Noutati despre TAXA AUTO: se schimba sistemul
eurovinietataxe auto uetaxa poluare
Consiliul UE a dat unda verde, ieri, pentru norme mai stricte si mai cuprinzatoare privind taxarea rutiera (Directiva privind eurovinieta) pentru a stimula desfasurarea de operatiuni de transport mai nepoluante si mai eficiente.
Legislatia revizuita include un nou sistem de abordare a emisiilor de
CO2 pentru a reduce amprenta de carbon a transporturilor, in conformitate cu Pactul verde european si cu Acordul de la Paris.
Vinietele bazate pe durata pentru vehiculele grele vor fi eliminate treptat din reteaua centrala TEN-T in termen de opt ani de la intrarea in vigoare a directivei. In cazurile in care se aplica un sistem de viniete comun, cum ar fi Tratatul privind eurovinieta, statele UE vor avea la dispozitie inca doi ani pentru a adapta sau a intrerupe sistemul respectiv.
Drumurile care fac obiectul eliminarii treptate reprezinta principalele rute pe care se deruleaza cea mai mare parte a tranzitului international al vehiculelor comerciale. Statele membre pot continua sa aplice viniete pe alte parti ale retelelor lor.
Derogari in cazuri justificate
Derogarile de la eliminarea treptata a vinietelor sunt permise in cazuri justificate, cum ar fi densitatea scazuta a populatiei sau daca o vinieta se aplica unei sectiuni limitate de drum.
De asemenea, statele vor putea institui un sistem combinat de taxare pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care ar reuni elemente legate de distanta si de durata si ar integra cele doua instrumente bazate pe variatie (cel nou bazat pe emisiile de CO2 si cel existent bazat pe clasele EURO).
Acest sistem va permite aplicarea deplina a principiilor utilizatorul plateste si poluatorul plateste, dand statelor UE flexibilitatea de a-si concepe propriile sisteme de taxare rutiera.
Ca principiu de baza al taxarii rutiere, statele membre isi pastreaza libertatea de a aplica taxe de trecere si taxe de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele grele, vehiculele grele de marfa, autocarele si autobuzele, vehiculele usoare, vehiculele utilitare usoare, microbuzele si autoturismele, in mod independent unele fata de altele. De exemplu, statele membre pot decide sa nu perceapa deloc taxe pentru autobuze.
In temeiul normelor privind valabilitatea vinietelor, acestea va trebui sa fie puse la dispozitie pentru o zi, pentru o saptamana sau zece zile ori ambele variante. Statele membre pot limita folosirea vinietei zilnice numai in scopul tranzitului.
Cum vor fi taxate vehiculele grele
Va fi introdus un nou instrument la nivelul UE pentru a varia taxele de utilizare a infrastructurii si taxele de utilizare pentru vehiculele grele in functie de emisiile de CO2. Variatia se va baza pe standardele existente in materie de emisii de CO2.
Initial, sistemul se va aplica numai camioanelor celor mai mari, dar poate fi extins la alte tipuri de vehicule grele si poate fi adaptat progresului tehnologic.
Textul include garantii pentru ca vehiculele hibride sa nu fie recompensate de doua ori si pentru a evita orice posibile suprapuneri ale variatiei pe baza emisiilor de CO2 cu alte instrumente de stabilire a pretului carbonului.
Variatia taxelor de trecere sau a taxelor de utilizare in functie de performanta de mediu va fi aplicata camionetelor si microbuzelor incepand din 2026, in cazurile in care este posibil din punct de vedere tehnic.
Taxarea costurilor externe pentru poluarea atmosferica va deveni obligatorie pentru vehiculele grele dupa o perioada de tranzitie de patru ani, in cazul in care se aplica taxe de trecere. Cu toate acestea, statelor membre li se va permite sa nu aplice aceasta taxa, dupa notificarea Comisiei, daca aceasta ar presupune devierea traficului care ar avea consecinte negative. Aceasta taxare obligatorie nu va aduce atingere optiunii statelor membre de a aplica oricum o taxa bazata pe costurile externe pentru emisiile de CO2.
Taxele pot rezolva problemele de congestionare
Statele membre vor utiliza veniturile generate de taxele de congestionare optionale sau de echivalentul lor ca valoare financiara pentru a solutiona problemele de congestionare sau pentru a dezvolta transporturile si mobilitatea durabile. O serie de dispozitii specifice clarifica in ce moment se considera ca aceasta obligatie este indeplinita atunci cand astfel de venituri sunt alocate bugetului general.
Noile norme vor permite statelor sa aplice un supliment mai ridicat (de pana la 50%) taxei de utilizare a infrastructurii percepute pe anumite sectoare rutiere unde traficul este foarte congestionat, daca toate statele membre afectate sunt de acord.
Directiva include si derogari de la normele de taxare, referitoare la contractele de concesiune existente, la persoanele cu handicap si la zonele slab populate.
Votul de ieri inseamna adoptarea de catre Consiliu a pozitiei sale in prima lectura. Actul legislativ trebuie adoptat de Parlamentul European in a doua lectura inainte de a fi publicat in Jurnalul Oficial al UE.
Pana la adoptarea de ieri de catre Consiliu, negociatorii din partea Consiliului si a Parlamentului European au ajuns la un acord politic cu privire la propunere la 15 iunie 2021. Comitetul Reprezentantilor Permanenti (Coreper) al Consiliului a aprobat acordul la 30 iunie 2021.
Directiva va intra in vigoare la 20 de zile de la data publicarii. Statele membre vor avea la dispozitie doi ani de la intrarea in vigoare a directivei pentru a include dispozitiile in legislatia lor nationala.
Taxarea rutiera este o optiune nationala in UE, statele membre putand alege sa o introduca sau nu pe teritoriul lor. Totusi, daca aleg sa perceapa taxe, statele trebuie sa respecte anumite norme comune prevazute in Directiva privind eurovinieta. Scopul este de a se asigura faptul ca impunerea taxelor rutiere nu discrimineaza traficul international ai nu conduce la denaturarea concurentei intre operatorii de transport.
In mai 2017, Comisia Europeana a prezentat propunerea de revizuire a Directivei privind eurovinieta, ca parte a primului pachet privind mobilitatea.
Foto: pexels.com