INTERVIU Simona Dobre, Tagline: Contextul economic dificil indeamna la precautie in alegerea clientilor
simona dobretaglineantreprenoribusinesswomanprobleme antreprenori
Un antreprenor trebuie sa fie prudent cand isi alege clientii cu care lucreaza, mai ales intr-un context economic dificil ca cel din prezent.
Acesta este doar unul dintre sfaturile date antreprenorilor de Simona Dobre, fondatorul agentiei de PR si publicitate Tagline.
Tagline este o agentie de relatii publice si publicitate, care creeaza si implementeaza campanii de promovare pentru antreprenori si companii multinationale.
Fondatoarea Tagline este Simona Dobre, care dupa o experienta de aproximativ zece ani de jurnalism, din care ultimii sase ani i-a petrecut in trusturile Realitatea-Catavencu si Pro TV, a decis in 2011 sa devina antreprenor.
1. Ce probleme ai intampinat cand ai vrut sa demarezi afacerile?
Birocratia la preluarea unei firme a fost principala piedica. Am angajat un avocat ca sa pot urgenta preluarea, intrucat procesul s-a dovedit a fi complicat si costisitor.
2. Ce probleme ai avut dupa start?
Lucrul cel mai important pe care l-am invatat, incepand un business in plina criza, a fost sa fiu foarte atenta la profilul financiar al potentialilor parteneri de afaceri si sa analizez “la rece” care sunt proiectele in care merita sa-mi implic echipa si resursele. Contextul economic dificil indeamna la foarte mare precautie in alegerea clientilor cu care lucrezi. Este foarte usor sa ajungi in insolventa daca livrezi servicii pentru firme care amana “prea mult” platile.
Taxele sunt foarte mari, chiar impovaratoare, iar statul te impinge la o permanenta cautare de solutii de optimizare fiscala. Platile bugetare pentru angajarea unui om stimuleaza mai degraba lucrul pe cont propriu sau prin contracte de colaborare si nicidecum infiintarea de noi locuri de munca.
3. Ce ar trebui sa faca autoritatile pentru a remedia problemele?
In calitate de antreprenor, in primul rand, sunt sigura ca autoritatile stiu de ani de zile ce ar trebui sa faca pentru a remedia problemele mediului de afaceri si totusi nu fac mare lucru. In al doilea rand, noi, antreprenorii, mai ales cei care am pornit in plina criza pe acest drum nu mai avem niciun fel de asteptari de la autoritati. Ne rezolvam zi de zi singuri problemele.
4. Ai analizat posibilitatea de a-ti muta afacerile intr-o alta tara? Daca Da, de ce si unde?
Nu, nu cred ca mutarea afacerii mele in alta tara este o alternativa in acest moment. Scopul meu principal este crearea de valoare adaugata in economia romaneasca si consider ca toate problemele cu care ma confrunt in calitate de mic antreprenor fac parte din regulile jocului. Cred ca toti antreprenorii care vor supravietui crizei vor ajunge sa schimbe intr-un fel sau altul regulile jocului.
Criza a inceput din cauza unor oameni foarte bine platiti, care au inchis ochii si au acceptat incalcarea regulilor. Acum, lupta pentru clienti si competitia au devenit si mai dure si aud foarte des despre firme de PR si publicitate care fac orice ca sa poata supravietui: de la a da mita pentru a obtine contracte si pana la a declansa crize de comunicare pentru clientii lor ca sa aiba mai mult “de lucru”, la tarife mai mari. Astfel de comportamente fac rau intregii bresle si sunt sigura ca si in alte industrii se intampla lucruri similare, iar putini sunt cei care inteleg ca lucrurile sunt intr-o schimbare fundamentala, sistemica si ca suntem departe de finalul crizei.
Foto: Simona Dobre.