Evolutia mediului economic din Romania, nefavorabila dezvoltarii afacerilor
immafaceriinflatieinteligenta artificiala
Antreprenorii considera situatia de ansamblu a mediului economic din tara noastra ca fiind nefavorabila dezvoltarii afacerilor in 57,12% din intreprinderile mici si mijlocii, neutra pentru derularea activitatilor in 26,38% dintre organizatii si favorabila dezvoltarii afacerilor in doar 16,50% din companii.
Aceasta perceptie reflecta climatul economic in care opereaza firmele din Romania, asa cum este surprins in Carta Alba a IMM-urilor din Romania 2025. Rezultatele arata o accentuare a pesimismului in randul antreprenorilor, cauzata de instabilitatea economica si politica, dar si de dificultatile structurale care afecteaza ecosistemul de afaceri romanesc.
Numai in 8,25% din intreprinderile mijlocii s-a estimat ca evolutia mediului de afaceri pe tot anul 2025 va favoriza afacerile.
Finantarea, principala nevoie a IMM-urilor
Antreprenorii romani se bazeaza pe fonduri europene si nationale pentru dezvoltarea activitatii, ceea ce inseamna ca politicile publice ar trebui sa se adapteze tinand cont de principalele nevoi de finantare ale IMM-urilor, care vizeaza:
-
investitii in echipamente, tehnologie sau imobiliare – 51,19%
-
dezvoltarea unor produse, servicii sau accesarea unor noi piete – 34,81%
-
finantarea stocurilor si capitalului de lucru – 26,28%
-
pregatirea angajatilor – 18,09%
-
refinantarea unor alte obligatii financiare – 8,70%.
Dificultati semnalate in activitatea IMM-urilor
Inflatia in crestere si concurenta neloiala se afla in topul provocarilor intampinate de intreprinzatori.
Cele mai frecvente dificultati semnalate de acestia includ:
-
inflatia in crestere – in 46,42% dintre firme;
-
concurenta neloiala – 45,30%
-
scaderea cererii interne – 40,39%
-
cresterea nivelului cheltuielilor salariale – 35,76%
-
concurenta produselor din import – 31%
-
incertitudinea evolutiilor viitoare – 29,03%
-
costurile ridicate ale creditelor – 28,61%
-
intarzierile la incasarea contravalorii facturilor de la firmele private – 27,91%
-
pregatirea si mentinerea personalului – 24,68%
-
fiscalitatea excesiva – 23,42%
-
aprovizionarea cu materii prime/produse etc. – 20,06%
-
birocratia – 18,51%
-
scaderea cererii la export – 14,17%
-
coruptia – 13,88%
-
neplata facturilor de catre institutiile statului – 13,46%
-
controalele excesive – 11,08%
-
calitatea slaba a infrastructurii – 8,56%
-
instabilitatea relativa a monedei nationale – 7,15%
-
accesul dificil la credite – 6,73%
-
obtinerea consultantei si trainingului necesar firmei – 5,89%
-
cunoasterea si adoptarea acquis-ului comunitar – 2,24%.
Informatizarea si digitalizarea in IMM-uri
Internetul este utilizat la scara larga de IMM-uri, in proportie de 92,80%, iar calculatoarele sunt prezente in 87,90% dintre firme.
Site-ul propriu al firmei este folosit de 68,30% dintre IMM-uri, astfel ca doua treimi dintre intreprinderi au inteles importanta prezentei online ca instrument de comunicare si validare in fata clientilor. De asemenea, retelele de socializare sunt utilizate de 62,54% dintre firme, ceea ce confirma orientarea semnificativa catre marketingul digital si interactiunea directa cu clientii.
Cu toate acestea, vanzarile sau cumparaturile online sunt integrate in activitatea a doar 35,16% dintre IMM-uri. Asta arata o adoptie moderata a comertului electronic, cu potential major de extindere.
Iar inteligenta artificiala este utilizata in doar 13,54% dintre firme.
Cel de-al XXIII-lea raport de cercetare anual a fost realizat in prima jumatate a anului 2025 de catre IMM Romania, confederatie patronala reprezentativa la nivel national pentru IMM-uri, prin intermediul unei anchete pe baza de chestionar in 1077 de intreprinderi – micro, mici si mijlocii – din toate regiunile de dezvoltare ale Romaniei, ramurile de activitate si categoriile de varsta.
Citeste si: Romania in doua viteze: care sunt judetele care atrag bani si care au ramas in urma
Sursa foto: pexels.com