ANALIZELE Manager.ro: E bine ca firmele sa restrictioneze accesul la internet al angajatilor? Poate doar putin
angajatiangajatoriinternetrestrictionare internet la serviciufacebooktwitteryoutube
Nu trebuie sa aducem multe argumente in favoarea afirmatiei ca un angajat care petrece foarte mult timp pe Facebook, Twitter sau YouTube este mai putin productiv. Ultimele studii arata insa ca o "cenzurare" online prea mare a salariatului afecteaza performantele la serviciu ale acestuia.
Un studiu lansat in 2006, destul de controversat, arata ca firmele din SUA pierd anual 3,8 miliarde de dolari din cauza timpului petrecut de angajati pe internet pe site-uri care nu au legatura cu activitatea lor. Pe de alta parte, dintr-o cercetare realizata in 2005 reiese ca internetul reprezinta modul preferat de pierdere a timpului pentru angajati. Un alt studiu arata ca jumatate din companiile americane restrictioneaza accesul la Facebook si Twitter. Altele blocheaza site-urile de cumparaturi sau platforma de partajare video YouTube. Alte firme sunt mult mai ingaduitoare si le permit angajatilor sa urmareasca noul videoclip senzatie de pe internet, atata timp cat activitatea lor nu este afectata de acest lucru.
Am adus mai sus argumente in favoarea blocarii accesului angajatilor la anumite site-uri.
Acum haideti sa privim lucrurile din cealalta perspectiva, a angajatului. Un studiu recent, realizat de Universitatea din Copenhaga, arata ca cenzurarea si restrictionarea accesului la internet al angajatilor le afecteaza serios productivitatea si nicidecum nu o sporesc. Nu credeti asta domnilor manageri? Sa prezentam atunci testul. Poate va convingem. Un grup de persoane a fost rugat sa priveasca un film in care alti oameni isi pasau mingi. Persoanele au fost apoi rugate sa numere pasele. Insa inainte de a face acest lucru, jumatate din grupul de test a fost pus sa urmareasca un videoclip hazliu. Celeilalte jumatati i-a fost prezentat un videoclip in care pe ecran aparea un mesaj: pot sa vada un videoclip hazliu daca apasa pe un buton. Dupa ce l-au apasat, a aparut un nou mesaj: filmul nu este disponibil.
Dupa zece minute li s-a cerut tuturor participantilor la test sa treaca la numararea paselor. Cei care au vizualizat inainte videoclipul hazliu s-au descurcat semnificativ mai bine decat cei carora accesul la film le-a fost blocat. Psihologul Roy Baumeister explica: "Puterea vointei este ca muschii: suprasolicitarea o epuizeaza. Daca le interzici oamenilor, de exemplu, accesul la internet de la serviciu, acest lucru ii va face mai putin concentrati si eficienti".
Cercetatorii de la Universitatea Copenhaga nu vor sa transmita faptul ca este ok ca un angajat sa acorde mai mult timp pe internet activitatilor care nu au legatura cu munca, ci ca reteta ideala este ca oamenilor sa li se permita la anumite intervale pauze in care sa se relaxeze online. Este la fel ca pauza de cafea, o "inventie" introdusa de o companie americana din Buffalo, cu mari beneficii atat pentru angajati cat si pentru angajatori, inca din secolul al XIX-lea.