Autostrada educatiei, autostrada vietii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Autostrada educatiei, autostrada vietii
Autostrada educatiei, autostrada vietii
de Vlad Strunescu la 25 Mai. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
accident ungarialive la volanlive facebookaccidente romaniascoala soferi

In 2016, Romania era pe locul trei in Uniunea Europeana la abandon scolar si pe ultimul la cat este in stare sa rupa din PIB ca sa aloce Educatiei. In aceste conditii, cum am putea ocupa locuri fruntase la ceva bun?

Asa ca stam foarte prost si la siguranta rutiera. Si asta este prima noastra problema: stam! Care va sa zica, nu ne miscam (poate doar inapoi), nu avansam. 
 
Ne-am blocat pe ultimele locuri in statisticile negative, precum traficul pe Valea Prahovei, in zilele libere care au trecut si in zilele libere care vor urma. 


Citeste si: O suta de ani si 7,63 kilometri de autostrada pe an
 
Accidentul de marti - in care, pentru ca un ins avea fantezii de reporter CNN, si-au pierdut viata 9 oameni si au ramas orfani aproape 20 de copii - este o sinistra ilustrare a faptului ca Romania contabilizeaza cele mai multe accidente rutiere fatale din intreaga Uniune Europeana. 
 
In 2017, in tara noastra, numarul accidentelor generatoare de doliu a crescut cu 1%, la 98 la un milion de locuitori, dublul mediei din Uniunea Europeana, punand Romania mot in Europa.
 
Dupa fuga concetatenilor nostri spre vestul continentului, dupa scaderea aproape continua a natalitatii, la 100 de ani de la Marea Unire, accidentele rutiere ne toaca natia. 
 
In acest timp, in majoritatea statelor UE, rata accidentelor mortale era mai mica de 60 de decese la un milion de locuitori, iar opt dintre aceste state inregistrau sub 40 de decese la un milion de locuitori.
 
Cel mai bine stau Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Marea Britanie (27), Olanda (31) si Danemarca (32), iar Estonia si Slovenia au avut cele mai imbucuratoare scaderi ale numarului de accidente mortale fata de 2016: 32%, respectiv 20%. 


Citeste si: Duminica Tomii (de dupa Pastele Cailor)
 
In 2017, 25.300 de persoane si-au pierdut viata pe drumurile Uniunii, iar 135.000 au suferit accidente grave. Dintre acestia, mare parte erau ceea ce se cheama participantii la trafic vulnerabili, adica pietoni, ciclisti, motociclisti.
 
Costurile socio-economice estimate de UE a fi cauzate de accidentele rutiere mortale, precum si de vatamarile rezultate insumeaza 120 de miliarde de euro pe an. 
 
La fel ca in bancul, in care, constatand ca a scazut cererea din cauza imbatranirii prestatoarelor de servicii, patronii unui bordel decid sa inlocuiasca paturile, in loc sa improspateze personalul, la noi, de fiecare data cand are loc un foarte grav accident, se vorbeste despre inasprirea Codului rutier, despre amenzi si mai mari, in loc sa se schimbe radical felul in care se face scoala de soferi. 
 
Pe care, acum, o termina si indivizi care nici macar nu stiu carte sau care nu si-au dovedit maturitatea si responsabilitatea in niciun fel. Cum sa obtii, dupa o luna-doua, permis de conducere, cand tu nu ai condus nimic in viata ta? 
 
Cum sa ai drept de viata si de moarte asupra unor semeni care-ti sunt pasageri sau sunt co-participanti la trafic si au acelasi drept, dar poate ca si sunt constienti de el? 
 
Nu ar trebui obtinut dreptul de a conduce, in urma absolvirii unei scoli veritabile, nu a unui curs intensiv de tinut volanul in mana? Nu ar trebui obtinut dreptul deplin de a conduce, in urma absolvirii unei scoli care sa dureze vreo doi ani, cum se face in state responsabile? 
 
Pana la urma, verbul corect este a sofa, dar, la noi, el este sinonim  cu a conduce. Asa si scrie pe bucata de plastic care legalizeaza drepul de a sofa: permis de conducere.
 
Dar, de la a conduce o tara, pana la a conduce o companie, o firmulita, o afacere cat de mica, putini dintre noi realizeaza cata responsabilitate presupune verbul a conduce.
 
Caci, automat, el te ridica la rangul de lider. Cineva face ce spui tu, cineva se ia dupa tine pentru ca tu conduci. In acelasi fel, prin intermediul volanului, automobilul, masina se duce in directia pe care o impune soferul… conducatorul.
 
De unde si starea de fericire, efemera betie de putere pe care, ajuns la volan, o poate resimti si cel mai insignifiant angajat dintr-o ierarhie, caci, odata urcat la comenzi, el este... SEFUL!
 
Din nefericire, fara sa constientizeze si raspunderea care vine “la pachet”, ci doar ca o masinarie raspunde imediat la comenzile lui.
 
Aceeasi stare de beatitudine ii face pe unii sa se simta importanti si sa transmita "live"... nimic despre nimic, dar cu riscuri uriase, concretizate, iata, in multi morti si orfani.
 
Din moment ce un sofer are un nivel scazut de educatie si de inteligenta, cum ar putea fi un bun conducator auto, cum si-ar putea stapani nervii si volanul, cum ar putea sa nu bage masina-ntr-un camion si oameni in mormant? 


Citeste si: Ford bate obrazul Guvernului ca nu face autostrazi
 
Ne preocupa nevoie mare sfarsitul lumii (care este anuntat din vreo sase-n sase luni), dar nu facem mai nimic pentru a ne tine departe de sfarsitul individual. 
 
La noi, linia vietii este mai scurta decat autostrazile. Daca pe acestea ar trebui sa le construiasca statul, la prelungirea liniilor vietilor noastre putem contribui noi insine, tocmai pentru ca ele sunt mai mult o metafora, nu sunt predefinite, nu ni le-au trimis ursitoarele prin sms sau "live" pe Facebook...
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort
Business

Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort

today16 Iun. 2025
Economistii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic
Economie

Economistii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic

today15 Iun. 2025
6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici
Life Style

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici

today14 Iun. 2025
Rolul pulsatorului in mulsul zilnic
Casa si gradina

Rolul pulsatorului in mulsul zilnic

today13 Iun. 2025
Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!
Business

Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!

today13 Iun. 2025
Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie
Economie

Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie

today13 Iun. 2025
Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf
Life Style

Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf

today13 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x