ANALIZA: 5 intrebari la care ar trebui sa raspunda companiile, inainte sa faca o achizitie
analizaintrebaritehnologieinovatieechipamentemedicamente
Gigantul farmaceutic elvetian Roche a fost determinat sa achizitioneze compania Illumina, din San Diego, specializata in echipamente pentru analiza secventelor genetice. In luna ianuarie a lui 2012, dupa ce boardul Illumina a respins oferta Roche, compania elvetiana a facut o noua propunere, de 5,7 miliarde dolari, adresandu-se direct actionarilor. Dupa ce nici acest pas nu a reusit, Roche a extins iarasi oferta.
Suntem martorii unei situatii delicate, scrie bloggerul
Christopher Bowe (HBR Blog Network). In cautarea inovatiei, marile companii cumpara, de cele mai multe ori, alte companii, ale caror zile inovatoare au apus. La mijlocul anilor '90, cand Apple era muribund, Gateway domina industria IT.
Un antreprenor cu staif ar fi trebuit sa cumpere compania la acel moment, nu acum, cand nu mai face doi bani. Cum poate un investitor sa isi dea seama daca achizitioneaza un armasar sau o martoaga? Potrivit lui Bowe, ar trebui ca firmele in cautare de achizitii tehnologice sa tina cont de cinci aspecte esentiale, enuntate mai jos:
I. Am previzionat viitorul sau aruncam zarurile, la intamplare? - La 13 luni de la achizitia Palm, pentru 1,2 miliarde dolari (realizata pentru obtinerea sistemului de operare webOS), Hewlett-Packard a renuntat la productia de smartphone-uri si tablete, pierzand pariul pentru un "viitor webOS".
Desigur, inovatia reprezinta, in anumite limite, un joc. Nimeni nu este perfect. Oricine poate gresi. Dar achizitiile, spre deosebire de inovatia pur sange, nu permit luxul realizarii unor experimente low-cost - costurile unei achizitii deficitare sunt uriase! In consecinta, tranzactia trebuie sa fie bazata pe elemente concrete si probate, nu pe globul de cristal al vrajitoarelor.
II. Vom fi nevoiti sa lucram din greu, pentru a realiza o diferentiere a produsului/serviciului rezultat din achizitie? - Sa ne referim putin la companiile farmaceutice. Acestea cumpara medicamente similare altora sau care vor fi lansate in curand pe piata.
Dar eforturile depuse in scopul vanzarii au un efect redus asupra diferentierii unui produs - este nevoie de stiinta/inovatie si alte valori, pentru a razbi, scrie Bowe. "Nicio companie nu trebuie sa confunde strategia de cumparare de pe o piata mare cu strategia de achizitie a inovatiei, elementul care va genera crestere pe viitor".
III. Exista vreun obstacol pe care nu-l vedem? Pe care il subestimam? - Universul tehnologic ofera exemple foarte graitoare. Terra Networks a decis sa cumpere liderul industriei motoarelor de cautare Lycos in 2000, pentru 12,5 miliarde dolari si a vandut-o la patru ani distanta, pentru o nimica toata.
In 2005, News Corp a fost laudat pentru achizitia My Space-ului, pentru care a platit 850 milioane dolari. Mai tarziu, a vandut site-ul "pe o punga de alune". Iata cum deciziile proaste au impact asupra tezaurului companiei dumneavoastra. Achizitiile tehnologice si umane nu trebuie sa fie bazate doar pe entuziasm, ci pe realitati concrete.
IV. Cumparam o companie pentru a invata ceva de la ea - sau pentru a-i oferi noi o indrumare? - In 2005, Sprint a cumparat Nextel pentru 36 miliarde de dolari. Cultura corporatista de la Sprint i-a "gonit" pe executivii de la Nextel.
In zona farmaceutica, achizitia Centocor de catre Johnson & Johnson in 1999 a insemnat cumpararea unei tehnologii inovatoare, folosita in scopul dezvoltarii medicamentului contra artritei Remicade. In multe instante, achizitia talentului este cea mai importanta. Facebook si Google sunt adevarate "pepiniere" pentru talente si succesul lor se datoreaza si acestei mari calitati.
V. Vanam niste castiguri sau dorim sa beneficiem de o tehnologie inovatoare? - Cele mai multe achizitii sunt sustinute de un business solid, motivat financiar. Totusi, in industria achizitiilor tehnologice, vanarea castigurilor pe termen scurt este sinonima cu stagnarea.
HP a cumparat Compaq in 2002, pentru a concura cu Dell, pe piata de calculatoare. In schimb, atentia s-a mutat de la inovatie la ariile-cheie de crestere, care nu se regaseau in zona PC-urilor, ci in cea a serverelor si serviciilor.