Femeile de afaceri difera de barbatii de afaceri la capitolul stil
afacerifemeibarbatiputeremanagementstilcomunicare
In transeele afacerilor, realitatea arata ca tiparul managerului ramane inca la masculin: increzator, dominant, competitiv, ferm, agresiv si independent. Desi sunt din ce in ce mai multe femei antreprenor, ideea de leadership de succes trebuie inca sa adopte in jargonul sau stiluri si carcateristici care dau mai bine la feminin: concilianta, orientare spre client, stil consultativ, abilitati de interrelationare. Acestea din urma sunt asociate stilului de management al femeilor de afaceri.
Femeile de afaceri isi folosesc pozitia de autoritate pentru a crea un mediu pozitiv, deschis cresterii. Barbatii creeaza ierarhii, pentru ca sa comande si sa li se raspunda prin supunere. Dictionarul Webster defineste ierarhia ca un organism de oameni cu autoritate sau gruparea oamenilor in functie de abilitate sau ...statut profesional.
Multe femei au crescut conform unui anumit tipar cultural: sa asculte, sa fie bune prietene, sa tina jurnale in care sa-si scrie gandurile, sa aiba grija de papusi, sa o ajute pe mama. I-au vazut apoi pe baieti tachinandu-le, raspunsul parintilor fiind: "Ignora-l. O sa creasca el".
Baietii au crescut construindu-si cazemate si creeandu-si cluburi secrete cu prietenii. Este un tip de conditionare care ii face sa le vada pe fete ca pe niste mimoze, incapabile sa intre in competitie cu ei. Si asta in ciuda faptului ca fetele iau note mai bune la scoala si invata mult mai repede.
Faith Whittlesay, de doua ori ambasador al SUA in Elvetia a spus la un moment dat ca "Ginger Rogers facea exact aceleasi lucruri ca si Fred Astaire did! In plus, purta si tocuri!"
Comunicarea este una dintre cele doua chestiuni cele mai des citate atunci cand femeile de afaceri sunt intrebate ce li se pare cel mai dificl de abordat la locul de munca (cealalta fiind echilibrul dintre cariera si familie). Felul distinct in care femeile si barbatii comunica este cel mai frecvent rezultat al stereotipiei de gen. Femeile si barbatii care lucreaza impreuna sunt adeseori prinsi in noduri de comunicare, in special cele care se refera la putere si manageriere a echipelor. Cer si ofera sfaturi diferit, raspunsurile si cronometrarea acestora e diferita, au stiluri diferite cand impun cereri privind munca desfasurata. Totul este rezultatul cxonditionarii sociale timpurii.
Depasirea golurilor de comunicare este o problema de atentie pentru diferentele de gen, nu numai in ceea ce-i priveste pe colegi, dar si pe clientii barbati.
Politica biroului se refera, in ultima instanta, la detinerea puterii care nu are o definitie precisa. Influenta si puterea sunt determinate de cultura corporatista (care reflecta valorile impartasite de CEO) si de apetitul indivizilor din organizatie pentru putere (care reflecta propriile personalitati).
O pozitie in top management atrage dupa sine o aura de forta, pe care barbatii si femeile o definesc si o exercita diferit. Stilurile de conducere nu sunt nici ele identice. Stilul barbatilor este caracterizat prin: orientare spre sarcina, autocratie, tendinta spre penalizare. Stilul femeilor este caracterizat ca fiind bazat pe echipa, democratic, tarnsformational si tendinta de recompensare.
Exista cateva lucruri de care trebuie sa tinem cont. Femeile isi iau ceva timp liber pentru a creste copiii. Apoi, unii barbati simt ca trebuie sa fie corecti politic fata de femei si resping ceea ce ei considera a fi tratament special. Dar aici este o capcana pe care si femeile insele trebuie sa o ocoleasca: tendinta de a se purta ca un barbat.