de la valori de 800 t/h la 2.600 t/h.
 
Cresterea volumului de apa de adaos atrage o degradare si mai mare a retelei de termoficare, pentru ca vine insotita de reactivi chimici care corodeaza conductele si limiteaza debitele de agent termic livrate. In plus, peste nivelul de 2.000 de tone/h se intra intr-o zona periculoasa, existand riscul de avarii majore.
 
"Functionarea in aceste conditii produce efecte distructive asupra agregatelor producatoare, in special asupra CAF-urilor, conducand la indisponibilizari repetate ale acestora cu efecte negative asupra alimentarii cu energie termica a consumatorilor si limiteaza debitele de agent termic livrate", declara, recent, Claudiu Cretu, administrator special al ELCEN.
 
"In esenta, desi ELCEN si RADET fac toate eforturile pentru a mentine presiunea la un nivel constant, a devenit o sarcina extrem de dificila sa livreze apa calda si caldura la parametri normali. In conditiile in care conductele sunt foarte vechi, ruginite si pline de gauri, mare parte din apa se scurge in pamant", afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
 

RADET, misiune imposibila

RADET a inceput deja sa furnizeze caldura la unele institutii, spitale, scoli, gradinite si camine de batrani. Intre timp, de luni, 28 octombrie, regia a inceput si probele tehnologice pentru furnizarea caldurii in cele peste 560.000 de apartamente.
 
Potrivit analistilor, misiunea va fi una extrem de dificila, avand in vedere starea retelei. Chiar daca Primaria Capitalei, RADET si premierul demis promit ca bucurestenii vor trece cu bine iarna si ca exista toate resursele necesare alocate, semnele de intrebare, cel putin din punct de vedere tehnic, raman in vigoare.
 
"Cu un personal subdimensionat raportat la gravitatea situatiei, fara logistica necesara pentru a interveni rapid in perspectiva sezonului de iarna, pentru RADET urmeaza o misiune aproape imposibila. Daca, anul trecut, au fost peste 3.500 de avarii, nu este exclus ca acest record sa fie depasit. Pentru bucuresteni, asta s-ar traduce in zile in sir fara apa calda si caldura, in plina iarna", arata analiza Frames.
 
Oficialii din Ministerul Energiei declarau, recent, ca, cel putin din punct de vedere al gazului necesar pentru asigurarea incalzirii capitalei, ELCEN a negociat cu Romgaz cantitatile necesare.
 
 

Subfinantarea, interesele si batalia juridica

Potrivit analizei Frames, RADET se afla in faliment, iar existenta regiei este posibila doar pentru ca declararea falimentului a fost contestata in instanta. Daca aceasta contestatie va fi respinsa, falimentul va intra in vigoare, iar activitatea regiei va fi preluata de noile societati infiintate de Municipalitate.
 
Cum de a ajuns RADET in faliment, o regie cu peste 1,2 milioane de clienti, tine de subfinantarea cronica si de dezinteresul autoritatilor. Ani la rand, nu s-au facut investitii, sistemul de termoficare fiind ignorat de primarii si oficialii care s-au perindat la conducerea orasului, arata analiza.
 
Fara o sursa de finantare sigura, RADET a acumulat datorii dupa datorii. In prezent, datoriile istorice catre ELCEN au ajuns la 3,83 miliarde de lei, iar Electrocentrale Bucuresti a fost nevoita sa intre in insolventa din cauza blocajului financiar.
 
Primaria ezita sa plateasca datoria, pentru ca nu isi asuma decat o parte din ea. Astfel, s-a ajuns la justitie, Municipalitatea fiind chemata in judecata de catre ELCEN si administratorul special al acesteia, Sierra Quadrant.
 
"Primarul capitalei si echipa de conducere au patentat o metoda extrem de eficienta de a incalzi orasul iarna: nu platesc agentul termic care ajunge in calorifere, nu modernizeaza infrastructura, se uita la apa care se scurge in pamant si apoi solicita ELCEN sa acopere si acele pierderi. (...) Fiecare zi care trece inseamna inca un pas catre catastrofa. si va asigur ca acea zi va veni, daca cei de la Primarie nu fac nimic", declara, recent, Ovidiu Neacsu, partener fondator Sierra Quadrant.
 
In cealalta tabara, Primaria, RADET si administratorul acesteia contesta nivelul datoriei si paseaza aceasta situatie pe ciclicitatea creantelor.
 
"Nu este normal ca aproape saptamanal sa avem atacuri asupra atat a primarului general, cat si a RADET, atacuri care au ca pretext o asa-zisa datorie. Ca sa va dau un exemplu, ca aceasta teza este una falsa, vreau sa va spun ca, anul trecut, valoarea datoriei RADET catre ELCEN a fost aproximativ aceeasi ca anul acesta. Anul trecut, subventia a fost platita. Deci, trebuie sa intelegem ca valoarea datoriei nu se datoreaza neplatii Primariei, ci caracterului ciclic al RADET. Noi, vara, producem putin si vindem putin, datoria urmand sa fie platita imediat cu inceperea sezonului rece. Acelasi lucru se intampla an de an", a spus Alexandru Burghiu, administratorul special al RADET.
 
Dupa ce, in prima parte a anului, acumulase datorii uriase la plata subventiei, estimate de Sierra Quadrant la nivelul de 217,5 milioane de lei, Municipalitatea a apelat la Trezorerie pentru a rezolva, macar in parte, aceasta situatie.
 
 

Ce se intapla cu reteaua de termoficare a Bucurestiului?

Dincolo de disputa juridica privind datoriile dintre ELCEN si RADET, care va fi transata in instanta, reteaua de termoficare a Bucurestiului se degradeaza constant, iar investitiile majore de reabilitare, absolut esentiale, intarzie, afirma analistii de la Frames.
 
RADET a anuntat, recent, ca au fost incheiate patru acorduri cadru pentru inlocuirea tevilor, dar si contracte in valoare de 150 de milioane lei pentru materiale si reparatii. „Suntem gata cu caietul de sarcini si in curand vom scoate la licitatie un tronson de 202 kilometri pe fonduri europene’’, au declarat oficialii regiei.
 
"Raportati la cei peste 4.000 de kilometri de conducte, planurile sunt infime. Necesarul de investitii in sistemul de termoficare al Bucurestiului este de peste 3 miliarde de euro. Numai in cazul ELCEN, este nevoie de investitii de peste 515 milioane de euro in retehnologizarea si refacerea CET-urilor, pentru a respecta standardele impuse de legislatia europeana", declara Adrian Negrescu, managerul Frames.
 
Spre exemplu, la CTE Bucuresti Sud, este nevoie de investitii pentru reducerea emisiilor de noxe de la 200 mg/Nmc (cazanul 2) respectiv 350 mg/Nmc (la cazanele 3 si 4) la 100 mg/Nm3, si asta pana la 31 decembrie 2020. La fel si la CTE Progresu, unde emisiile de noxe de la cazanele nr. 2, 3 si 4(IA1) sunt duble fata de standardele prevazute de Directiva 2010/75/UE si Legea 278/2013.
 
Sunt necesare investitii si in modernizarea instalatiilor de ardere la cazanele nr. 1 si 2 din CTE Grozavesti, cazanele nr. 5 si 6 si CAF-urile nr. 1, 2, 3, 4 din CTE Bucuresti Sud, cazanul nr. 2 si CAF-urile nr. 6, 7 din CTE Bucuresti Vest, CAF – urile nr. 1, 2, 3 din CTE Progresu.
 
In plus, cazanele nr. 1 si 2 din CTE Grozavesti si nr. 1 si 2 din CTE Bucuresti Sud vor epuiza numarul de ore de functionare alocat in anul 2020.
 
In intervalul 2020-2030, daca va dezvolta SACET (Sistemul integrat de alimentare centralizata cu energie termica din Bucuresti),  Primaria ar trebui sa investeasca alti peste 432 milioane de euro in dezvoltarea unor capacitati noi de productie de agent termic sau sa retehnologizeze patru CAF-uri de cate 100 Gcal/h fiecare la CTE Bucuresti Sud si CTE Progresu, in constructia a doua grupuri de cogenerare in ciclu combinat de circa 200 MW si 170 Gcal/h (fiecare grup) in CTE Bucuresti Sud si CTE Bucuresti Progresu si sa reabiliteze ciclul combinat din CTE Bucuresti Vest in vederea prelungirii duratei de viata.
 
"Urmare a acestor investitii, ELCEN va putea asigura, dupa anul 2030, un volum de energie termica de 1.545 Gcal/h la standardele de mediu europene, asta in conditiile in care grupurile nr. 3 si 4 din CTE Bucuresti Sud respectiv cele din CTE Progresu isi vor inceta durata de viata", arata analiza Frames.
 
Va asigura Primaria Capitalei macar o parte din banii necesari retehnologizarii CET-urilor si refacerii retelei de termoficare? Ramane de vazut cum va arata bugetul Municipalitatii pentru 2020.
 
"In conditiile in care reabilitatea retelei cu fonduri de la UE a ramas la capitolul deziderat, singura sansa pentru Bucuresti este ca noul guvern sa intervina si sa identifice solutiile necesare pentru rezolvarea diferendului juridic si pentru finantarea refacerii sistemului de termoficare", releva analiza Frames.
 
Claudiu Cretu, administratorul special al Electrocentrale Bucuresti, spera si el in aceasta solutie. "In eventualitatea in care RADET intra in faliment, inteleg ca e pregatita Termoenergetica sa preia serviciul de transport si distributie (…). Eu nu pot sa accept ca autoritatile statului sa nu ia masuri astfel incat Bucurestiul sa aiba caldura si apa calda (…). In anul 2020, eu exclud varianta ca, in Bucuresti, sa fie sistat serviciul (…). Refuz si nu cred in sistarea serviciului. Mesajul meu e pozitiv, indiferent de situatie, autoritatile trebuie sa gaseasca solutii", a declarat, recent, Claudiu Cretu.
 
Dincolo de sperante, de situatia juridica a RADET, de datorii si dispute in justitie, situatia din sistemul de termoficare este critica. 
Cu facturile platite la timp, fara datorii la intretinere, bucurestenii se intreaba, pe buna dreptate, daca vor avea apa calda si caldura, la iarna.

Citeste si: De la 1 noiembrie 2019, STB suspenda linia turistica Bucharest City Tour
 
"Solutia se afla, in primul rand, in mainile Municipalitatii. Sa isi asume faptul ca este responsabila pentru cetatenii sai. Bucurestenii sunt victimele de serviciu in acest razboi institutional si juridic, in care birocratia, incompetenta, interesele politice si lipsa de viziune administrativa fac din RADET candidatul ideal la un loc in topul falimentelor", mai afirma analistii Frames.

Foto: pexels.com
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Preturile apartamentelor urca vertiginos. Cat a ajuns sa coste o garsoniera de 40 mp in Bucuresti?
Imobiliare

Preturile apartamentelor urca vertiginos. Cat a ajuns sa coste o garsoniera de 40 mp in Bucuresti?

today11 Dec. 2024
Alt val de scumpiri loveste buzunarul romanilor, fix inainte de Sarbatori. Anunt oficial
Economie

Alt val de scumpiri loveste buzunarul romanilor, fix inainte de Sarbatori. Anunt oficial

today11 Dec. 2024
Statul te taie de la portie, de la 1 ianuarie 2025. Iata cine pierde bani si ce beneficii dispar
Economie

Statul te taie de la portie, de la 1 ianuarie 2025. Iata cine pierde bani si ce beneficii dispar

today11 Dec. 2024
Cum sa-ti modernizezi locuinta cu intrerupatoare smart? Confort si control
Life Style

Cum sa-ti modernizezi locuinta cu intrerupatoare smart? Confort si control

today11 Dec. 2024
Coalitia pro-europeana se pregateste sa preia fraiele Puterii. Ce planuri au liderii PNL, PSD, USR si UDMR
Ultima ora

Coalitia pro-europeana se pregateste sa preia fraiele Puterii. Ce planuri au liderii PNL, PSD, USR si UDMR

today11 Dec. 2024
Romania, la egalitate cu Luxemburg la numarul de bugetari pe mia de locuitori. In Luxemburg salariul minim sare de 2.500 euro/luna
Economie

Romania, la egalitate cu Luxemburg la numarul de bugetari pe mia de locuitori. In Luxemburg salariul minim sare de 2.500 euro/luna

today11 Dec. 2024
8 joburi care sunt in pericol din cauza inteligentei artificiale in Romania
Companii

8 joburi care sunt in pericol din cauza inteligentei artificiale in Romania

today11 Dec. 2024
13 dintre cele mai proaste sfaturi pe care le primesti ca proaspat investitor la bursa
Business

13 dintre cele mai proaste sfaturi pe care le primesti ca proaspat investitor la bursa

today11 Dec. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Statul te taie de la portie, de la 1 ianuarie 2025. Iata cine pierde bani si ce beneficii dispar
Economie

Statul te taie de la portie, de la 1 ianuarie 2025. Iata cine pierde bani si ce beneficii dispar

today11 Dec. 2024
Cum sa-ti modernizezi locuinta cu intrerupatoare smart? Confort si control
Life Style

Cum sa-ti modernizezi locuinta cu intrerupatoare smart? Confort si control

today11 Dec. 2024
Coalitia pro-europeana se pregateste sa preia fraiele Puterii. Ce planuri au liderii PNL, PSD, USR si UDMR
Ultima ora

Coalitia pro-europeana se pregateste sa preia fraiele Puterii. Ce planuri au liderii PNL, PSD, USR si UDMR

today11 Dec. 2024
Romania, la egalitate cu Luxemburg la numarul de bugetari pe mia de locuitori. In Luxemburg salariul minim sare de 2.500 euro/luna
Economie

Romania, la egalitate cu Luxemburg la numarul de bugetari pe mia de locuitori. In Luxemburg salariul minim sare de 2.500 euro/luna

today11 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x