Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

INTERVIU. Irinel Marghioala, Brand Manager Lexus, despre motorizari hibrid, electrice si pe hidrogen. Cum ne alegem corect noua masina


INTERVIU. Irinel Marghioala, Brand Manager Lexus, despre motorizari hibrid, electrice si pe hidrogen. Cum ne alegem corect noua masina
de Florin Amariei la 01 Apr. 2020
INTERVIU. Irinel Marghioala, Brand Manager Lexus, despre motorizari hibrid, electrice si pe hidrogen. Cum ne alegem corect noua masina
Tags: lexus romaniainterviuautomasini

Programul Rabla Plus a inceput. Cei interesati pot obtine bani pentru a-si achizitiona o masina care polueaza mai putin, consuma mai putin (in functie de stilul de condus al fiecaruia) si care are costuri mai mici de intretinere.


 
Pentru ca exista nenumarate necunoscute in lumea autovehiculelor cu diverse tipuri de motorizari, m-am gandit sa va ofer o perspectiva autorizata asupra acestora. Ce ar trebui sa alegem, daca vrem o masina noua pentru care sa platim un impozit mai mic si sa cheltuim lunar mai putin pe combustibil? Ce ar fi potrivit pentru flote? Exista diferente notabile in PHEV si HY? La toate acestea si multe altele va raspunde mai jos Irinel Marghioala, Brand Manager Lexus Romania.
 
In curand, la aceleasi intrebari vor raspunde si BMW Romania, si Porsche Romania. Vom avea, asadar, la finalul acestei serii de interviuri lamuriri de la companii care investesc destul de mult in piata din Romania si care, in anii urmatori, se vor implica activ in dezvoltarea mijloacelor de cumparare si utilizare facile pentru masinile cu combustie interna (ICE), hibrid (HY), plug-in hybrid (PHEV) si electrice (EV).
 
De retinut! Parcul auto national cunoaste in acest moment o dinamica accelerata cu o sezonalitate diferita fata de ceea ce stiam noi pana acum. Aceasta este o consecinta directa a schimbarilor legislative atat la nivel european, cat si national, dar si a programelor de stimulare a reinnoirii ale parcului national de automobile. Trendul descendent al pietei in lunile Ianuarie - Februarie (din punct de vedere inmatriculari de masini noi) este influentat considerabil de catre clientii care amana achizitia unei masini pana la intrarea in vigoare a programului Rabla, tocmai de aceea vedem o tendinta de scadere la nivelul brandurilor de volum si o stabilizare pentru brandurile premium si de lux, acolo unde subventia nu reprezinta un procent considerabil din valoarea de achizitie.
 
Manager.ro: Este masina viitorului electrica sau trebuie sa avem in vedere un alt tip de motorizare?
 
Irinel Marghioala: Din punct de vedere tehnologic, exista cateva alternative de propulsie viabile pentru "masina viitorului". Discutam aici despre sisteme de propulsie hibrid, propulsie integral electrica, propulsie de tip fuel-cell si, de ce nu, poate si alte tehnologii care isi vor face loc pe piata. Desigur, catalogarea lor drept mijloace de propusie garantate pentru masina viitorului este o declaratie mult prea indrazneata. Sa nu uitam ca tehnologia care a franat dezvoltarea masinilor electrice la inceputul anilor 1900-1920 a fost chiar adoptarea electromotorului pentru masinile cu combustie interna, element ce a inlaturat un mare inconvenient din procedura de functionare a masinilor cu motor termic (procedura de pornire inainte adoptarea electromotorului nu era una tocmai usoara).
 
Irinel Marghioala: Cred ca este foarte important sa ne raportam pe termen mediu si lung mai degraba la viitorul mobilitatii. Traim intr-o societate care apreciaza din ce in ce mai mult timpul, iar solutiile de mobilitate complexe pot asigura in viitor atat o deplasare sustenabila a pasagerilor, cat si o valorificare mai buna a timpului petrecut in habitaclul unui automobil sau a unui mijloc de mobilitate.
 
Manager.ro: Care sunt provocarile momentului in materie de masini electrice (EV), plug-in hybrid (PHEV), hibrid (HY) si combustie interna (ICE)? Ce avantaje si dezavantaje trebuie avute in vedere?    
 
Irinel Marghioala: Aici cred ca trebuie sa facem o defalcare pe tipuri de propulsie, pentru a evidentia cat mai bine avantajele si dezavantajele fiecareia, si abia apoi putem incerca sa le cumulam intr-un tot unitar.
 
Spre exemplu, pentru masinile electrice eu ma pot gandi la doua mari provocari. Una este asigurarea unui proces sustenabil de productie a automobilelor, respectiv bateriilor, incepand de la extractia mineralelor si ajungand pana la ciclul de utilizare post-automobil al bateriilor, respectiv reciclarea eficienta a elementelor constructive ale acestora. O alta provocare este mentinerea balantei energetice la nivel de retea in functie de oscilatiile raportului cerere-oferta de curent electric folosind tehnologii curate de generare a curentului electric. Aici am exclus dezvoltarea infrastructurii, pentru ca in acest moment exista un proces accelerat de adaptare a acesteia pentru acomodarea masinilor electrice.
 
La nivel de masini plug-in hybrid, cea mai mare provocare este educarea clientilor din punct de vedere al comportamentului de folosire al alimentarii la priza. In acest fel, posesorul unei masini PHEV isi poate asigura o mobilitate urbana aproape exclusiv electrica, avand in vedere distantele medii parcurse in mediul urban.
 
Provocarea automobilelor hibrid (HY) este in acest moment cresterea eficientei motorului termic la un nivel superior fata de cel in prezent, dar si actualizarea constanta a tehnologiilor de stocare a energiei, respectiv de utilizare a acesteia. Aceasta tehnologie este in acest moment foarte accesibila in piata si ofera performante extrem de bune, atat din punct de vedere dinamic, cat si din punct de vedere ecologic.
 

Foto: Gabriel Preda
 
Automobilele cu combustie interna (ICE) au in momentul de fata doua provocari – dezvoltarea tehnologica pentru a obtine performante mai bune din punct de vedere consum si emisii, dar si repozitionarea in industria auto acolo unde solutiile hibrid, PHEV sau electrice inca nu pot sa ofere un echilibru optim intre costuri de productie / costuri de utilizare / autonomie.
 
Ingloband toate cele discutate mai sus, cred ca provocarile momentului ce cuprind toate aceste tehnologii tin de distribuirea optima la nivel de productie, acceptare a publicului si utilizare a acestora de-a lungul intregului sector de mobilitate, precum si dezvoltarea accelerata a infrastructurii pentru a putea acomoda schimbarea proportiilor intre metodele de propulsie de mai sus. Provocarea tine de intelegerea utilizatorilor a necesitatilor de mobilitate si ajustarea deciziilor de achizitie in functie de acestea*.

*Spre exemplu, companiile sau persoanele care folosesc mijloace de transport preponderent in mediul urban sa aleaga masini electrice sau PHEV, atunci cand discutam despre necesitati de calatorie urban-extraurban intr-o proportie aproximativ egala sa aleaga automobile PHEV sau HY, iar pentru industriile de transport preponderent extraurban, cu necesitati de autonomie extinsa sa existe optiuni de propulsie ICE din ce in ce mai eficiente. Evident, toate aceste aspecte sunt conditionate si de balanta de pret echilibrata intre toate mijloacele de mai sus, precum si infrastructura mentionata mai sus.
 
Manager.ro: Exista solutii pe care le pot autoritatile sau companiile private aborda pentru a sprijini o electrificare mai rapida, in afara de arhicunoscutul Program Rabla? Ar trebui mediul public implicat in aceasta tranzitie?
 
Irinel Marghioala: Intotdeauna exista solutii, sunt foarte multe state europene care au reusit sa implementeze programe coerente de stimulare a electrificarii parcului auto si de la care putem invata. Cel mai important lucru este ca aceste solutii sa fie bazate pe date reale, sa aiba obiective clare, usor cuantificabile si sa fie usor de adaptat la necesitatile dinamice ale publicului.
 
Este foarte important ca mediul public sa fie implicat inca din primele faze ale unor astfel de proiecte, incepand cu programe de constientizare, de educare asupra tehnologiilor, dar si de construire a obiectivelor.
 
In acelasi timp, consider ca si mediul privat ar trebui implicat in aceeasi masura in programele autoritatilor pentru o mai usoara implementare a acestora, dar si pentru valorificarea potentialului din punct de vedere economic al tarii. In acest fel, programe sustenabile de electrificare ale parcului auto pot genera investitii noi la nivel national.
 
Totodata, mediul privat poate genera la randul sau solutii la scara mai mica pentru obtinerea unui grad crescut de sustenabilitate al mobilitatii angajatilor. Exista companii in UK si Olanda care au trecut de la motoare ICE la solutii PHEV pentru flotele de automobile si care au oferit angajatilor atat carduri de carburant, cat si carduri pentru alimentarea cu energie electrica. Pe parcursul utilizarii flotelor de catre angajati, au realizat studii de comportament prin analiza datelor de consum si au implementat masuri de comunicare, constientizare si de stimulare a utilizarii statiilor de alimentare electrice, pentru a se asigura ca obiectivele tranzitiei de la ICE la PHEV pentru flote au fost atinse.
 
Manager.ro: Tranzitia de la masini ICE la autovehicule HY, PHEV sau EV va conduce la pierderea de locuri de munca sau scaderea investitiilor?
 
Irinel Marghioala: Nu sunt de parere ca tranzitia la metode alternative de propulsie va duce la pierderea de locuri de munca sau la scaderea investitiilor, ba dimpotriva. Daca luam in calcul procesul accelerat de electrificare la nivel global, acesta genereaza foarte multe locuri de munca si investitii noi, prin retehnologizarea si adaptarea linilor de productie actuale, precum si a fabricilor de furnizori.
 

Foto: Gabriel Preda
 
Totodata, acest proces ofera unor state care au luat startul mai tarziu in procesul de atrangere a investitiilor din automotive in productia locala sa reintre pe harta jucatorilor mari din piata.
 
La toate acestea se adauga investitiile noi tehnologiile de generare a energiei electrice din surse regenerabile (R&D, explotarea sustenabila propriu-zisa a acestor resurse, stocarea, mentenanta).
 
Manager.ro: Ce trebuie sa stim despre masinile pe hidrogen si cand vom vedea aceasta tehnologie in Romania? Exista pericole neadresate sau a fost realizat un progres suficient in acest domeniu?
 
Irinel Marghioala: Discutia este extrem de vasta pe acest subiect. Raportat la utilizarea hidrogenului ca si carburant pentru generarea de energie electrica, este o tehnologie foarte curata, cu un mare potential de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera. Dar trebuie sa retinem ca, din punct de vedere al sustenabilitatii, la fel ca si sistemele de propulsie PHEV sau electric, si aceasta depinde de capacitatea companiilor de a produce resursa principala prin metode regenerabile si putin poluante la scara industriala.

Este greu de estimat cand vom vedea aceasta tehnologie sa functioneze la scara larga pe strazile din Romania, dar ne bucuram ca la nivel global Toyota face pasi mari in directia dezvoltarii acestei tehnologii, din toate punctele de vedere (siguranta si performanta automobilelor FCEV, integrarea lor in comunitati functionale prin infrastructura relevanta, cercetare in domeniul productiei de material brut in regim putin poluant).
 
Progresul nu este niciodata suficient, la modul general. Insasi procesul evolutiv al speciilor are la baza un progres continuu prin adaptarea la diversi factori, in constanta schimbare. Cred ca acelasi paragraf este valabil si cand discutam despre progresul automobilelor ce folosesc tehnologia fuel-cell. Intotdeauna vor aparea noi provocari, iar progresul tehnologic va identifica potentiale noi pericole neadresate. Tocmai de aceea, Toyota trateaza extrem de minutios aceasta tehnologie si lucreaza intens prin pasi succesivi de dezvoltare si testare a eficientei in lumea reala.
 
Manager.ro: Cum apreciati atitudinea clientilor romani persoane fizice cu privire la masinile EV, PHEV si HY? Dar atitudinea clientilor romani persoane juridice?
 
Irinel Marghioala: Atitudinea clientilor din Romania s-a schimbat foarte mult in ultimii ani. Oamenii au devenit mult mai deschisi spre schimbare si au inceput tot mai mult sa contabilizeze extrem de atent necesitatile de mobilitate atunci cand iau in calcul achizitia unui automobil nou. Totodata, este si meritul companiilor auto care au investit multe resure in asigurarea unui parc national de test care sa includa tehnologii de propulsie cat mai variate, pentru a oferi potentialilor clienti posibilitatea de a lua decizii de achizitie bine informate.

Nu trebuie sa pierdem din vedere nici impactul puternic al programului national de stimulare a innoirii parcului auto, cu subventii consistente pentru automobile PHEV si EV, care a accelerat deschiderea publicului spre metode de propulsie alternative.

Manager.ro: Este, din punctul dumneavoastra de vedere, benefic pentru mediul inconjurator sa alegem masini EV? De ce?
 
Irinel Marghioala: Ma vad nevoit sa raspund aici la o scara mica, intrucat argumentarea acestei opinii scalata la toata industria auto probabil ar necesita cativa ani buni de documentare (trebuiesc luati in calcul parametri de exploatare a resurselor, transportul si prelucrarea lor, asamblarea si comercializarea masinilor, integrarea bateriilor in sisteme complexe de reciclare, impactul asupra mediului pe termen scurt, mediu si lung, etc.)
 

Foto: Gabriel Preda
 
Dar da, consider ca este benefic pentru mediul inconjurator sa alegem masini EV, in special cand discutam despre medii urbane aglomerate. Chiar si in ipostaza cea mai putin favorabila, in care energia electrica inca este produsa intr-un procent considerabil prin arderea carburantilor fosili, automobilele EV reusesc sa mute o mare parte a emisiilor din mediile urbane aglomerate in zone periferice sau nepopulate (ideal impadurite), ceea ce se traduce printr-o imbunatatire a calitatii vietii si o importanta componenta de sanatate publica.
 
Manager.ro: Cum pot soferii romani sa faca alegerea ideala pentru ei la capitolul propulsie? Care sunt lucrurile pe care ar trebui sa le aiba in vedere la o masina, atunci cand planuiesc o noua achizitie?
 
Irinel Marghioala: In primul rand, recomand ca orice persoana interesata de o achizitie sa aiba foarte bine definite necesitatile permanente de la un automobil si necesitatile temporare. Industria auto are o oferta extrem de variata (ca produse si ca preturi) si acopera foarte multe din potentialele necesitati ale publicului. In acelasi timp, este important ca orice potential client sa stie intevalul de buget disponibil pentru achizitia unui automobil ce bifeaza toate necesitatile permanente, dar si intervalul de buget suplimentar pe care il poate aloca pentru celelalte necesitati.

Achizitia trebuie sa fie un proces bine documentat si bazat atat pe date tehnice, cat si pe experienta utilizarii automobilului de interes in conformitate cu necesitatile (test drive).
 
In acelasi timp, cred ca e momentul ca o parte din clientii care vor face achizitii de automobile sa ia in calcul o balanta intre pretul de achizitie, costurile totale de utilizare, respectiv deprecierea masinii in timp. Deja vedem o tendinta accelerata la nivel global de a facilita prin diverse beneficii (impozite si taxe, acces in orase, taxe de parcare reduse sau gratuite) tranzitia la automobile electrificate, pentru a reduce poluarea din marile aglomerari urbane. Aceste beneficii vor influenta si piata de automobile second-hand, iar pe viitor ne putem astepta la cresterea valorii de revanzare a automobilelor electrificate, fie ca sunt HY, PHEV sau EV.
 
Manager.ro: Din perspectiva Lexus, ce e mai important acum: sustinerea inlocuirii masinilor ICE cu automobile HY sau sprijinirea trecerii directe la vehicule EV? De ce?
 
Irinel Marghioala: Atat Lexus, cat si compania mama Toyota, au o abordare extrem de bine dozata cand vine vorba de adoptarea tehnologiilor de propulsie alalternativa. Spun asta pentru ca Toyota a oferit clientilor din intrega lume primul automobil hibrid produs la scara larga – Toyota Prius, in 1997, iar Lexus RX a fost primul automobil de lux hibrid din lume, in 2005.
 
Asadar, nu mintim daca spunem ca Lexus a facut pasi mari in directia solutiilor HY cu mult timp inainte ca electrificarea sa devina un subiect atat de presant. In acest moment, Lexus se poate lauda cu 4 generatii de sisteme hibrid self-charging cu peste 1,7 milioane de automobile cu aceasta tehnologie livrate la nivel global, ce au acoperit peste 150 de miliarde de kilometri (echivalentul a distantei Pamant – Marte de peste 1.000 de ori).
 
In momentul de fata, 98% din vanzarile Lexus in Romania sunt reprezentate de motorizari hibrid. Urmatorul pas este tranzitia treptata spre automobile EV, astfel incat viitoarele modele electrice Lexus sa poata asigura aceleasi standarde de calitate si fiabilitate care au consacrat marca. Bineinteles, aceasta tranzitie se va face in paralel cu dezvoltarea continua a trenurilor de rulare self-charging hybrid, extrem de apreciate de catre clientii nostri.
 
Manager.ro: Ce le propune Lexus Romania potentialilor clienti in materie de masini? Ce pot acestia alege si de ce? 
 
Irinel Marghioala: In primul rand, Lexus Romania le propune potentialilor clienti o gama completa de automobile cu propulsie hibrid (HY), cu o garantie de 6 ani sau 200.000 de km si 10 ani de ingrijire pentru bateria sistemului hibrid. In al doilea rand, vorbim despre automobile proiectate si construite astfel incat sa ofere un habitaclu ce respecta principiile ospitalitatii traditionale japoneze, Omotenashi.
Potentialii clienti Lexus au de ales un automobil compact (Lexus CT), trei sedan-uri (IS, ES, LS – in ordinea dimensiunilor), trei crossovere (UX, NX, RX) si un coupe (Lexus LC).
 
Dincolo de specificatii tehnice si segmente auto, Lexus are de oferit elemente de o calitate aparte, atat din punct de vedere al materialelor folosite, cat si din punct de vedere al tehnicilor de constructie si asamblare. 
 
Manager.ro: Mizeaza Lexus pe succesul modelului UX 300e in Europa? Exista posibilitati de ”alimentare rapida”? Cand va fi disponibil in Romania?
 
Irinel Marghioala: Desigur, modelul UX 300e este extrem de important in strategia Lexus cu privire la electrificare. A fost acordata o atentie sporita dezvoltarii acestui model de la zero, chiar daca inginerii Lexus au avut la dispozitie know-how-ul celor 1.7 milioane de automobile hibrid comercializate. Astfel, UX 300e va avea o autonomie de pana la 400 km in ciclu NEDC corelat, tradus in peste 300 km conform testarii WLTP. Bateria de 54.3 kWh permite o viteza de incarcare maxima (DC) de 50 kWh, transpusa intr-un timp de incarcare 0
 
Lexus UX 300e va fi disponibil in Romania in cea de-a doua jumatate a anului 2021, existand in acest moment o cerere foarte mare din partea pietelor mari.
 
Manager.ro: Care este cel mai de succes model Lexus in Romania? De ce?
 
Irinel Marghioala: De departe, cel mai de succes model Lexus in Romania este crossover-ul RX, datorita balantei optime intre performante dinamice, confort, tehnologie si costuri de utilizare. 
 

Foto: Gabriel Preda
 
Statutul de pioner al tehnologiei self-charging hybrid in segmentul vehiculelor premium impreuna cu atuurile de mai sus i-au permis RX-ului sa convinga foarte multi clienti. Ulterior, fiabilitatea automobilelor Lexus a cimentat imaginea marcii si a modelului, iar in acest moment ne mandrim cu faptul ca avem foarte multi clienti care au detinut toate generatiile de RX si au asteptat-o cu nerabdare pe cea lansata de curand. Vezi si cum arata noua generatie Lexus RX.
 
Manager.ro: Ce nu stim inca despre Lexus si ar trebui sa aflam cu totii?
 
Irinel Marghioala: Sunt foarte multe. Ne-ar trebui cateva zile de dialog sa trecem sumar prin ele, dar voi incerca sa ma rezum la doua lucruri.
 
In cultura japoneza, persoanele care lucreaza peste 60.000 de ore intr-un domeniu si reusesc proactiv sa-l dezvolte si sa-l transmita mai departe poarta titlul de “Takumi”. Nu sunt foarte multi angajati Takumi in cadrul Lexus, dar toti au un rol extrem de bine definit in structura companiei. Spre exemplu, algoritmul de vopsire al masinilor, realizat de roboti, este augumentat din analiza tehnicii de vopsire a unui maestru artizan Takumi, specifica fiecarei caroserii.
 

Foto: Gabriel Preda
 
Lexus considera ca ultima instanta de verificare a unei masini ce ii poate conferi titlul de “perfect” trebuie sa fie omul. Tocmai de aceea, inainte ca orice masina sa paraseasca poarta fabricii spre client, exista zone speciale de examinare, unde maestrii Takumi Lexus si discipolii lor verifica masinile in aproximativ 1.000 de puncte.
 
Manager.ro: Cum credeti ca va arata parcul auto national romanesc in anul 2030?
 
Irinel Marghioala: Sunt de parere ca evolutia tehnologica accelerata din industria auto de la nivel global se va rasfrange si asupra pietei locale. Cu un sprijin din ce in ce mai consistent al autoritatilor si al companiilor private in privirea asigurarii infrastructurii pentru automobile PHEV si EV, piata auto din Romania va avea o crestere importanta in segmentele electrificate. Totodata, publicul a devenit din ce in ce mai bine informat, iar achizitiile s-au transformat intr-un proces ce urmareste satisfacerea necesitatilor consumatorilor si nu goana dupa cel mai mic pret.
 

Foto: Gabriel Preda
 
Manager.ro: Sa presupunem ca puteti discuta (si va asculta) toti soferii din Romania si cei care urmeaza sa obtina permisul de conducere. Care ar fi unicul sfat pe care l-ati acorda acestor persoane?
 
Irinel Marghioala: Secundele si minutele intarziere fac diferenta doar in motorsport. Pe strada, cel mai important lucru este adoptarea unui stil de conducere precaut. 
 
PRECIZARE: Interviul a avut loc inainte de declansarea pandemiei Covid-19 cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2.





 

Colaborator Manager.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 5 voturi.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine


Ultimele NOUTATI

Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016