Cum reactioneaza liderii corporatiilor in fata inflatiei: cresc si ei preturile
cresc preturileinflatiescumpirilideri business
Inflatia schimba comportamentul consumatorilor, dar un sondaj recent arata ca si firmele actioneaza diferit in aceasta perioada. Directorii financiari planifica reduceri ale cheltuielilor, in timp ce directorii executivi intentioneaza sa lupte impotriva inflatiei prin cresterea preturilor. Marjele de profit ale corporatiilor sunt aproape de niveluri record atat in SUA, cat si in Europa, ceea ce arata ca firmele au reusit pana acum sa gestioneze cu succes presiunea inflatiei. Cu toate acestea lipsa de bani a consumatorilor ar putea da peste cap planurile corporatiste.
Un sondaj realizat de compania de consultanta Gartner in randul a 400 de directori executivi si lideri de business din America de Nord, Europa, Orientul Mijlociu, Africa si zona Asia - Pacific, din diferite industrii si din
companii de diferite dimensiuni, arata ca, pentru mai mult de jumatate dintre respondenti, instrumentul preferat pentru combaterea inflatiei este cresterea preturilor. 62% dintre directorii executivi considera ca inflatia este o problema persistenta sau pe termen lung. Principalul lor raspuns la inflatie este cresterea preturilor (51% dintre respondenti), mai degraba decat cresterea productivitatii si eficientei (22% dintre respondenti). De fapt, anul acesta, productivitatea si eficienta nu se afla nici macar in topul primelor 10 prioritati ale business-ului pentru directorii executivi. Prin urmare, s-ar putea sa mai vedem cresteri de preturi in viitorul foarte apropiat.
Aceasta abordare a liderilor din mediul de afaceri de a combate inflatia prin cresterea preturilor ar putea testata la propriu foarte curand. Un sondaj realizat in Marea Britanie cu privire la impactul cresterii costului vietii asupra cheltuielilor de consum a aratat ca deja o treime dintre consumatori vor cumpara mai putine lucruri pe care le doresc in 2022, iar o alta treime va cheltui din economii pentru a putea face fata cresterii costului vietii.
Un alt sondaj realizat in luna mai in randul a 182 de directori financiari si manageri financiari a aratat ca acestia se vor orienta din ce in ce mai mult catre reduceri de costuri daca inflatia va continua sa ramana peste medie si in ultimul trimestru al acestui an. Peste jumatate (54%) dintre respondenti au declarat ca majorarile de preturi raman principalul lor instrument pentru moment, dar numai 25% se asteapta sa se bazeze in continuare pe majorari de preturi daca inflatia va ramane ridicata in trimestrul al IV-lea din 2022. In cazul reducerilor de costuri, tendinta a fost pe dos, doar 20% dintre respondenti favorizand in prezent aceasta strategie ca instrument principal, ajungand la 39%, daca inflatia persista.
Investitiile corporatiilor sunt, de asemenea, in crestere puternica, reflectand un oarecare optimism cu privire la viitor. Datele sondajului au aratat ca pe termen scurt si mediu automatizarea va ramane o investitie continua pentru aproximativ un sfert dintre directorii financiari, interesul pentru aceasta strategie crescand usor daca inflatia persista. In special, automatizarea si cresterile de preturi au fost selectate de un numar aproape egal de respondenti ca fiind strategiile planificate pentru combaterea inflatiei, daca va fi necesar, in trimestrul IV din 2022. Companiile se grabesc sa se automatizeze pentru a gestiona cresterea salariilor si presiunile asupra costurilor pe care le vad la orizont.
Intrucat un alt sondaj a identificat lipsa angajatilor avand calificare inalta in perioada post pandemie ca fiind primul risc dupa atacurile cibernetice cu noi modele de ransomware, automatizarea sarcinilor plictisitoare sau mai putin productive are sens in reducerea costurilor, permitandu-i personalului sa se concentreze pe dezvoltarea afacerii. Acest lucru este in concordanta cu ceea ce ofera RPA - automatizarea proceselor cu roboti, asa ca am putea vedea circumstante favorabile in aceasta industrie dominata de UiPath, unicornul nascut in Romania. In acest moment, actiunile companiei au pierdut aproape 80% din valoarea lor in ultimele 12 luni, in ciuda faptului ca e lider de piata.
Directorii financiari isi vor continua investitiile in IT pana in 2023 la nivel de companie, 46% dintre respondenti declarand ca isi extind planurile digitale, in timp ce 32% au spus ca nu au planificat nicio schimbare. Inteligenta artificiala (AI) este acum mentionata pentru al treilea an consecutiv ca fiind tehnologia noua cu cel mai de impact in randul directorilor executivi. In ciuda buzz-ului creat recent in legatura cu metaversul, 63% dintre directorii executivi considera ca acesta nu poate fi folosit sau este foarte putin probabil sa fie o tehnologie cheie pentru afacerea lor.
Explicatiile ne-au fost oferite de Bogdan Maioreanu, analist si comentator de piata al eToro.
Foto: pixabay.com