6 lucruri de stiut despre brainstorming
Strangeti intr-o sala de sedinte o duzina de oameni, expuneti-le o problema si cereti-le apoi sa prezinte rapid o solutie, in mod individual, fara sa se gandeasca prea mult. Metoda aceasta se numeste brainstorming, este utilizata frecvent in Statele Unite inca din anii ’30 si, in ciuda caracterului ei jucaus, se dovedeste adesea foarte eficienta.
1. Brainstorming-ul face apel la bogatiile neexploatate ale subconstientului
Daca nu sunteti convins de existenta unor asemenea bogatii, amintiti-va conjunctura in care, adesea, gasiti solutia la o problema care va framanta: dimineata, abia sculat din pat, cand aveti capul complet golit de ganduri, sau absolut din intamplare, pe baza unei asocieri de idei cu totul si cu totul diferite. A strange laolalta cateva persoane si a le lasa sa „delireze“ pe o tema data constituie o modalitate de a spori capacitatea creativa a fiecareia.
2. Cum se organizeaza un brainstorming
Stabiliti o tema precisa si comunicati-o din timp viitorilor participanti (chiar daca nu vor reflecta serios la aceasta tema, ea li se va fixa in subconstient). Impuneti o durata stricta a reuniunii (trei sferturi de ora sau o ora). Inregistrati sedinta - in acest fel va asigurati ca „prindeti“ toate ideile exprimate (scrierea lor pe o tabla ar rapi prea mult timp, cu exceptia cazului cand se cauta un nume pentru un produs).
3. Cine trebuie sa participe
Este indicat sa participe intre 8 si 10 persoane (maximum 12), fara relatii ierarhice foarte evidente. Invitati doar, nu obligati pe nimeni. Faceti in asa fel incat sa participe cel putin doua femei. S-a constatat ca prezenta femeilor stimuleaza creativitatea barbatilor. Ocazional invitati sa participe si un client (sau un furnizor), care poate vedea lucrurile dintr-o alta perspectiva.
4. Cum se desfasoara o sedinta
Pentru a atinge scopul propus (obtinerea unui maximum de enunturi intr-un minimum de timp), incurajati asocierea de idei: cand este lansata o idee, determinati-i pe participanti sa o dezvolte, sa o transforme, sa-i schimbe sensul, sa exprime si alte idei, paralele sau divergente. Cenzura si autocenzura sunt interzise. Participantii sunt rugati sa lase deoparte orice jena sau retinere. Ei trebuie sa se exprime in fraze scurte si concise si sa se concentreze numai pe solutiile problemei propuse.
5. Rolul dvs., ca animator
Ca animator, nu aveti treaba cu fondul problemei. Dvs. doar dati cuvantul fiecarui participant si aveti grija sa fie respectate regulile. Stimulati creativitatea prin intrebari. Interziceti orice critica la adresa ideilor exprimate („Asta nu va merge“, „N-am mai incercat acest mod“, „Am mai incercat asa ceva“, „E prea modern“, „E demodat“, „Nimeni nu va fi de acord“, „Sindicatul se va opune“, „N-avem timp“ etc.). Nu filtrati ideile, dar impiedicati-i pe vorbareti sa blocheze creativitatea celorlalti. Vegheati ca toate luarile de cuvant sa fie la obiect.
6. Exploatarea ideilor
Sintetizati rezultatul intalnirii sub forma unei liste de idei. Lista trebuie sa fie „aerisita“, cu scopul de a lasa fiecare idee sa „respire“. Cititi si recititi de cateva ori toate ideile inainte de a va hotari asupra uneia dintre ele. Reuniti o comisie de doua sau trei persoane pentru a se pronunta asupra fezabilitatii ideilor selectionate, pentru a aprecia aspectele pe care le implica punerea lor in practica. Si, foarte important, nu uitati sa-i informati ulterior pe participanti ce urmari au avut ideile lor. Altfel, nimeni nu va dori sa mai participe la astfel de „sedinte de creativitate“.
Sursa foto: www.pexels.com