Robert J. Thompson, profesor de Cultura Populara si Televizata in cadrul Syracuse University si Todd Dewett, profesor de management in cadrul Wright State University - Dayton, Ohio, au extras pentru noi cateva lectii esentiale despre afaceri, inspirate de filmele sangeroase, dar in acelasi timp inteligente, regizate de "copilul nebun" al Hollywood-ului, Quentin Tarantino.
"Personajele lui Tarantino sunt compromise din start", spune Thompson. "Ele vorbesc intr-o limba pe care oamenii de rand o inteleg si urmeaza o cultura simpla". Chiar daca filmele lui Tarantino sunt controversate, din cauza limbajului vulgar, a violentei si subiectelor taioase, putem extrage unele lectii despre afaceri, mai mult sau mai putin coerente...
1. Antreneaza-te de zor, pentru a obtine cele mai bune rezultate
In Kill Bill: Volumele 1 si 2, personajul interpretat de Uma Thurman, The Bride, doreste sa se razbune pe grupul care i-a distrus viata si a lasat-o sa moara in ziua nuntii ei. The Bride nu va fi linistita, pana cand nu-l va distruge pe Bill; in acest sens, deprinde artele martiale si se bate ca o eroina.
Chiar daca razbunarea nu reprezinta o motivatie in afaceri (oare?), personajul lui Thurman ne demonstreaza faptul ca totul este posibil, atunci cand ne antrenam intr-o anumita directie. Potrivit lui Dewett, multi bani sunt irositi de companiile care nu reusesc sa aduca un om potrivit, care sa realizeze trainingul angajatilor. Companiile trebuie sa gaseasca un guru adevarat, sa se asigure ca angajatii sunt motivati sa invete mai mult si apoi sa le ofere posibilitatea de a-si proba aptitudinile.
2. Ai nevoie de o echipa puternica
Tarantino creeaza intotdeauna o echipa de actori invincibila, care lucreaza excelent impreuna, spune Dewett. Alti producatori de filme cred ca simpla angajare a unui star precum Bruce Willis le va aduce gloria la box office. Gresit! Doar o combinatie precum Bruce Willis + Samuel L. Jackson + John Travolta poate zdruncina cultura cinematografica pentru totdeauna (vezi PULP FICTION, 1994).
In acelasi mod, companiile cred ca succesul poate fi atins, daca angajeaza un singur manager talentat. O greseala fundamentala a companiilor este analiza superficiala a candidatului: S-a descurcat bine la interviul de angajare? Are un CV acceptabil? Managerii nu analizeaza insa si in ce masura se va integra acel candidat in echipa existenta, spune Dewett. De multe ori, companiile angajeaza o persoana care "arata bine pe hartie", numai sa descopere apoi ca nu se poate integra in echipa de lucru.
3. Alege calitatea, in locul cantitatii
Tarantino regizeaza un film odata la cativa ani si acest lucru ii permite sa sculpteze atent perfectiunea. El aduna la un loc o echipa fabuloasa (precum Leonardo DiCaprio + Jamie Foxx + Christoph Waltz, vezi DJANGO UNCHAINED, 2012), scrie un scenariu la fel de fabulos si nu se grabeste.
Multi antreprenori alearga intr-o competitie demult pierduta si "modifica prea multe elemente, in loc sa modifice doar cat trebuie", spune Dewett. "O companie se poate schimba". Nu actiona din impuls! Ce a mers in cazul companiei X nu va functiona si in cazul companiei Y.
4. Lucreaza doar cu oameni talentati
Tarantino a mizat mereu pe proiecte indraznete, pe care le-a cladit chiar el, in calitate de scriitor, regizor, producator si uneori, actor. Este recunoscut pentru castingul scandalos, pentru talentul cu care aduna in jur vedete incontestabile; Tarantino lucreaza de multi ani cu acelasi grup de actori.
Regizorii precum Tarantino sunt fanii comunicarii, a feedback-ului constructiv. Tarantino nu se teme sa participe la discutii dificile sau sa isi iasa din minti... Pentru a-si desfasura afacerile cum se cuvine, antreprenorii trebuie sa aiba in jurul lor angajati talentati, curajosi si motivati, care sa nu fuga de responsabilitatile "regizarii unui film mare", cum este cel al propriului succes.