Mitul se destrama: Companiile renunta la China pentru SUA
mitcompaniichinasuaamericasomaj
Costurile muncii si calitatea bunurilor produse reprezinta principalele motive pentru care marile companii se vor reintoarce in SUA, unde somajul este in floare, potrivit unui studiu realizat de Boston Consulting Group.
Potrivit BCG, 37% dintre executivii companiilor americane din manufactura doresc sa mute productia din China in America.
Proportia ajunge la 48%, in randul companiilor cu venituri de peste 10 miliarde de dolari, sustin autorii sondajului.
Majoritatea managerilor se asteapta ca in urmatoarea perioada costurile cu salariile sa creasca in China si au declarat ca paradisul chinez este mai costisitor decat arata pe hartie; clientii doresc proximitate si vor sa aiba totul la o aruncatura de bat.
Companiile care fabrica produse din cauciuc si plastic sunt cele mai dispuse sa revina in SUA. Pe de alta parte, jucatorii din segmentul IT, metale si transport nu ar da China pe America.
"Industria manufacturii inclina sa revina in SUA", a declarat Harold Sirkin, partener al firmei BCG si co-autor al studiului citat de CNBC.
BCG estimeaza ca o industrie a manufacturii mai competitiva, la nivelul Statelor Unite ale Americii, ar genera trei milioane de locuri de munca, pana la finele acestui deceniu.
Sondajul a fost realizat in randul a 106 producatorii din SUA, in luna februarie, prin intermediul internetului.
Redefinirea LOW COST-ului
Companiile mari au mai multe fabrici, a caror productie poate fi relocata acasa si dispun de un acces mai bun la finantare, a subliniat Sirkin.
Sirkin a adus in discutie numele unor companii de prestigiu, pentru a-si sustine argumentele: Ford Motor, NCR, MasterLock, SleekAudio, Chesapeake Bay Candle si Farouk Systems.
America devine treptat o tara "low cost" dezvoltata, potrivit BCG, unde veniturile au inceput sa se situeze sub cele inregistrate in Europa Occidentala sau Japonia.
Unele companii-mamut, precum General Electric si Boeing Co, au recunoscut ca au mers prea departe, cand si-au mutat operatiunile din SUA in China si diferentele de cost al muncii incep sa fie tot mai mici, intre cele doua mari economii.
General Electric si-a mutat afacerile din manufactura din Mexic si China in Kentucky.
Caterpillar Inc. a renuntat la o parte din productia din Japonia, aducand-o in Georgia, unde va construi tractoare si excavatoare de mici dimensiuni.
Producatorul de utilaje grele construieste si extinde, in prezent, 15 fabrici in SUA. De asemenea, se dezvolta rapid in China.
Aceasta reintoarcere acasa ar putea fi insa de scurta durata, au mai spus analistii BCG, daca dolarul se apreciaza peste limitele acceptate.
Altii sustin ca majorarea investitiilor in unitatile de peste mari si tari sugereaza faptul ca relocarea companiilor in SUA reprezinta o exceptie de la regula.
Industria manufacturii din SUA este mai "usoara" cu 16% din joburi sau 2 milioane de angajati. Reducerile de personal au fost facute in intervalul 2007 - 2009. Revenirea ar putea reprezenta doar un impuls de moment.
Intre timp, peste 600.000 de joburi din SUA, aferente industriei de manufactura, raman vacante, din cauza lipsei de experienta si pregatire a candidatilor, a anuntat Institutul Manufacturii si Deloitte.
O mai buna concentrare asupra educarii elevilor si studentilor in materii precum stiinta, tehnologia, ingineria si matematica ar putea contribui semnificativ la deficitul de angajati experimentati.