Tata Motors, o poveste cu doua taisuri
tata motorsafacerijaguar land roverindiapiata automaruti
Tata Motors este una din cele mai cunoscute companii indiene, listata la bursele din SUA. Analistii si investitorii sunt incantati de potentialul comercial al Tata, care ar putea vinde automobile si camioane intr-o economie atat de vasta, precum cea americana.
Viitorul suna bine, insa nu in totalitate. De la an la an, realitatea la Tata s-a schimbat. Din cauza designului deficitar, a experientei indoielnice oferita clientilor si a ineficientei infrastructurii, Tata se confrunta cu provocari in business-ul auto de acasa, in timp ce divizia de vehicule comerciale s-a straduit sa faca fata conditiilor economice dure.
Astfel, compania este dependenta (tot mai mult) de Jaguar Land Rover - un brand de lux in crestere, cu o expunere excelenta in China, precum si pe pietele in revenire din America de Nord si Europa. Multe din valorile asociate brandului Tata Motors releva o anumita subevaluare a companiei. Pe termen lung, investitorii doresc o confirmare a evolutiei companiei.
JLR, un factor important
Din momentul in care Tata a cumparat Jaguar si Land Rover de la Ford, in 2008, infiintand Jaguar Land Rover Automotive PLC, aceasta unitate a avut un rol semnificativ in evolutia companiei. Succesul JLR se bate insa cap in cap cu problemele Tata intampinate acasa. In primul trimestru fiscal (trimestrul din iunie 2013), JLR a realizat 80% din vanzarile companiei si 98% din EBITDA Tata.
JLR evolueaza excelent si castiga teren in China in fata unor rivali precum BMW, Audi (care face parte din conglomeratul Volkswagen) si Mercedes (detinut de Daimler). Brandurile JLR se descurca bine si in America de Nord, respectiv Europa, in ciuda tensiunilor economice.
Cum vor decurge afacerile locale ale Tata Motors?
Pe vremuri, Tata Motors avea un business local excelent, dar compania a facut unele greseli obisnuite, inclusiv supra-extinderea operatiunilor si pierderea legaturii esentiale cu preferintele clientilor sai.
Business-ul cu autovehicule comerciale al Tata ramane in picioare, avand o cota de 45% pe piata automobilelor usoare (aproape dubla decat Mahindra & Mahindra) si peste 60% pe piata vehiculelor medii si de mare tonaj (cu mult in fata Ashok Leyland si Eicher). Tata si-a unit eforturile cu Cummins, pentru a dezvolta platforme mai bune; chiar daca piata vehiculelor comerciale din India a fost lovita de declin, din cauza crizei din minerit si constructii, perspectivele pe termen lung raman bune.
Din pacate, divizia automobilelor pentru pasageri nu o duce atat de bine. Tata pierde teren in fata unor rivali precum Maruti si Hyundai.
JLR furnizeaza in prezent toata crestere grupului Tata, pe masura ce vanzarile au crescut cu 13%, in ultimul trimestru, compensand declinul de 14% al veniturilor de pe piata locala. Tata Motors ar putea fi o carte buna de jucat pentru investitorii care vor sa se pozitioneze pe o piata emergenta.